SOMMAR PROJEKT Lynx RC 440 / 700 ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Såg detta nu det var till stor hjälp! Har markerat lite i texten som jag funderar över.
Jag har en större kylare nu.
Måste jag byta bränslepump?
Måste jag sätta 440 statorn i 700an? (kan man använda svänghjul och magnapull från 440in då?)


Dom tidigare motorerna funkar oavsett metod du väljer eftersom dom äldre motorerna hade samma 290W Stator som 440 har. Det är därför möjligt att köra en äldre motor med 440 elsystem. Det enda du behöver ändra är den stora statorkontakten till den nyare fyrkantiga så den passar i 440 MPEM. Återigen...du måste byta tändkurva i 440 MPEM för att kunna köra den med andra än 440 motorn.
Sen SKA du ALLTID har rätt MPEM till rätt stator. DVS... sätter du en 360W stator till en 440 orginal MPEM som är gjord för en 290W stator så kommer du att bränna MPEM boxen. Ändrar du en sak så MÅSTE du ändra allting.En del av dom äldre motorerna har den andra fickan i blocket för att montera den andra triggerspolen om du skulle vilja ha RER med en äldre motor, återigen.. RER innebär 360W stator, RER anpassad MPEM, större voltregulator, och en RER kapabel sekundär variator , alternativt en RER helix till din TEAM.

En del håller nog inte med, men nästa steg är väldigt viktigt... SKAFFA den fullstora kylaren från den skoter motorn kom ifrån och ersätt den lilla 440 kylaren med den. Ta inte chansen att köra en stor motor med en liten 440 kylare. Utöver den större kylaren behövs dom 2 slangar som löper från kylaren till motorn. Man kan använda 440 slangarna och kylvätskebehållaren. Dock behöver du ta bort restriktorn i slangen som går till toppen och sen behövs det borras ett hål i behållarens nippelförslangen till förvärmningen av förgasarna ( under förutsättning att du har orginalförgasarna).

En 600/800 motor passar direkt på motorfästet som 440 har. Om du inte fortfarande vill blanda oljan i bränslet själv så ska du montera oljetank med tillhörande slangar till pump och motor.

Före du monterar motorn bör du montera voltregulatorn om du valt den större regulatorn då den sitter väldigt trångt till och är svår att komma åt annars.

Självklart behöver du rätt avgassystem som då kommer att passa direkt.

Du behöver bränslepumpen till 6/800'an då den bara har en utgång medans 440-pumpen har 2 utgångar.

Du kan använda 440 primärvariator men du MÅSTE byta innehåll i den till nåt som passar en 6/800motor
.

Sekundären... TEAM funkar alldeles utmärkt men om du använder 6/800 MPEM MÅSTE du byta Helix till en RER-kapabel helix för att kunna utnyttja RER.

440 kontroller på styret och handtagsvärmar brytare fungerar med 6/800 kabelhärva, det enda du behöver är en ny kontakt så att du kan plugga in det i maskinens kabelhärva.

Sen... ett bra tips är att skaffa en Racinghandbok så du får koll på alla åtdragingsmoment och diverse andra saker som kan vara bra att ha.
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
De två sista grejerna kan jag svara på.

Du kan koppla ihop de två anslutningarna till 1 anslutning från 440 pumpen med hjälp av en T-koppling. Men om du skrotat en mxz 700 så har du redan det du behöver, dvs en pump med 1 utgång.
Edit: Hade -00:ans 700 rackgasare? Om den har två separta förgasare så ska du ha en pump med två utgångar.

Det där med variatorerna är så att motorn ska arbeta på rätt varvtal. Fjäder, vikter och ramper är det du ska lyfta över(viktarmar också? inte helt säker på det). Sen kan det hända att du får ha en lite annan bestyckning än du hade i mxz:an då du nu har motorn i ett helt annat chassi. Ett tips är att köpa justerbara viktpinnar(inte spec dyra).

