Vargjakt

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Ahh, när du säger det. Men citeringen var i ditt inlägg så...:D
Nä det gör jag inte men sporthoj är ett så roligt forum att vara inne på. Dieseltråden är ju fantastisk, och pickuptråden. Eller när de snöade in på motorsågar och gick tillbaka till 60-talet i husqvarnas historia.;) Cross håller jag på med, och det ÄR kul att köra men jag har inte råd.:cheesy:
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Denna länk hittade jag på sporthoj.com
http://svtplay.se/v/1982585/vargjagare_avslojar_illegal_jakt

Signaturen Edvinsjolund postade den där, det finns någon som heter likadant här också men om det är samma person vet jag inte.

Jag kan ju omöjligt vara den enda här inne som intresserar mig för jakt.
Så hur ställer du dig i frågan då?

Själv kan jag förstå deras reaktioner, men försvarar därmed inte hur de agerar, det är ju faktiskt inte rätt.
Ställer mig varken för eller emot varg, då jag varken lider av dem eller är en sk fanatiker, inte jagar jag heller - Däremot finns skogsbruk inom familjen.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Till att börja med så ramlade jag över det första inslaget och jag tyckte det var så intressant att jag var tvungen att dela med mig av det. För man hör ju inte talas om dokumentärer som verkligen går in på insidan av sådana här illegala tillställningar. Men mina förväntningar infriades inte riktigt i den fulla filmen.

__Marcus:Nåjå, Men jag är, som du, oförstående. Dels hur de kan hata vargen så mycket och sen hur mycket de andra kan älska den.
Personligen tror jag att det är ylandet. Att ylandet är en sådan symbol för det vilda oförfalskade, att det osar så mycket vildmark om det att det blir en symbol för att Sverige verkligen har kvar vildmark i någon form och för naturromantikern blir det en symbol för något som är oförstört av människan. Medan de som hatar vargen å andra sidan ser ylandet som en symbol för alla rovdjur överhuvudtaget och alla som älskar rovdjuren samt motarbetar de som inte gillar rovdjuren.

Hur ska vi värdera djuret?
Känslomässig? Ja då går boskapsägare och naturromantiker i klinch och de lär knappast böja sig åt något håll.
Realekonomiskt? Visst men ur vems synvinkel? Om man tar en boskapsägare så tjänar de mest på att vargen inte finns och ett skogsbolag på att den finns så mycket som möjligt, men om man räknar i skatteintäkter kanske det ligger mitt i mellan.
Lidande? Vems lidande ska man ta hänsyn till då? Ett bytesdjur, ev mänskligt lidande eller vargens lidande?

Jag är så långt händelsernas centrum att jag mest bara iakttar med stort intresse utan att lägga några större värderingar i det. Personligen är jag inte emot rovdjur i princip men det finns vissa brister i politiken som förs just nu. Dock så har jag ett visst jaktintresse så hur man än ser på det så är det intressant att lyssna på debatten som förs.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Rent principiellt har jag inga synpunkter på olika former av rovdjursjakt vare sig det är legalt eller ej, huvudsaken är att det sker på ett jaktetiskt korrekt sätt vare sig det handlar om att freda olika typer av djurhållning

Det jag däremot fullkommligt avskyr är de kretiner som använder motoriserade redskap för denna jakt, till exempel det som många av oss vet pågår i inland/fjällnära skogar just nu på det sista föret och det dessutom inte direkt handlar om att freda sina djur utan lika ofta att få utlopp för ett okontrollerat rovdjurshat.
Dessa skall med alla medel sättas åt och placeras där de hör hemma dvs bakom lås och bom för att i ett senare skede tillbringa sina liv motor och vapenlösa vetandes att vi alla ser och vet vad de hållit på med

Precis som med allt annat måste inblandade myndigheter släppa ansvaret för den sk "rovdjursförvaltningen" så att den sker så lokalt som möjligt och det måste, för att rovdjuren skall hålla sig på behörigt avstånd från vår "brotrappa" måste det ligga ett konstant jaktryck över dem så rädslan för den tvåbenta varelsen är en stark instinkt till flykt då ju denna kan vara utrustad med knallpåk.
Rovdjur, tamdjur, älgar och renar mm kan leva i balans med människan utifrån just de lokala förutsättningarna
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
tack vare båda sidors skickliga talesmän så är det ju svårt att veta hur man ska förlägga sig, kanske.
Vilka har rätt? vad är sant?

