Snow Trac, Snow-Master, Trac-Master.

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Vad är dessa värda?

Farsan har ju vela ha en bandvagn till budget pris och dessa är nog närmast bandvagn så att säga utan börja bygga själv! :biggrin1: Och en som inte dricker för mkt bränsle!

Motorn är en industriell 4 cylindrig VW boxer bensin motor och med fläktkylning och med 36hk och senare modeller med 57hk. Motorn har värme kammare för kabinen.
Likadan motor som i VW bubblan.

Växellådan är 4 växlad och med back. Också från VW.
Styrning med variatorer som styrs av en ratt.


Kabinen rymmer 7 pers, vilket är mkt bra. Har taklucka.

Jag funderade på en från -65 till -75. Med dom mindre hjulen dårå.
Vad kan den vara värd om det finns skador på den, som:
Flagnad färg. Utrivet elsystem. Trasig stol och bänkar. Någon trasig ruta?
Kanske en skada i boggien också? Vad kan man få ge för en sådan? :hmmmm2:
Och om nån här som har en, kan du berätta lite hur den är att köra/åka? :biggrin1:
 
Last edited:

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Jag funderade på en från -65 till -75. Med dom mindre hjulen dårå.
Dom har stort framhjul från och med -69

Vad kan den vara värd om det finns skador på den, som:
Flagnad färg. Utrivet elsystem. Trasig stol och bänkar. Någon trasig ruta?
Kanske en skada i boggien också? Vad kan man få ge för en sådan?
Är den registrerad? En oregistrerad maskin är inte värd så mycket då man inte får köra den utanför inhägnat område.
Det beror också på om det är en Trac/Snow-Master eller en Snow-Trac, dom breda maskinerna är inte lika eftertraktade och därför billigare.
Skick på motor, växellåda, band, däck mm är ju också avgörande.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Vilken är bredare? Är det bandbredden som det är frågan om eller är det hela maskinen? För själv tycker jag att ju bredare band desto bättre! :hmmmm:

Om det följer med dom flesta delarna som fattas på Tracen eller är trasiga så köper vi den om den inte kostar för mkt.
Men vad kan man tyckas ge för en sådan maskin? Kan man få en under 15 000kr? :hmmmm2:
Jag hade tänkt detta som en överraskning åt farsan som när han "skaffade" Grizzlyn "åt mig". Som ett tack ungefär, så han har ingen aning om detta.
Så när jag får sålt Alpinen, 464an och kanske övrigt Trappern så kanske vi har pengar nog till en sådan här Trac! :biggrin1:
Och ska ju inte göra nån affär med nån utan att ha pratat med farsgubben heller! Om han går med på det här förståss. Måste ändå bli av med lite skotrar, och därför slog pappas dröm mig i skallen om en bandvagn. Men ska sälja skotrarna hursomhelst.
_____________________________________________________________________________

Skick på Tracen.

Motor: Vi vill att motorn går bra, får gärna behöva underhåll, kanske byta generator/fläktrem.
Den får ju sakna generator för det finns hemma i överflöd.
Start motorer har vi också.
Förgasare har vi.
Tändkablar har vi, och tändhattar.
Tändstift går att skaffa.
Olja i motorn går fixa.
Värmekamrarna ska ej läka.

Växellåda: Växlarna ska gå i fint, den får inte ha spruckit eller vara nednött.
Lamellen får gärna vara i bra skick, om inte så byter vi ut lamellen.

Styrning/Drivning: Drivkedjorna ska vara OK, annars är vi inte intresserade om inte en eller två nya/beg följer med.
Bromsarna ska vara OK dom också, annars fixar vi det också själva, så inga problem med det.
Remmen får inte vara för nött, om vi inte får med oss en sådan också i reserv.
Delar får inte fattas från variatorerna.

Elsystem: Gör ej nåt om elsystemet är utdraget och/eller lamporna är borta, det fixar vi.
Om det är utdraget så gör vi ett eget system.

