Rmk 700 -03 kolvras

Longhartig

Medlem
16 nov 2009
24
0
1
Uppsala
Hej någon som har lite tips hur jag ska bära mig åt med motorn till rmk:n?skar för mig här i påskas och de blev en del kolvspån nere i vevhuse. Räcker de med ett par ursköjningar med bensin eller bör jag öppna upp motor för rengöring?ifall jag öppnar upp motor hur blir de då med tändningen? Ställs den automatiskt eller är de e jäkla mekk med det? Någon som vet vad haveriet beror på? Insugssidan på kolven va ordentligt sprucken samt ett stort hål i, plockade upp de bitarna i vevhuset. Utblåssidan på kolven fattades den en munstor tugga av kolven i nederkant därav allt spån i vevhuset, mycke spån åkte ut ur avgasporten men blev kvar en del i huset. Någon som har erfarenhet av liknande haveri?? Alla tips o trix uppskattas(;
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Var det VES-porten som lossnade å gjorde ett studiebesök i cylindern kanske?

Skulle vara lite intressant om så är fallet då jag tidigare hört att VESarna på 600 å 700 inte behövde bytas från alu till rostfritt iom att de inte skulle avge lika mkt värme...

Det här med renovering är inte min starka sida, så du får vänta på att nån expert ska uttala sig... :sad2:
Men enligt min åsikt bör du klyva motorn och se över den!
Det låter onekligen som att du kan ha skadat toppen och cylväggarna och kanske tillåmed krökt nån stake.
Du pratade ju om "Utblåssidan på kolven fattades den en munstor tugga av kolven"... om den farit tillbaka in i cylindern så är det nog bara skrot av alltihopa (?). :hmmmm:

Lycka till iaf!
 

Longhartig

Medlem
16 nov 2009
24
0
1
Uppsala
Nej då ves porten är hel men som du säger så vart cylindern ganska skadad men den har precis kommit hem då den varit på omfodring nere i Holland(; toppen blev också skadad men de kunde jag åtgärda själv med min dremel multi o lite handarbete me sandpapper(; alla lager verkar ha klarat sig då motorn gårrunt utan hugg eller kontigt ljud. Staken va hel o fin som tur var. Jag körde mjukt o på låga varv när den skar. Annars hade de säkert blitt med stryk på motorn om ja hade pinat han på varven? :)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Jag hade plockat isär motorn för att försäkra mig om att inga rester finns kvar i vevhuset, sen så hade jag nog lämnat in veven för översyn.
Vore ju tråkigt om den skulle hända nåt igen när den är nyrenoverad.

Har själv just startat upp min från ett liknande ingrepp, det är inte speciellt svårt faktiskt :)
 

Longhartig

Medlem
16 nov 2009
24
0
1
Uppsala
Jag hade plockat isär motorn för att försäkra mig om att inga rester finns kvar i vevhuset, sen så hade jag nog lämnat in veven för översyn.
Vore ju tråkigt om den skulle hända nåt igen när den är nyrenoverad.

Har själv just startat upp min från ett liknande ingrepp, det är inte speciellt svårt faktiskt :)

Oki jo de lutar åt att öppna upp motorn, man vill ju gärna ha det ordentligt gjort:) men då har jag ett par frågor till dig som har öppnat upp en motor. Kan jag använda samma packboxar eller bör ja köpa nya? Kan primvariatorn sitta kvar eller måste den bort? När jag öppnar motorn kommer de flyga en massa saker kors o tvärs eller sitter dem någelunda på sin plats? O sen tändningen hur blire med inställningar efter att jag öppnat motorn? Tack för svar(;
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Oki jo de lutar åt att öppna upp motorn, man vill ju gärna ha det ordentligt gjort:) men då har jag ett par frågor till dig som har öppnat upp en motor. Kan jag använda samma packboxar eller bör ja köpa nya? Kan primvariatorn sitta kvar eller måste den bort? När jag öppnar motorn kommer de flyga en massa saker kors o tvärs eller sitter dem någelunda på sin plats? O sen tändningen hur blire med inställningar efter att jag öppnat motorn? Tack för svar(;
Du behöver inte byta packboxar, så länge dom inte är slut såklart.
Det är lika bra att ta bort primären, det är busenkelt. Gör så här: Ställ upp motorn på högkant - fyll "hålet" med vatten - linda gängtejp på variatorbultens gängor. Skruva sedan i bulten och vipps så är den lös.
Du ska även plocka lös svänghjulet (på magnetsidan) där behöver du en avdragare. En sådan kan du själv tillverka om du har tillgång till svets.

Det kommer inte att flyga delar kors och tvärs, om du inte använder en slägga... allt sitter på sin plats. Så ta det bara lugnt så ordnar det sig.
Tändningen ändrar du aldrig.
 

Longhartig

Medlem
16 nov 2009
24
0
1
Uppsala
Oki jag misstänkte att de va dags att byta kolvarna o hade tänk göra de efter påsk men så han de bli som de blev): aja, någe förslag på kolvar. Är rinabs kolvar ok eller ska jag beställa från polaris? De kanske inte spelar någon roll?