RMK 800 -09 155tum som dyker med skidorna

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Har min första lössnömaskin och trivs utmärkt med den, MEN åker bara ospårat om jag får välja och jag satte fast den så många gånger. Problemet uppstår när man kommer ner för en backe och det inte finns plats för att gasa, när det är en liten grop där backen slutar. Minst en skida försvinner ner under snön och hela skotern följer med ner till rutan så man får gräva en halvtimme varenda gång. Lika om man åker i ca 20km/h i skogen och det blir en grop för ena skidan och man råkar omedvetet släppa lite gas just då, så försvinner skotern ner under snön igen och tvärfastnar fast man ger fullt direkt. Den dyker så jävla lätt =( 1meter eller mer med lössnö, även om det är lite blötsnö uppe på. Orginalskidorna är ju ganska breda så jag är inte så säker på att ett par nya SLP är lösningen, kanske några bredare? Eller ska jag testa med att flytta bak lite vikt med boggiejusteringar?

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
56
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag tror det har med boggin att göra, Jag har samma skidor som dig men 40 kg mer i vikt fram och har inte det problemet. Bara sent på våren om det är skare och löst socker under. Då är det problem om man inte kan gasa upp skidorna genom skaren.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja, det var samma sak för mig men då var det ett par dm med blösnö uppe på pudret och den bara försvan ner med hela fronten direkt. Inte alls som min förra iq rr som inte ens var gjord för att gå ospårat.

Jag tror det har med boggin att göra, Jag har samma skidor som dig men 40 kg mer i vikt fram och har inte det problemet. Bara sent på våren om det är skare och löst socker under. Då är det problem om man inte kan gasa upp skidorna genom skaren.

D

Draken

Låter knepigt! Jag har ju i stort sett samma skoter förutom motor och några dm matta och min håller inte på så där,det är bara gasa så kommer skidorna upp i luften och sen bara mata genom snön. :bigsmile:

Tycker gripperskidorna är riktigt bra och skulle då inte byta ut dom mot slp pp för funktionens skull i alla fall,endast för färgen i så fall.

Hade en -08 polaris med vanliga polarisskidor före den jag har nu och dom skidorna var ju hopplösa och bar ju ingenting,skillnaden är ju som natt och dag.

Prova att släppa på bakfjädrarna och kanske spänna mitten lite grann för att lätta skidtrycket,kan ju bara vara det eller så om någon tidigare ägare(?) bytt skidor till nå crap..

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kolla upp alla inställningar i boggin, kolla så allt är rakt i framvagnen. För dom kan få för sig en massa roliga saker om du har en krökt a-arm tex. Kolla i boggin så ingen har fått för sig att tokspänna din balatarem. Då blir dom oxå lite knepiga i lössnön. Och kolla upp din toe inställning, åker du med mycket toe in blir dom exakt som du beskriver... bin there done that! Oftast blir det toe in om du krökt en a-arm.

Lycka till!