Jag kan säga rakt ut att jag inte har så mkt för varg och björn. Jag har sett nån björn på nära håll, och haft en hona med 3 ungar på gårdsplanen. Och nej de e fan inte fränt eller kul, Inte när man har sex brorsbarn i åldrarna 2-12 som man vill ska kunna gå fritt i den skog björnen sitter i.

Vargen är för mig i norra Ångermanland/ nordöstra Jämtland inget större bekymmer, men skulle den komma skulle jag inte gilla de och säga ; Åh men va kul för turisterna!
Att säga att björn/varg är ofarlig bara man väsnas lite, de e bara naivt.

tycker vi kan minnas tillbaka, de e en busslast ångest i filmen..
[video=youtube;Ri9d_tdDQqI]http://www.youtube.com/watch?v=Ri9d_tdDQqI[/video]

ah, just ja, nej tjuvjakt är inte ok.
tabort all björn och varg? jag vet inte vad som skulle hända, men kan kan vara värt att undersöka..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vilka har rätt? vad är sant?
Det är svårt att definiera vad som är rätt och fel när det som nu kommit till både politik och tyckanden, ofta baserat på okunskap i bägge läger.

Kan säga som så rent empiriskt, har tillbringat mycket tid i skog och mark sedan barnsben både med och utan vapen och hundar av alla de slag, sett rovdjur otaliga gånger (varg enbart i Finland på långt håll) men sammantaget på 45 år så kanske totaltiden för observationerna är 15 minuter sammantaget, dock har man många gånger sett t ex fågelhunden bete sig mystiskt och vilja stryka runt benen i en del terrängpartier för att senare på återvägen av spår kunna konstatera att björnen varit rätt nära.

Min slutsats:
Generellt behöver vi inte vara oroliga eller ens tänka på att rovdjuren finns där om de är rätt hanterade och kontinuerligt jagade.

Undantaget från detta är t ex de "soptunnebjörnar" vilka tapat all respekt för människan när de enkelt hittar mat, ofta är de dessutom inmatade till bebyggelsenära trakter av slaktavfall eller självdöda tamdjur/boskap som de mindre nogräknade dumpar i naturen istället för att följa lagen, hursomhelst så skall dessa "soptunnemarodörer" drivas eller skjútas bort snarast precis som man gör med en ilsken älg som fått smak på äppelträd.

Risken att bli påhoppad och skadad ute i naturen är nog större att det sker av en brunstig rentjur eller älgtjur för att inte säga att man kan få en rotvälta över sig.

Sedan är det ju så att huvuddelen av t ex fårägare inte har några rovdjursproblem även i sk rovdjurstäta områden, vad beror det på?, kanske gör de som samerna gjorde förr när de levde nära renarna och skidrade runt renhjorden flera gånger per dag dvs att de utövar tillsyn dagligen istället för en gång i veckan??
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Nu ger jag mig ut på svag is.
Men om man ger sig av ut i skogen, ska man inte vara beredd på att träffa på djur av alla de slag då?
Moralfrågor är skittråkiga men har vi rätt att driva ur/skjuta undan djuren som bor i skogen?

-Soptunnebjörn och äppelträdsälgarna är ju redan förstörda, dvs inte längre skygg för människan och därmed ansedda som en risk/ett problem.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Rent principiellt har jag inga synpunkter på olika former av rovdjursjakt vare sig det är legalt eller ej, huvudsaken är att det sker på ett jaktetiskt korrekt sätt vare sig det handlar om att freda olika typer av djurhållning

Det jag däremot fullkommligt avskyr är de kretiner som använder motoriserade redskap för denna jakt, till exempel det som många av oss vet pågår i inland/fjällnära skogar just nu på det sista föret och det dessutom inte direkt handlar om att freda sina djur utan lika ofta att få utlopp för ett okontrollerat rovdjurshat.
Dessa skall med alla medel sättas åt och placeras där de hör hemma dvs bakom lås och bom för att i ett senare skede tillbringa sina liv motor och vapenlösa vetandes att vi alla ser och vet vad de hållit på med

