Arctic säger hejdå till suzuki årl 2015!

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
jag tror inte det kommer bli sämmre, men det är ju en ny motor så det kommer väll kanske vara lite org fel på dom som alla andra
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Suzuki är en av världens ledande motortillverkare.
Att försöka på att bygga motorer i egen regi är knappast något som jag tror kommer att bli ett lyckat koncept.
Möjligtvis prestandamässigt men kvalitetsmässigt är ju suzuki motorerna arctic cats starkaste sida.
Men det är väl för dyrt att importera dyra motorer från Japan, blir billigare bygga egna, man tjänar mer per såld maskin helt enkelt.
Tummen ner från min sida, definitvt
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Just att den japanska valutan växte på sig var ju en av de bidragande orsakerna till att Polaris övergav Fuji och började tillverka egna motorer...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
många var ju skeptiska när polaris skulle börja tillverka egna , trots i princip allt blev betydligt bättre .... men jag säger tvärsäkert tummen ner , motorerna är Arctics starkaste sida , precis allt är enligt mig bättre än konkurenterna förutom emmsisioner/förbrukning , jag kan omöjligt se en enda punkt utom ekonomin där " Proudly Made in the USA " kunna göra dom annat än sämre .. nää hoppas det är som med snopro 800.an - ett aprill skämt ! fast i juni ...
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Tummen ned. Ja, jag vet inte vad jag skall säga. Det minsta problemet har väl ändå varit motorerna. Sen kan man fundera på KGK håller på med. Hörde att massor med handlare har slutat med Arctic till nästa år. Kommer inte bli lätt att ta marknadsandelar när man tappar bra handlare. Hur lätt kommer det att bli att få tag på reservdelar. Detta kan sluta illa. Nu känns det inte alls bra.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Reservdelspriserna kommer bli groteska när Arctic börjar göra egna grejer. Nu räddar konsumenterna sig delvis på att Suzuki är stora och att det därmed finns en hel del piratgrejer på marknaden. När AC själva håller i allting så blir det stenhårt.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Reservdelspriserna kommer bli groteska när Arctic börjar göra egna grejer. Nu räddar konsumenterna sig delvis på att Suzuki är stora och att det därmed finns en hel del piratgrejer på marknaden. När AC själva håller i allting så blir det stenhårt.
Det finns ju piratgrejer till Polaris. Vad skulle vara skillnaden mot Arctic?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Detta gäller ju motorerna och inte ska det behöves köpas massa motordelar de första och andra året (garanti) sen när det är dags så kommer det garanterat finnas pitatgrejor till motorn. Sen tvivlar jag starkt på att dom kommer att göra egna cylindrar och kolvar mm. Lär nog vara någon av dom större som gör dom tex elko eller art.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Varför är alla så negativa till det här ?
Visst, motorerna har verkligen varit Arctic Cats starka sida tack vare Suzuki som verkligen kan bygga motorer ingen tvekan om de. Men om Arctic får till motorerna så dom håller lika bra som Suzukis så är de väll ingen nackdel precis. Då kan (om vi har tur) priserna för en ny Arctic gå ner lite i pris så dom hamnar i Polaris liga istället för att stiga. Polaris verkar ju kunna bygga sina motorer, dock så har inte mappningen till 800an i Assaulten varit nå vidare bra men dom har ju försökt iaf. Tror inte Arctic Cat kommer ha någon sämre service än vad Polaris har haft, isf är de att man har otur och hamnar hos en grinig ÅF.

Det finns för och nackdelar med de här och det är ju ett tag kvar och Arctic brukar ju testa sina grejer noga och inte låta köparna vara test piloter så motorerna tror jag inte kommer vara nå problem.