Vargjakt

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det var en annan femma, uppkommen akut skyddsjakt är ju en sak som tyvärr verkar tvunget att ske från någon form av motoriserade fordon numer.

Även om jag anser det i många fall vara OK så behöver jag inte anse det vara etiskt, skulle vara betydligt mer etiskt med regelbunden jakt så rovdjursstammarna hålls på för berörda acceptabel nivå.

Sedan är nog det allra viktigaste att komma ihåg att andelen skyddsjakt i dessa former är väldigt ringa men får ett stort genomslag i dagens media då rubrikerna gör sig bra och skapar känsloströmmar som inte riktigt är balanserade.

Många har en förmåga att "människofiera" de flesta typer av djur trots att de fortfarande är instinksstyrda, när sedan många andra intressen vägs in, t o m politiken så skapas en ohållbar situation med för många inblandade.
Nu har vi nog kommit fram till att vi tycker olika i alla fall. Jag ser inte rovdjursjakt överhuvudtaget som rekreationsjakt så för mig är den enda frågan hur mycket djuret lider. Jag ser rovdjursjakten lite som en ekonomisk transaktion där det enda som räknas är att djuret inte lider och att man snabbt får avkastning på investerad tid. Därför att rovdjursjakten är inte, förutom i björnens fall, några djur som man jagar för skojs skull utan för att lösa ett problem. Att jägare är traditionalister har jag redan märkt, se bara på syntetkolvsmotståndarna. Syntetkolv är bättre på allt men ändå så är så många emot det. Rovdjursjakt är en ekonomisk jakt men ändå tycker du att det ser fult ut om det inte tvunget bedrivs rekreationellt.

Rekreationsjakt är för mig när man håller på efter älg och man kan ha gått flera dagar utan att ha fått nånting men sen hittar man ett spår och börjar spåra och efter flera timmars smygande så kommer man över en liten backe och ser älgen. Skott i loppet, osäkra, lägg an. Kontrollera andningen och krama iväg.
Jag jagar inte på pass eller med hund utan det är helt till fots. Förra hösten fick jag hålla på i en vecka innan jag såg något ens. Då blir det lite mera sport.
Efter första snön blir det lättare att jaga.

Att humanisera djur kan vara mycket farligt. Inte så att man ska vara dum mot djur eller så men det kan vara dumt att humanisera dem. Ibland ser man familjer som har bristande disciplin med hunden och den börjar kontrollera ens liv efter ett tag. Det kan vara farligt. Ett annat exempel är den där amerikanen som började humanisera grizzlybjörnar och leva med dem tills de blev less och tog livet av han. Det kan vara farligt. Ett närmare exempel kanske är folk som går direkt till någon annans hund och gullar med den i tron att den kommer bete sig som den egna hunden. Det kan vara farligt.
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Syntetkolv är bättre på allt men ändå så är så många emot det. Rovdjursjakt är en ekonomisk jakt men ändå tycker du att det ser fult ut om det inte tvunget bedrivs rekreationellt.
Syntetkolvar fyller sitt syfte, inte tu tal om det, tillsammans med rostfri låda och pipa är de ju super om man inte vill känna den italienska valnötens själ och samspelet mellan kolv, låda och pipsvängningarn hos en tysk eller österrikare där gammaldags hantverk ger suveräna prestanda man än idag inte kan ersätta med teknik och polymera sammansättningar

Rovdjursjakten behöver inte alls bedrivas på rekreationell basis, skall man försöka styra naturen och det genetiska urvalet så bör den bedrivas på yrkesmässig bas, t ex att de naturbevakare som har uppdraget att bevaka och följa har det yttersta mandatet att avgöra vilka individer som skall skjutas av för att få rätt sammansättning på populationen.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Syntetkolvar fyller sitt syfte, inte tu tal om det, tillsammans med rostfri låda och pipa är de ju super om man inte vill känna den italienska valnötens själ och samspelet mellan kolv, låda och pipsvängningarn hos en tysk eller österrikare där gammaldags hantverk ger suveräna prestanda man än idag inte kan ersätta med teknik och polymera sammansättningar

Rovdjursjakten behöver inte alls bedrivas på rekreationell basis, skall man försöka styra naturen och det genetiska urvalet så bör den bedrivas på yrkesmässig bas, t ex att de naturbevakare som har uppdraget att bevaka och följa har det yttersta mandatet att avgöra vilka individer som skall skjutas av för att få rätt sammansättning på populationen.
Du. Jag tror vi har missförstått varandra nånstans.

Men angående syntetkolvar så är det väl mest bara vad man föredrar. Prestandamässigt tror jag inte att det är nån skillnad men en reflektion jag har är att de yngre jägare är ofta positivare till syntet än äldre. Sen tror jag att plasten är mer underhållsfri, fast å andra sidan så kör ju jag också med träkolv så...:D
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Du. Jag tror vi har missförstått varandra nånstans.
Precis min känsla också, tycker samma fast lika osv.....

Beror väl på dagens samhällshets och tiden för begrundan där ofta "one-liners" får större och större betydelse.

Trä/syntet, ingen betydelse för jakt och själva skottet om man ser till vapnet som endast ett verktyg, det krävs ju bara ett skott...., dock kan sällan en syntetkolv ersätta en korrekt framtäljd valnötsbit när det gäller att ta upp och motverka de pipsvängningar som uppstår vid 3 eller 5 skottsserier och ett vapen har ju en själ, precis som skotern för övrigt....
 
4

426H

Vargen är för mig i norra Ångermanland/ nordöstra Jämtland inget större bekymmer, men skulle den komma skulle jag inte gilla de och säga ; Åh men va kul för turisterna!
Att säga att björn/varg är ofarlig bara man väsnas lite, de e bara naivt.
Nu har turisterna snart en egen vargflock hemmavid.
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/forsta-vargungarna-i-stockholm-pa-hundra-ar_4709447.svd
Blir intressant att följa vad som kommer hända med de vargarna.
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Jag har försökt läsa på lite i detta ämne men det står olika överallt i frågan om hurvida vargen vargen har dödat människor eller inte.
Endel hävdar att det inte har hänt på dom senaste 100 åren men även dom som refererar b.la. till 22 barn i finland. Vilket stämmer ?

Här där jag bor har vi endel varg, häromdagen mitt på dan hade grannen hunden ute på gräsmattan och vargen tog den.