Precis som med allt annat måste inblandade myndigheter släppa ansvaret för den sk "rovdjursförvaltningen" så att den sker så lokalt som möjligt och det måste, för att rovdjuren skall hålla sig på behörigt avstånd från vår "brotrappa" måste det ligga ett konstant jaktryck över dem så rädslan för den tvåbenta varelsen är en stark instinkt till flykt då ju denna kan vara utrustad med knallpåk.
Rovdjur, tamdjur, älgar och renar mm kan leva i balans med människan utifrån just de lokala förutsättningarna
Huvudsaken är ju alltid att det är etiskt jagat det kan jag hålla med om. Men isåfall, kan man inte jaga etiskt från ett fordon? Bara för några dagar sedan sköt naturbevakare en björn från helikopter och titt som tätt ges tillstånd till skyddsjakt ifrån skoter.
Sedan är det ju så att huvuddelen av t ex fårägare inte har några rovdjursproblem även i sk rovdjurstäta områden, vad beror det på?, kanske gör de som samerna gjorde förr när de levde nära renarna och skidrade runt renhjorden flera gånger per dag dvs att de utövar tillsyn dagligen istället för en gång i veckan??
Det tvivlar jag starkt på. Vi behöver bara titta till Norge där 10 000 sauer tas årligen, men de har en djurhållning som är annorlunda där de släpper sauerna fria under somrar och höst till skillnad från här då det hålls i hägn mycket mer. Där har du hela svaret. Och om du såg dokumentären jag länkade till i inlägg #4 så pratades det med flera svenska fårägare.

Min slutsats:
Generellt behöver vi inte vara oroliga eller ens tänka på att rovdjuren finns där om de är rätt hanterade och kontinuerligt jagade.

Risken att bli påhoppad och skadad ute i naturen är nog större att det sker av en brunstig rentjur eller älgtjur för att inte säga att man kan få en rotvälta över sig.
Personligen är jag mer rädd för koen med kalvar men det är ju bara jag. Och för den delen så är risken att bli tagen mycket större av ett rovdjur. När blev någon sist påhoppad av en älg överhuvudtaget?
Nu ger jag mig ut på svag is.
Men om man ger sig av ut i skogen, ska man inte vara beredd på att träffa på djur av alla de slag då?
Moralfrågor är skittråkiga men har vi rätt att driva ur/skjuta undan djuren som bor i skogen?

-Soptunnebjörn och äppelträdsälgarna är ju redan förstörda, dvs inte längre skygg för människan och därmed ansedda som en risk/ett problem.
Om man tänker sig din moralfråga som den är så är det ganska enkelt egentligen. Nja det tycker då inte jag att man borde. Att bedriva en aktiv rovdjurshantering däremot är en annan sak, t ex att skjuta av ett djur i ett område och släppa lös fortplantningen i ett annat. Men den nuvarande situationen är mer komplicerad på så sätt att de flesta rovdjur har varit nästintill utrotade och i vissa fall helt utrotade för att på senare tid växa till sig och med tanke på det, kan man då hålla stammarna nere på noll ändå?
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
tycker vi kan minnas tillbaka, de e en busslast ångest i filmen..
[video=youtube;Ri9d_tdDQqI]http://www.youtube.com/watch?v=Ri9d_tdDQqI[/video]

ah, just ja, nej tjuvjakt är inte ok.
tabort all björn och varg? jag vet inte vad som skulle hända, men kan kan vara värt att undersöka..
Är man ute i skogen för att jaga får man väl för fan vara beredd på att träffa på alla sorters djur tycker jag.. Annars är det dags att lägga bössan på hyllan..

En helt annan diskussion är då rovdjuren kryper närmare samhällen för att leta mat.

Gällande varg och iaf mot människan så har det inte skett ett dödsfall orsakat av varg på ca 200år, det har gjorts forskning världen över gällande vargen och deras slutsats är att risken för ett vargangrepp på en människa är extremt liten!
Det är mest får och hundar som angrips

Citat från wikipedia:

Vid en attitydundersökning visade det sig att två tredjedelar av svenskarna kan acceptera en vargstam på minst 200 djur. En tredjedel kan tänka sig 500-1000 djur medan 5 procent av de svarande inte vill ha några vargar alls. 56 procent av de som svarade kan tänka sig att ha varg i närheten där de bor. Mest positiva till att ha varg i närheten av bostaden är faktiskt tamdjursägare i vargområden
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
År själv inte rovdjurshatare och skulle gärna vilja få uppleva kringströvande vargar även i mina hemtrakter (Är inte hundägare). Men samtidigt så förstår jag varför renägare, varg och andra rovdjur inte går ihop.
Och så länge det är jakt med vanliga vapen, så kommer då jag att titta bort, om man mot all förmodan skulle överraska någon tjuvjagande renlapp, som vill skydda sina renar.
Men vad jag inte kan acceptera, är ju när det används snöskoter för att t.ex. köra ihjäl järvar, eller jakt med helmantlad amunition för att björnar ska gå undan, giftåtel osv.
Detta skapar ju ett fruktansvärt lidande för djuret innan det dör. Allt sådant är ju så långt bort från etisk jakt som det bara går. Finns inget försvar för sådana handlingar.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men isåfall, kan man inte jaga etiskt från ett fordon?