Värme/kyla: Värme paketet bredvid föraren ska stå kvar, och inget skall fattas där.
Som tidigare nämt så får inte kamrarna inte läka, annars lär man bli hög och däcka bakom ratten...

Chasie/Kaross: Får finnas rost som går fixa, Flagnad färg är inget nytt för oss heller. Bara slipa och måla, sysslan jag tycker om! :biggrin1:

Band/Boggie: Banden får ju vara nötta men inte allt för mkt. Boggiena ska vara hela men om det är trasigt/fattas och följer med saker så nappar vi.

Indredning: Om stolen är i dåligt skick eller borta så byter vi ut den. Om bänkarna är dåliga eller fattas så gör vi egna nya. :rock:
 
Last edited:

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Vilken är bredare? Är det bandbredden som det är frågan om eller är det hela maskinen? För själv tycker jag att ju bredare band desto bättre! :hmmmm:
Ramen på Trac/Snow-Master är bredare för att kunna ha bredare och längre band, även skärmarna är bredare. En sån maskin är 260cm bred och en Snow-Trac är 191cm bred.
På Wikipedia finns det bilder att jämföra. http://en.wikipedia.org/wiki/Snow_Trac
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Okej, tack! Men vilken maskin skulle du föredra? Helre vill ju då jag iaf, pappa vet jag inte men jag vill ha längre band och bredare. Är kabinen större i Trac/Snow master?
Men var vi bor vore nog en smalare vara bäst.

Men vad är den värd i det skicket jag beskrev tidigare, ursäkta att det vart lite mkt men, detaljer är ju detaljer :biggrin1:
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Okej, tack! Men vilken maskin skulle du föredra? Helre vill ju då jag iaf, pappa vet jag inte men jag vill ha längre band och bredare. Är kabinen större i Trac/Snow master?
Men var vi bor vore nog en smalare vara bäst.

Men vad är den värd i det skicket jag beskrev tidigare, ursäkta att det vart lite mkt men, detaljer är ju detaljer:biggrin1:
Jag är själv på jakt efter en Snow-Trac som är registrerad.
Har en oregistrerad Trac-Master -67 nu som jag köpte för några tusen. Tanken med den var att renovera den och bygga om den så att den blev smalare, men då det verkar vara i det närmaste omöjligt att registrera in den så får den bli reservdelsmaskin i stället.

Det är svårt att ha någon uppfattning om prisbilden då det knappt finns några som är till salu.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Nä det är svårt att hitta dom ju, för den som får tag på en behåller den i evigheter, men kan ju kolla mot höst sidan. Såg i höstas iaf 5-6 st på blocket, åt gången dårå. Men själv vi kan inte köpa ännu, måste bli av med skotrarna först. Vilken årsmodel siktar du på? Helst vill ju då jag få tag i en -65 som tidigast, men vill ju ha dom mindre hjulen så drar han inte lika mkt bränsle. Så en -70, senast -78 årsmodell. Dom la ner Sno-Trac och det där 1982 och aktiv la ner sent -91. :hmmmm:
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Jag vill också ha med dom små hjulen. Varför skulle en storhjuling dra mer bränsle? Det har jag aldrig hört förut.

Både Trac/Snow-Master och Snow-Trac finns med olika kabiner, hög/låg och två/sju personer samt specialanpassade, vanligast är låg för sju personer.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Vill också ha låg för 7 pers. Tyckte att den här modellen var maffig, dock ful men rymlig säkert

Har iaf hört att dom drar mer bränsle med dom stora hjulen då den inte vill släppa ut snön som fastnar mellan hjulen lika bra som dom små gör. Den väger mer dårå. Det ä ju samma sak för en skoter, när det packas snö i bandet är det ju svårare att få det att snurra.

