Hur ska de bli nått vettigt av min 2003 F5 med 144" matta och 51mm kammar?

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Skiljer de verkligen nått mer än just själva skenorna, dämparna och fjädrarna?
en sak som skiljer är ju att 144" boggien får sin infästning längre bak, det är ju skenorna som rår för det, inte själva stagen. för ska ja använda mig av orginal infästningarna i tunneln måste jag ju borra nya hål i skenorna osv. är de bättre att göra så?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag tror inte det skiljer men har inte mätt stagen , jag skulle gjort så om jag ville ha kvar en del av std boogiens "okopplade betende" , sen är det här garanterat kompromisser , arctic valde ju att flytta armen av ngn andledning , kan man gissa för att få bakdämparen att jobba med rätt moment ? ... sånt här är igentligen inte mitt område ...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Mins inte hur det såg ut, men om det behövs så får du borra nya hål. iochmed att du då anvädner samma geometri som det korta boggiet som (enligt många), är mer lättresligt, + att du får mer "häv" i boggien, så blir denna lösningen bäst. Och angående kylaren jag vände på så blir det inte lika fel som många vill tro, men då du köpt en platt så är det ändå inget problem.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
båda svingarna ser exakt likadana ut, den främre sitter fast på precis samma ställe, däremot är den bakre tillbakaflyttad.
om jag flyttar fram den bakre svingen måste jag flytta fram dom bakre boggiehjulen också, då blir det rätt långt mellan bakre hjulparet och vändhjulen, de kanske kan orsaka ett problem?
sen om ja flyttar fram den bakre svingen så kommer jag ju få en ganska lång hävarm baktill, precis som om jag bara skulle ha förlängt mina orginalskenor, hur blir det med stötdämparen och fjädrarna då? blir de inte knasigt? har aldrig kört med förlängda skenor så jag vet inte.
självklart skulle jag kunna borra nya hål och testa mig fram om ingen kan svara. tror jag ska göra hålen färdigt för en framflyttning och om jag sen i vinter är missnöjd så kan ja lätt flytta om och prova.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
de här skulle nästan kunna bli en projekttråd :)
Borde snart få tillbaka en bockad tunnelförlängning, nån som har tips på hur man gör ett snyggt lyfthandtag och en snygg dunkhållare?

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
lyftbåge 70$
stänklapp 73$
lyse 74$
sen är ju nästa problem att den tunneln är 38bred, min är 34. så allt måste ju byggas om :(
så blir att bygga egen lyftbåge, men går ju att ta inspiration från andra, så tipsa gärna!
bakstänkan är väl svårast att göra nått snyggt av.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nu är ja klar, landade på under 1000kr :)

Kylaren kapad och orginal anslutningarna vinklade och fastsvetsade

Lyftbågen och dunkhållaren i ett :)

Hoppas mattspänningen blev nog bra, har inte provkört och mattan är rätt slapp... blev lite skillnad från 10T till 8T drivhjul.
Sen blire spännande att se hur motorn orkar med, kan måste göra nått åt de på försäsongen

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.252
1.086
113
Stora Blåsjön
Snyggt!
Men dom där kylarslangarna sitter otroligt utsatt där dom sitter!
Skulle försöka hittat en annan lösning på dom.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Snyggt!
Men dom där kylarslangarna sitter otroligt utsatt där dom sitter!
Skulle försöka hittat en annan lösning på dom.
Jo men ska korta dom och fäst dom mot chassit, då borde de funka, sen BORDE de inte vara så mkt som hakar fast där bak, fast lär inte behöva mkt för att de ska gå sönder.
Nån som vet hur slapp matta man kan köra med när man har non slip drivhjul?

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Skulle ställa in den så slapp som möjligt tills de inte kuggar, är väl bäst o testa på vintertid

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
har dragit åt mattspänningen max men är ändå rätt slapp, tänkte mest att ifall de inte är nog spänt vore de smidigare att bygga om skiten nu istället för att upptäcka de på premiärturen :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.252
1.086
113
Stora Blåsjön
Skulle ha gjort om så du kan spänna mattan om det behövs, trist att upptäcka i vinter att mattan rappar och du kan inte sträcka den mer... sen sträcks en matta också, var det även en ny matta du hade eller har det gått ett tag?

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Nej de va en beggad matta, 430mil skulle den ha gått, så borde vara färdigsträckt.
Ska ta en bild så få ni se hur slapp den är.
Vet dock inte riktigt hur ja ska bygga om det, måste nästan flytta bak boggien, men de kändes tråkigt :(
ni som vet hur mattjusteringen på en Fcat ser ut, jag har spännt dom svarta blocken som ligger runt axeln ända längst bak i spåret på skenorna. de enda ja kan göra är att porta skenorna och kapa lite i svarta plasten där, men kommer inte mer än 1-2cm till bakåt.

kapa 27 lite och sen porta ytterst lite i skenorna, vet inte om man törs ta nått över hjuvud taget.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.252
1.086
113
Stora Blåsjön
Det där bör funka, lite beroende på boggie geometrin. Annars kan ett alternativ vara att sätta i större vändhjul, dock rätt dyrt med offsetaxel mm..

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den där spänningen skulla rappa på min ext med 9" nonslip , men det kanske funkar på en effektsvagare maskin , de är ju bara ut å provköra

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
fan odysse, de va ju inte de ja ville höra! :( iof kanske de är bättre med 8 istället för 9, mattan får ju en tightare radiekrökning.

Asker, ja jag får se om ja inte kan tillverka mig en sån nu i höst, vore fint med lite större aluhjul, ska se om ja inte kan komma åt en svarv.
hyr bygger man lättast en offset axel?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
sådär spänt åkte jag aldrig på min förlänga F7a med nonslip, inte heller med M8 tubron, mattan hängde bra mkt mer då dom hängde i luften på båda maskinerna.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.252
1.086
113
Stora Blåsjön
fan odysse, de va ju inte de ja ville höra! :( iof kanske de är bättre med 8 istället för 9, mattan får ju en tightare radiekrökning.

Asker, ja jag får se om ja inte kan tillverka mig en sån nu i höst, vore fint med lite större aluhjul, ska se om ja inte kan komma åt en svarv.
hyr bygger man lättast en offset axel?
Steg för steg för att göra en offsetaxel:

Nu är denna axel gjord för att köra större vändhjul utan att behöva ha längre matte eller flytta boggien.