Polaris RMK Shift 600

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Har nu tänkt att handla skoter och har lite funderingar angående Polaris Shift modellerna.

Har tänkt att köpa lång då det mest blir puderkörning, bor dock vid kusten så är tyvärr inte meter vis med snö. Som jag förstått det finns RMK 08a endast i 155" och 09an finns i 144" samt 155". Känns som 144" passar bättre till min körning. Då jag scrollat blocket ser jag att 09an är bra mycket dyrare än 08an.

Tex dessa två

08an 155"
http://www.blocket.se/jamtland/Polaris_rmk_600_shift_155__08_27890659.htm?ca=1_9&w=3

09an 144"
http://www.blocket.se/arjeplog/Polaris_RMK_Shift_144___09_27812026.htm?ca=1_9&w=3

Varför är prisskillnaden så stor? Kan tillägga att 50 000:- är maximum för ett skoterköp i nuläget.

Om det skulle vara så att 09an har bättre dämpare osv och därför ligger i det priset, funkar en 155" 08a då? Orkar 600an driva runt en så pass lång matta, tänkte så den inte blir slö och inte orkar skicka skidres eller dylikt?

Tack på förhand
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag tycker det låter som att du INTE ska ha en 155":are. Du kommer bara bli besviken, inte över smidigheten eller så. Men av erfarenhet tror jag du har roligare där nere på en 144". Men det är du som bestämmer, och vilken maskin du än väljer av dom två så kommer du att ha en otrolig lekkamrat! Man känner inte av mattan nämnvärt på någon av dom, så det behöver du inte vara orolig för.
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Jag tycker det låter som att du INTE ska ha en 155":are. Du kommer bara bli besviken, inte över smidigheten eller så. Men av erfarenhet tror jag du har roligare där nere på en 144". Men det är du som bestämmer, och vilken maskin du än väljer av dom två så kommer du att ha en otrolig lekkamrat! Man känner inte av mattan nämnvärt på någon av dom, så det behöver du inte vara orolig för.
Känner också att en 144" passar mer till körningen här. Men ligger en 09a 144" på 70k begagnad? Dessa Shift modeller kostar väl 79 900:- ny?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Känner också att en 144" passar mer till körningen här. Men ligger en 09a 144" på 70k begagnad? Dessa Shift modeller kostar väl 79 900:- ny?

inte rmk.över 100 var grundpriset på en -09 rmk shift. 104.900tror jag det var.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nej dom kostade 98000:- om jag inte missminner mig. Du tänker på den korta shiften. Tja, det är ju köparens marknad. Bara ringa och bjuda! Och håll ögonen uppna efter ditt klipp, och kommer det inte så kan du ju alltid förlänga en kort...
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Så dom är så pass dyra? Blir nog svårt att få tag i sen sån för 50k..

Jo, sett att det finns förlängningskit för ca 12k inkl matta :)

08an verkar ligga inom min budget, men väldigt osäker på en 155" skoter. Den kan inte vara allt för kul att köra när det inte är mycket snö, vilket det inte alltid är här.
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Har en fråga som jag tänkte passa på att ställa när den ändå hör till ämnet, är det någon skillnad mellan RMK Shift 144" -09 och RMK 144" -10? 10an heter inte Shift och har blå huv + lite dekaler, men i övrigt?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Så dom är så pass dyra? Blir nog svårt att få tag i sen sån för 50k..

Jo, sett att det finns förlängningskit för ca 12k inkl matta :)

08an verkar ligga inom min budget, men väldigt osäker på en 155" skoter. Den kan inte vara allt för kul att köra när det inte är mycket snö, vilket det inte alltid är här.
Du ska inte tro att 155":aren är osmidig, snarare så tycker jag tvärt om! (jag har haft 144", 155", 163", 166" polaris) Men med lite mindre snö och kanske lite fler ledmil passar 144"bättre. Du kan annars få problem med slidesbränning och andra otrevliga saker.

Har en fråga som jag tänkte passa på att ställa när den ändå hör till ämnet, är det någon skillnad mellan RMK Shift 144" -09 och RMK 144" -10? 10an heter inte Shift och har blå huv + lite dekaler, men i övrigt?
Om inte jag minns fel så är det lite bättre dämpare på rmk600 -10. Men jag kan minnas tokigt..

På tal om shift maskinerna så tycker jag att det var synd att dom inte tog in shift rmk 800 till sverige... Den tror jag skulle sålt som bara den!
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Med dessa gupp/knölar till leder så blir det inte många meter efter leden..

Du som verkar ha erfarenhet om det här med långa maskiner. Tror du på en 08as Shift 155"? Blir ju ändå uppåt metern med snö här, blir även ett par turer till fjällen också.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det är ju bara prova, det är en fin maskin. Och så länge du tänker lite när du kör så ska det nog inte vara någon fara. Skulle du inte bli nöjd så är det ju inga problem att sälja dom.
 
D

Draken

09 och 10 är exakt samma maskin om man bortser från färg och dekaler!

600 144" x 51mm kostade 98900kr och 155" x 61mm kostade 99900kr år 2009.


Du kommer inte hitta en rmk 600 -09 för 50k,det kan du glömma direkt! Inte en som är svensk och har gått normalt i alla fall.
Om du mailar på 155" -08 i tråden ska du få se att den antingen är import eller har gått 1000mil,eller kanske både och..