Personligen är jag mer rädd för koen med kalvar men det är ju bara jag. Och för den delen så är risken att bli tagen mycket större av ett rovdjur. När blev någon sist påhoppad av en älg överhuvudtaget?


Om man tänker sig din moralfråga som den är så är det ganska enkelt egentligen. Nja det tycker då inte jag att man borde. Att bedriva en aktiv rovdjurshantering däremot är en annan sak, t ex att skjuta av ett djur i ett område och släppa lös fortplantningen i ett annat. Men den nuvarande situationen är mer komplicerad på så sätt att de flesta rovdjur har varit nästintill utrotade och i vissa fall helt utrotade för att på senare tid växa till sig och med tanke på det, kan man då hålla stammarna nere på noll ändå?
Visst, ur ett rent etiskt "clean kill" perspektiv så kan det ske från fordon men det är knappast att bedriva själva essensen av jakt, blir lite grand att värderande utifrån perception och varseblivning där vi alla har olika preferenser beroende på arv och miljö och hur vi utvecklat dessa i livsprocessen.

Det jag menar med jaktetik grundar sig på att man lever nära naturen och i såväl Darwinistisk anda skjuter av överskott och svagare individer jämsides med att man med t ex helikopterjakt skjuter av extremvarianter, dock med en rennäring eller fårnäring där djurhållarna alltid funnes i nära anslutning till sina kreatur skulle en del avavarterna kunna hindras innan de uppstår likaväl som att de på legalt sätt skulle kunna freda sina djur på olika sätt, i vissa fall med vapen.

En skadskjuten älgtjur eller en brunstgalen rentjur är absolut inte att leka med, inte heller ett vildsvin eller rent av en spelgalen tjädertupp.

Att nolla ut rovdjurstammarna som skedde under Gustaf Schröders tid kommer inte att kunna ske men däremot att skapa livskraftiga stammar i takt med de lokala förutsättningarna är fullt möjligt men diskussionerna kommer att vara många och långa.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Visst, ur ett rent etiskt "clean kill" perspektiv så kan det ske från fordon men det är knappast att bedriva själva essensen av jakt, blir lite grand att värderande utifrån perception och varseblivning där vi alla har olika preferenser beroende på arv och miljö och hur vi utvecklat dessa i livsprocessen.

Det jag menar med jaktetik grundar sig på att man lever nära naturen och i såväl Darwinistisk anda skjuter av överskott och svagare individer jämsides med att man med t ex helikopterjakt skjuter av extremvarianter, dock med en rennäring eller fårnäring där djurhållarna alltid funnes i nära anslutning till sina kreatur skulle en del avavarterna kunna hindras innan de uppstår likaväl som att de på legalt sätt skulle kunna freda sina djur på olika sätt, i vissa fall med vapen.

En skadskjuten älgtjur eller en brunstgalen rentjur är absolut inte att leka med, inte heller ett vildsvin eller rent av en spelgalen tjädertupp.

Att nolla ut rovdjurstammarna som skedde under Gustaf Schröders tid kommer inte att kunna ske men däremot att skapa livskraftiga stammar i takt med de lokala förutsättningarna är fullt möjligt men diskussionerna kommer att vara många och långa.
En skadeskjuten älg är ju just "skadeskjuten" och brunstgalna rentjurar har då aldrig jag haft problem med så frågan kvarstår, när blev någon sist påhoppad av en sådan?

Men när vi håller på att prata om att jaga rovdjur så är det ju aldrig frågan om huruvida vi ska utgå från din personliga syn på jaktetik. Utan frågan då tycker jag är mer specifikt: Lider djuret eller inte? Eller kanske jag ska ställa dig frågan: Tycker du att det är mest humant att vi bedriver "essensen av jakt" eller att vi satsar på att ta ner ett djur så barmhärtigt som möjligt utan att ta hänsyn till något annat än just metodens barmhärtighet?