Hur stor är tanken i dom? Och hur mkt bränsle drar en vanlig Sno-Trac? Ungefär alltså! :D
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
OK, tack! Den drar ju inte allt för mkt bränsle då! :D
Hur tror du att en Snow-Trac går i snön? Oftast har vi bra före och god bärighet. Dock i år var det ett rejält lager med puder sen under det lite hårdare. Och hoppade jag av skotern på myren så hade jag snön förbi midjan! :biggrin1:
Men en Snow-Trac trivs väll i det mästa? :huh: Det gör min Grizzly iaf! :becky: Inget har fått den att fastna oavsett vars jag kört! Även i dom djupaste dikerna och höga plogvallar som puckon satt i dikerna, bara hä att gasa :biggrin1: Nog för att det inte har nåt med Snow-Trac att göra men... Ändå... En maffig maskin! ;)
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
OK, tack! Den drar ju inte allt för mkt bränsle då! :D
Hur tror du att en Snow-Trac går i snön? Oftast har vi bra före och god bärighet. Dock i år var det ett rejält lager med puder sen under det lite hårdare. Och hoppade jag av skotern på myren så hade jag snön förbi midjan! :biggrin1:
Men en Snow-Trac trivs väll i det mästa? :huh: )
Då jag aldrig har kört en så kan jag inte svara på det men dom påstås ha ganska bra flytförmåga i snön. Kolla filmer på YouTube och bilda dig en egen uppfattning.

Läs även alla trådar som är länkade från den här sidan http://www.forumsforums.com/3_9/showthread.php?t=13167 Läs även allt annat som Lyndon har skrivit, mycket läsvärt.
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Helsike det fanns mkt att få veta!? Fanns ju sprängskisser på hela Tracen! Hade han en Snow-Master då den var bredare eller var det en Trac-Master?
Jo det går att spendera många timmar på det forumet :biggrin1:
Det är bara namnet som skiljer på Trac-Master (1967-1972) och Snow-Master (1973-) men vissa har satt Snow-Master dekaler på äldre maskiner.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jaha ok, och jo nå satt jag ett bra tag och läste! Men stämmer det om att motorerna blir lätt överhettade? Kan man dra om systemet under kupén eller kabinen om man så vill kalla det? Mera raka rör med ljuddämpare och seperata system så det inte går som slingor i motor rummet och kan man svetsa fast lite "kylflänsar" på avgasrören? Vore fett kul men seperata avgassystem per 2 cylle! ;) Och man får säkert ett bättre ljud i den om man drar upp dom sen bakom kupén som på en lastbil! :D
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Jag tror att största problemet med värmen är att folk har demonterat vissa/alla plåtar som ska finnas i motorutrymmet. På den jag köpte fanns ingen av plåtarna kvar, inte ens insugstratten. Att flytta ut ljuddämparen sänker nog temperaturen i motorutrymmet en hel del gissar jag.
I dag verkar det inte finnas två maskiner med likadant avgassystem, original så gick det under hytten och ut vid bakkant på vänster skärm.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Jaha, så det trycker väll upp temperaturen rejält dårå?
Men tror du att det skulle kunna gå att sätta seperata system under kupén och sen upp bakom hytten? Med ljuddämparna under kupén också, kanske dubbla per rör så man får ner ljudet så mkt som möjligt?
Och sen ljudisolera kupén också, samt att man får en egen miljö inne i Tracen. 1# är att det håller ute kyla på vintern. 2# är att det håller ute värme på sommaren (om man kör pån en myr eller liknande).
Men har alla takluckor eller är det nåt folk själva gjort på dom? Och är fönstrena vid föraren och passageraren öppningsbara?

Och sen en till grej, är dom eller går dom registrera som traktor?
 

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Det borde gå att göra ett sånt avgassystem, var inne på lite samma tankar själv. Att ha röret upp bakom hytten har jag sett andra som har.
Att ljudisolera är en bra idé, men att göra det både bra och snyggt är svårt.
Tror att alla med riktig hytt hade taklucka men är inte säker, dom gamla hade ett skjutbarat kapelltak och dom nyare hade en lucka som gick att "poppa upp" som på en husvagn.
Dom främre sidofönstren är öppningsbara.
Om dom är registrerade så är det som lätt terrängvagn.