Sen är fronten på -09 otroligt mycket mer stabil och smalare än plastracklet på -08 som bara plogar i snön,jag har ägt bägge årsmodellerna så jag vet.

För övrigt är min nuvarande rmk 600 -09 överlägset den bästa skoter jag ägt,grymt lättkörd och tar mig dit jag vill.....(oftast:heh: )
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Det är ju bara prova, det är en fin maskin. Och så länge du tänker lite när du kör så ska det nog inte vara någon fara. Skulle du inte bli nöjd så är det ju inga problem att sälja dom.
Okej, blir nog att prova en 08a om det kommer ut en för vettigt pris.

Draken: Så din åsikt är att 08an inte är något att satsa på? Vad är det som skiljer mellan 08an och 09an?
 
D

Draken

Njaa,-09 front är som sagt mycket bättre och -09 har dessutom garanti kvar så valet är ganska enkelt för min del..
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Njaa,-09 front är som sagt mycket bättre och -09 har dessutom garanti kvar så valet är ganska enkelt för min del..
Okej, tyvärr har jag ej pengarna till en 09a. Hur är 08an annars att köra? dvs hur pass lekvänlig är den, tex reser den vid gaspådrag osv?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det har varit otroligt lite problem med 600motorerna, så där skulle jag då inte vara rädd. Och fronten är INGA problem att byta ut, dock dyrt med originalsaker. Men kan ju gå att köpa från en skrot, annars finns det eftermarknadskit. 155" hade även centerdriften, det hade inte 144", men det sitter kanske på 10? har inte kollat på dom. 155" reser självklart inte lika lätt som en 144" men nog reser dom, när du hitar något som greppar dvs.

Jag har hunnit ha en ny rmk varje år från -05 till -08, och jag led ALDRIG av att dom plogade. Men det största problemet var att dom var otroligt plastiga, tålde inte några grova träd innan dom var trasiga i främmre huvfästet.

Men valet är helt ditt och det ska kännas bra med den maskin du vill köpa. Sen om det skulle vara något du känner dig mindre nöjd med går det alltid att modda. Tro mig, det har inte funnits en maskin hitils jag har varit 100% nöjd med standard... Kanske den dag det kommer en rörchassie assault med challenger extreme, holz boggie, float X och en sådär 270hk std! :)
 
D

Draken

Jag är tveksam till att det är centerdrift på 155",då dom bara har det på 800 till och med på -10.
Men det kan vara så,men jag är tveksam..


Och ja,dom reser.

[video=youtube;VAQnUgV1NXM]http://www.youtube.com/watch?v=VAQnUgV1NXM[/video]
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
2008 fick alla 155" centerdriften, 700rmk -07 har inte det. 155" 08 och fram har den. 144" fick den inte, vet inte om den har den ännu??

JAAG, helt rätt! det är faktiskt riktigt fina maskiner!
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Brukar aldrig anförtro mig på Youtube-klipp, men du som kört en sådan kan intyga att den "beter" sig så? Är givetvis inte ute efter att åka rulle, men alltid kul att vädra styrstålen när man känner för det :)

JAAG: Tack för ett mycket bra tips, har konstigt nog inte lagt märke till dessa modeller. Dock verkar mattan vara lite klen på dem, sitter det 32mm original?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Här får du lite info om 2007 switchback 600

Dimensions
Estimated Dry Weight (pounds/kg) 483 / 219.3
Overall Length (in./cm.) 125 / 317.5
Overall Width (in./cm.) 48 / 121.9
Overall Height (in./cm.) 48 / 121.9
Ski Center Distance (in./cm.) 42.5 / 108
Fuel Capacity (gallons/liters) 10.8 / 40.9
Engine and Drivetrain
Engine Type / Cooling Liberty / Liquid
Cylinders, Displacement (cc) 2, 599
Bore x Stroke (mm) 77.25 x 64
Horsepower 120
Ignition Digital CDI w/TPS, WTS, DET
Exhaust SC VES, Single
Carburetion 2 - TM38
Disc Brake Type Phantom, Hydraulic
Drive/Driven Clutch P-85 / LWT TEAM
Suspension
Front Suspension IQ
Front Travel (in./cm.) 10 / 25.4
Front Shocks Fox, HPG, IFP
Ski Type IQ
Rear Suspension IQ
Rear Travel (in./cm.) 16.5 / 41.9
Front Track Shock Fox, HPG, IFP
Rear Track Shock Fox, HPG, IFP, Comp. Adj.
Track Width/Length/Height (in.) 15 x 144 x 1.25
Features
Steering Rider Select (1-7) - Hooks
Electric Start Accessory
Reverse PERC
Speedometer Digital MFD
Tachometer Digital MFD
Fuel Gauge Mechanical
Temp./Low oil Light Digital MFD
12v-DC Outlet Accessory
Hand & Thumb Warmers Std. Adjustable
Heated Passenger Grips N/A
Mirrors Accessory
Seat Type IQ Removable
Rear Rack/Tow Hitch Std. / Accessory
Color/Graphics (1) Indy Red / Razor


Hoppas det hjälper dig lite. Det är ju faktiskt inte så väldans dyrt med en 44mm matta, så det kan det nog vara värt!