Det krävs, om jag minns rätt, 476 friska fertila människor av vardera kön i en perfekt matematisk modell för att undvika inavel.
Vargar och andra rovdjur har en högre föryngringsbenägenhet med både ett flertal kullar och fler individer i varje kull så i teorin så krävs inte lika många djur för att uppnå genetisk variation.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Men när vi håller på att prata om att jaga rovdjur så är det ju aldrig frågan om huruvida vi ska utgå från din personliga syn på jaktetik. Utan frågan då tycker jag är mer specifikt: Lider djuret eller inte?
Eller kanske jag ska ställa dig frågan: Tycker du att det är mest humant att vi bedriver "essensen av jakt" eller att vi satsar på att ta ner ett djur så barmhärtigt som möjligt utan att ta hänsyn till något annat än just metodens barmhärtighet?
Kvintessensen av jakt för mig personligen är i alla fall "clean kill" oavsett om bytet har vingar eller ben och framförallt utan nyttjande av motoriserade hjälpmedel i anslutning till själva jakten.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Kvintessensen av jakt för mig personligen är i alla fall "clean kill" oavsett om bytet har vingar eller ben och framförallt utan nyttjande av motoriserade hjälpmedel i anslutning till själva jakten.
Om jag har förstått dig rätt. Och rätta mig gärna om jag har fel, är att du tycker att om det finns två jaktmetoder, båda orsakar EXAKT lika mycket lidande men den ena utförs till fots och den andra från ett motordrivet fordon. Då ska man ta den som utförs till fots? Rätt?
Motivering?
Och nu pratar vi inte rekreationsjakt, där är det helt andra saker som lockar, utan legal skyddsjakt helt i syfte att avliva en specifik individ.

Jag håller helt med dig förutsatt att man utgår från ett rekreationsperspektiv.
Personligen utgår jag från den metod som i rangordning (1) orsakar minst lidande och sen (2) är mest effektiv i mantimmar räknat. För hur man än ser på saken så har den sortens jakt ett överordnat syfte snarare än just rekreation. Synpunkter?

Sen kanske jag ska understryka att jag hela tiden pratar om legal sanktionerad avlivning av specifika individer. Tjuvjakt är inte bra hur man än ser det.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Och nu pratar vi inte rekreationsjakt, där är det helt andra saker som lockar, utan legal skyddsjakt helt i syfte att avliva en specifik individ.

Jag håller helt med dig förutsatt att man utgår från ett rekreationsperspektiv.
Personligen utgår jag från den metod som i rangordning
(1) orsakar minst lidande och sen
(2) är mest effektiv i mantimmar räknat
För hur man än ser på saken så har den sortens jakt ett överordnat syfte snarare än just rekreation. Synpunkter?

Sen kanske jag ska understryka att jag hela tiden pratar om legal sanktionerad avlivning av specifika individer. Tjuvjakt är inte bra hur man än ser det.

Det var en annan femma, uppkommen akut skyddsjakt är ju en sak som tyvärr verkar tvunget att ske från någon form av motoriserade fordon numer.

Även om jag anser det i många fall vara OK så behöver jag inte anse det vara etiskt, skulle vara betydligt mer etiskt med regelbunden jakt så rovdjursstammarna hålls på för berörda acceptabel nivå.

Sedan är nog det allra viktigaste att komma ihåg att andelen skyddsjakt i dessa former är väldigt ringa men får ett stort genomslag i dagens media då rubrikerna gör sig bra och skapar känsloströmmar som inte riktigt är balanserade.

Många har en förmåga att "människofiera" de flesta typer av djur trots att de fortfarande är instinksstyrda, när sedan många andra intressen vägs in, t o m politiken så skapas en ohållbar situation med för många inblandade.
 
A

AndyLee

Eftersom Vargen är ett hårdrocksdjur så måste den ju få finnas i Sverige, är också en inbiten naturmänniska och det rimmar dåligt i mina öron att lägga ut gift som plågar ihjäl diverse djur hänga lasrar i skogen med mera. Jägarna i dokumentären är ju helt blåsta.. men som nån skrev tidigare så misstänker jag att filmen är rätt vinklad/ arrangerad,,
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se




Den första bilden är tagen bara nu för några dagar sedan, fotad från altan på baksidan av stugan, de blå strecken är var fotografen och observatör nr 2 stod. Den vita pilen pekar på var björnen befinner sig.

Det röda sträcket visar den sträcka som en björnhona och 3 ungar kom ut för nått år sedan, 1av ungarna var nästan uppe på gården innan honan grymtade till och ungen sprang ner igen till landsvägen och de andra.. sen knallade de vidare ner mot sjön som syns i bakgrunden på bild 1.

Detta är glesbygd, detta är var jag har växt upp.. Vi på glesbygden har har nog att kämpa mot, skolor som hotas av nedläggning mm. Ska vi nu låta naturen göra politikernas jobb? wtf. . hade de vart lite ok att ta ner bössan från hyllan så hade vi haft ett problem mindre att tänka på,,

Är man ute i skogen för att jaga får man väl för fan vara beredd på att träffa på alla sorters djur tycker jag.. Annars är det dags att lägga bössan på hyllan..