SOMMAR PROJEKT Lynx RC 440 / 700 ??

Status
Stängd för vidare inlägg.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Haha:p Okej inte vakium då... Jo melmeq har hjälpt mig och det är för att det ska bli bättre cirkulation. Så att man får olja till vattenpumpslagret.

"om vi säger såhär, ifall du bara har en oljeslang som går in i oljekammaren, så blir de kämpigt för olja och luft att byta plats när du tankar upp oljebehållaren..

har du ett nedre "inlopp" och ett övre "utlopp" så åker oljan lättare in om luften kan åka ut ..
som att sticka hål i botten på en ölburk för att du ska kunna släcka törsten snabbare
" Citerat av malmaq.

Men undra om jag ska byta slangen då? Kansku lika bra då...
Har iaf bytt till en ricktig nippel på locket nu ;)
Kommer väll lite bilduppdates i kväll då man ska till farsan :D
ok ja det låter ju helt logiskt :) då är det alltså väldigt dumt att ha den övre pluggad... som det var gjort på polarens maskin!
Slangen lär säkert hålla flera år ändå men å andra sidan är inte en liten bit oljebeständig slang dyrt heller...

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
ok ja det låter ju helt logiskt :) då är det alltså väldigt dumt att ha den övre pluggad... som det var gjort på polarens maskin!
Slangen lär säkert hålla flera år ändå men å andra sidan är inte en liten bit oljebeständig slang dyrt heller...
Hehe jo det är ju inte så smart att plugga den xD
Jo jag kan fixa en sådan slang. Var att de bara hade den slangen på mekonomen. ;)

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tjenare nu kommer en liten uppdate ^^

Lite bilder och lite frågor...

Dom rörmarkerade kablarna. Var de de som satt till oljebehållaren? Ska jag bara låta dem vara?
Den Grönmarkerade kabeln vad är det? Ska den vara jord eller någonting? Vart ska den skruvas i så fall?

Måste ev svettsa sprickan på magnapullen.

Och wiren den gråa. bilden under. Det har att göra med oljepumpen va? Är det bara att knippsa den långt upp eller?
Nu har jag helt klart med oljeproblemet på 700an :D

Blev liter rörigt då jag börjat ladda upp från tinypic ist...

Attachments

Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
tänkt den som haft en sån skoter när man börjat gymnasiet!
Så du vet så är jag ingen bortskämd snorunge har betalat alla mina skotrar själv utom Yamahan stx 440 -77a. Jag har sparat barnbidraget och sommarjobbat:p

Ingen som vet vad det ska vara för mm på borrarna till
M12x 1,5
R 1/4

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Mät på insidan av förgasarna. Mest troligt 40mm mikuni rackgasare?

Här är en bra tabell till vad för nån borr du ska använda:
http://www.dormertools.com/sandvik/2531/internet/s003592.nsf/Alldocs/Product*2DMachiningSolutions*2DPDF*2ATH*2DPDFse/$file/5GängningmedTapp.pdf
Tack för bra svar! :D
Enlikt tabellen så är det 10,3mm borr till m12x1,75 MEN jag har stigningen m12x1,5. Det lär vara samma ändå va? Hittade nu att det ska vara 10,5 mms borr.

Och till R 1/4 hittar jag inte i tabellen.:hmmmm2:
Är det amerikansk rörgänga?
1/4”-18 BORR 12.00 mm
Finns så många olika rörgängor.... (inte lätt för er att vara till hjälp.) Köppte adapptern som ska gängas på mekonomen men har inte kvittot så vet ej vad det var för gänga... Verkar varriera från 10mm-12mm mellan alla rörgänhor...

Last edited:

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Sådär då var det klart! :D (dålig bild men tempgivaren sitter iaf på 700an)

Såg på 440in att man kunde fästa givaren på termostathiúset :D Så då får jag köpa en m12x 1,5 och plugga gammla hålet.

440 motorn Såg bra ut där under ;) Bara gått 20h.

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Tjenare nu kommer en liten uppdate ^^

Lite bilder och lite frågor...

Dom rörmarkerade kablarna. Var de de som satt till oljebehållaren? Ska jag bara låta dem vara?
Den Grönmarkerade kabeln vad är det? Ska den vara jord eller någonting? Vart ska den skruvas i så fall?

Måste ev svettsa sprickan på magnapullen.

Och wiren den gråa. bilden under. Det har att göra med oljepumpen va? Är det bara att knippsa den långt upp eller?
Nu har jag helt klart med oljeproblemet på 700an :D

Blev liter rörigt då jag börjat ladda upp från tinypic ist...
köppt m12 bulten idag :D

Men denna bild jag är osäker vad det är. Har svårt att tro att den ska vara jord för minns ej att jag rört den. Och de andra visst har de varit till oljebehållaren? Vad ska man göra med dem? (övre bilden)

Blomdahl94

Välkänd medlem
6 sept 2008
1.322
0
16
Örnsköldsvik
Väntar på att chassit ska svetsas... Men ev nästa helg då jag är här hos farsan så är det färdigsvetsat.:biggrin1: Då kan jag sätta tbx motorerna då jag vat vad kablarna på bilden ovan är. Tror det är till oljebehållaren och tror den som ser ut som jord ska vara orörd! Rätta mig om jag har fel.:nerd:

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Det är garanterat jord, och det ska alltid finnas en jordpunkt i chassit, om det är den enda jordkabeln (som jag tror att de är) så ska den fast nånstans, kan bara så att den har lossnat eller att du har skruvat lös den och inte kommer ihåg de.
Kolla runt elsystemet om du hittar nån jordpunkt, ev kolla kopplingsschemat.

Status
Stängd för vidare inlägg.