frågor inför köp mxz 600 sdi -04

erik_nyberg

Medlem
8 jan 2009
16
0
1
gräsmyr
jag har letat genom tror jag nästan hela forumen och jag har hittat att man ska kolla på dessa saker

insugsgummin
sprickor, bucklor i chassie samt om något är snett.
mattan
oljud motorn, hålla koll medans den blir varm
kolla efter när kolvar, ringar, lager var bytt sist

vad mer?

hur länge håller en rem rätt inkörd och normalt körd?


skotern kommer inte kunna köras något endast hissa upp bak och gasa, äre något ja borde hålla koll på då?

tack på förhand /skoternewbie
 

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
jag har letat genom tror jag nästan hela forumen och jag har hittat att man ska kolla på dessa saker

insugsgummin
sprickor, bucklor i chassie samt om något är snett.
mattan
oljud motorn, hålla koll medans den blir varm
kolla efter när kolvar, ringar, lager var bytt sist

vad mer?

hur länge håller en rem rätt inkörd och normalt körd?


skotern kommer inte kunna köras något endast hissa upp bak och gasa, äre något ja borde hålla koll på då?

tack på förhand /skoternewbie
Näe jag köpte min skoter i vintras en Rev 600 HO så va jag jätte nöj med den så jag köpte den sen efter ca 2 veckor så kollade jag kompet i cylindrarna bara för att kolla så det skillde nästan 4kg i komp,men att skotern gick bra vilket fall,så sväng in på biltema & köp en komp testare,om du inte har de redan sen så kollar du kompen både varm samt kall dra lika många ggr i dragsnöret kall som varm,lycka till =)

// Tomas
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
Näe jag köpte min skoter i vintras en Rev 600 HO så va jag jätte nöj med den så jag köpte den sen efter ca 2 veckor så kollade jag kompet i cylindrarna bara för att kolla så det skillde nästan 4kg i komp,men att skotern gick bra vilket fall,så sväng in på biltema & köp en komp testare,om du inte har de redan sen så kollar du kompen både varm samt kall dra lika många ggr i dragsnöret kall som varm,lycka till =)

// Tomas

Prec vad jag tänkte säga ta komp prov både varm å kall, de första du gör är att du lägger handen på motorn så att den verkligen är kall. så han du ska köpa den av inte har stått å varmkört innan. sedan kan du ju köpa med dig en burk startgas och spraya på insugsgummin rund packboxarna osv för att kolla så dom är tät. sedan skadar det aldrig att slita upp oljestickan i kedjehuset. sedan kolla boggien riktigt, kanske inte ligger jätte mycke pengar i att byta lager å slides men många bäckar små, och så till att det inte är någon skena som är sprucken.

Lycka till!
 

erik_nyberg

Medlem
8 jan 2009
16
0
1
gräsmyr
tack ska ni ha skriver upp allt så ja inte glömmer det!
men ställer samma fråga igen om någon vet. hur länge håller en bra inkörd rem?
 

Runk3n

Välkänd medlem
3 dec 2008
314
0
16
Östersund
De där ang hur länge en rem håller skulle jag kunna ställa en motfråga, hur långt är ett snöre?

Jag skulle vilja säga att de inte går att säga hur länge en rem håller. jag har varit med om remmar som man har kört med flera hundra mil utan minsta synbara slitage och remmar som har exploderat efter 50. Jag själv brukar köpa en ny rem inför varje sessong och sedan i mitten brukar jag mäta den och kolla efter sprickor/slitage och liknande. En förutsättning för att remmen ska hålla så länge som möjligt är att variatorerna är i bra form, är korrekt linjerade samt att dom får nog med kylning.