hårt inslag av variatorn. F7ext -04a

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
hej!

jag upplever att min skoter har väldigt hårtinslag av variatorn, allting är standard, varken trimmad maskin eller modifierad variator.

när jag ska fara iväg smäller den nästan in variatorn, man känner att skotern hackar till å mattan river upp ett spår där man stod.

gasar man väldigt försiktigt så kan man smyga iväg, men de är inte lätt.

är de nån fler som har samma sak eller ska de vara så orginal?
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
den har inslaget vid 3800.

för man kan finköra med den bara den har slagit in, men de går inte smyga iväg.

vad ska primären ha för färg på fjädern?
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
förra ägaren säger att de inte är gjort någonting åt dom. men ja hade tänkt riva för att kolla igenom dom under sommaren. men vad ska de sitta för orginal prylar där, så man vet va som kan va bytt?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
3800 låter ganska rimligt..
de måste gå å köra iväg utan rivstart.min IQ sticker på 5000.och kan lugnt köra iväg utan rivstarter..
tror de hänger lite på tummen;)..
tkr då inte du ska börja böka med variatorn, troligtvis kommer den bara gå sämre om man inte har nå erfarenhet av variatorer sen tidigare..
tog 3månader för mig innan jag lärde mig variatorn på IQn..alltså innan ja fick till den..
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
fjädern är gul/vit å vikterna ska väga 70 g std , Team sekundär har bara snopron ,
inspektera den å blås rent , kolla så att inge kärvar , men risken är nog stor att de är som de ska ..
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
rengör båda variatorerna och kolla vikterna och så så allt rör på sig oförhindrat av något
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
fjädern är gul/vit å vikterna ska väga 70 g std , Team sekundär har bara snopron ,
inspektera den å blås rent , kolla så att inge kärvar , men risken är nog stor att de är som de ska ..
ja då ska ja ta å kika på de å se om de är standard. om de blir så att jag tar isär den. vad ska jag speciellt kika efter på dom här modellerna? vad brukar slitas först?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
04 kom vikterna med "fixed pin" (vikten är fixerad i bulten och bussningarna sitter i variatorn istället för vikten) å då upphörde problemet med att viktarmsbussningarna alltid var slut .. inget var bytt eller speciellt slitet i min som gått 800 mil förra vintern men jag fick köpa en ny då rörliga skivan började spricka ..
 

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
aah ookey, då är de med andra ord bara riva å kika om de är orginal/ slitet nå.

hur gör man på lämpligaste sätt att riva lös primären ifrån motorn, antar att ja behöver nå special verktyg.
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
aah ookey, då är de med andra ord bara riva å kika om de är orginal/ slitet nå.

hur gör man på lämpligaste sätt att riva lös primären ifrån motorn, antar att ja behöver nå special verktyg.
Avdragare! Eller om du är försiktig kan det gå att knacka lös med en plasthammare
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Avdragare! Eller om du är försiktig kan det gå att knacka lös med en plasthammare
Hammare och variatorer går inte ihop :D det vet jag av egen erfarenhet på gammskotrar, inget man testar på nyare
Kan resultera i vinda skivor, dessutom tror jag inte en hammare får av den för den brukar sitta som sate, i nästan alla fall har jag varit tvungen att tagit till värme