Sen blir bestyckningen i sekundären påverkad av drevningen också(Förutom att den ska jobba tillsammans med primären). Så mitt tips är att ha kvar både sekundären med bestyckning från 440in och sekundären med bestyckning från 700an. Sen drevningen från båda maskinerna så du har nått att testa dig fram med.

Det kan räcka med att byta fjäder i sekundären och sen köra med 440 helix och drevning(Sen primären bestyckad som den var i mxzan). Inget jag dock är säker på då jag inte testat det på just det "bygge" du tänkt göra.
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
De två sista grejerna kan jag svara på.

Du kan koppla ihop de två anslutningarna till 1 anslutning från 440 pumpen med hjälp av en T-koppling. Men om du skrotat en mxz 700 så har du redan det du behöver, dvs en pump med 1 utgång.
Edit: Hade -00:ans 700 rackgasare? Om den har två separta förgasare så ska du ha en pump med två utgångar.

Det där med variatorerna är så att motorn ska arbeta på rätt varvtal. Fjäder, vikter och ramper är det du ska lyfta över(viktarmar också? inte helt säker på det). Sen kan det hända att du får ha en lite annan bestyckning än du hade i mxz:an då du nu har motorn i ett helt annat chassi. Ett tips är att köpa justerbara viktpinnar(inte spec dyra).

Sen blir bestyckningen i sekundären påverkad av drevningen också(Förutom att den ska jobba tillsammans med primären). Så mitt tips är att ha kvar både sekundären med bestyckning från 440in och sekundären med bestyckning från 700an. Sen drevningen från båda maskinerna så du har nått att testa dig fram med.

Det kan räcka med att byta fjäder i sekundären och sen köra med 440 helix och drevning(Sen primären bestyckad som den var i mxzan). Inget jag dock är säker på då jag inte testat det på just det "bygge" du tänkt göra.
okey tackar!
Jag kör väll med 700 bränslepumpen då.
Men Varriatorerna gör jag ingenting åt än. Jag väntar tills jag gjort 700ans vevaxellager oljesmorda. Till helgen förhoppningsvis :D
Bara att jag måste veta hur jag ska göra med stator och sådant...
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Dom tidigare motorerna funkar oavsett metod du väljer eftersom dom äldre motorerna hade samma 290W Stator som 440 har. Det är därför möjligt att köra en äldre motor med 440 elsystem. Det enda du behöver ändra är den stora statorkontakten till den nyare fyrkantiga så den passar i 440 MPEM. Återigen...du måste byta tändkurva i 440 MPEM för att kunna köra den med andra än 440 motorn. <-- Hur kan man göra det?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
verkar vara ett jävla strul med elen här, läste igenom lite snabbt.

Varför inte bara bulta ner 700 motorn med dess el och koppla om ? :D svårare kan det inte vara
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
verkar vara ett jävla strul med elen här, läste igenom lite snabbt.

Varför inte bara bulta ner 700 motorn med dess el och koppla om ? :D svårare kan det inte vara
Ja jag tycker att det är lite knepigt.
Kan man inte köra med 440 statorn, och ta kablarna från statorn från 440 och sätta i 700?(de kablar som kommer från CDi:N)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Bulta ur allt som har med 440in att göra, smeta in allt som har med 700an att göra, koppla kablar från motor etc till elsystemet rätt, hur svårt kan de vara när man vet vart man ska koppla ? :D
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Bulta ur allt som har med 440in att göra, smeta in allt som har med 700an att göra, koppla kablar från motor etc till elsystemet rätt, hur svårt kan de vara när man vet vart man ska koppla ? :D
Är så jävla mycket kablar.
Är det inte lättara att bara köra med 440 elsystem och 440 stator med 700 motorn? För att de enda kablar som skilljer är ju från termostatrn och vid statorn. Men det är ju bara att byta från 440 motorn till 700 motorn?
 

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Jag tror att jag lägger ner det där med att göra vevaxellafren oljesmorda! För den har ju gått felfrit över 1000 mil nu.
Ingen som har en halv tub isoflex att sälja?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.