Polaris RMK Shift 600

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Jo det sitter 32mm matta på dom orginal. Men många har annan matta monterad och en 44a eller 51a är inte så fantastiskt dyra.

Hittar du rätt modell, tror det är den på bilden i blocketlänken, så har den riktigt bra dämperi också, Fox Piggyback med klicker i framvagn och bak i boggin, och en klicklös Fox fram i boggin. Förmodligen bästa dämperiet på någon Polaris i modern tid.

Ser i tabellen ovan att den tydligen inte ska ha clicker fram men jag är tämligen övertygad om att jag sett en maskin med detta, kanske skiljer mellan Svensk och Amerikansk setup...... eller så hade ägaren bytt på den jag såg. Hursomhelst, clicker eller inte, så är dessa Fox-dämpare riktigt bra.

Red: Haha! hittade annons med en bild, (en -07a men ingen CFI) som gick förstora mycket och man ser faktiskt att det sitter klickerdämpare fram om man tittar noga =)
http://www.skotertorget.se/snoeskotrar-5/polaris-switchback-600ho-679774.html
 
Last edited:

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jo det brukar ju kunna skilja ganska mycket mellan skandinaviska och amerikanska marknaden. Men å andra sidan tycker jag att det vore lite konstigt om dom satt en justerbar dämpare bak i boggin men inte på nån annan plats.

Du har ju iaf beviset där, :) dock så fanns det ju en hel massa rmk 600 med WE dämparna som dom inte fanns med egentligen. Men jag håller med dig, det var nog clickers i sverige.
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Blir helt klart att hålla utkick efter en switchback också. Då jag inte har egen inkomst spelar varenda krona roll, så ett mattbyte har jag ej möjlighet till, dvs om jag köper skoter i den prisklassen. Det sitter inte styrhöjare original på dem eller?

Som jag förstått det har inte Shift modellerna tankmätare, varvräknare tumvärmare osvosv.. Hur är det med switchback 07? Har dom dragit in på allt sånt för att få ner priset på den också?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Det beror ju vad man menar med styrhöjjare, men om du menar så som rmk -07 och frammåt så nej. Den har det gamla systemet med justerbart styre.

Switchbacken har mycket bättre utrustning än en shift, där sparades det inte på allt.
 
D

Draken

Som jag förstått det har inte Shift modellerna tankmätare, varvräknare tumvärmare osvosv..
Tankmätare - Ja självklart,men inte elektrisk.
Varvräknare - Ja självklart,men ej visare utan digital med minne för högsta notering.
Tumvärmare - Ja självklart.

Den har allt man behöver,men inget utöver det för att spara vikt och hålla ner priset.

Och ja den går köra på rullen när man känner för det,här leker jag själv på en myr i slutet av april..

Bilder 226.JPG
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Okej. 07an har inte samma problem som tex 09an hade med boggien? Har för mig att jag läst att boggien satt för långt fram så den slog igenom i minsta lilla gupp?

Så RMK Shift har denna utrustning? Har tidigare varit och kollat på en IQ Shift 08a och den hade inte det.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Shift her det inte, men switchback har det. Jag har faktiskt inte kört någon switchback, men jag har aldrig hört några stora klagomål. Kanske JAAG vet mer om det?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Hoppsan, jag hade visst missat ett inlägg.. :)

Det ska inte skilja i utrustning mellan korta och långa shiften, men du tror inte att någon kan ha råkat knäcka tankmätaren och då monterat ett vanligt lock? I övrigt så syns ju varv, trip, och hastiget i multidisplayen.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Gör inte tabben att jämföra 06 och 07 Switch med -08 och nyare.
06 och 07 var en 144" RMK, med RMKns fina okopplade boggi etc fast med bättre dämperi än RMKn och bredare framvagn.
-08 och nyare SB har en totalt felkonstruerad och felmonterad kopplad boggi, rätt dåliga dämpare osv, (jag har haft en SB Dragon 700 -08a).

När det gäller dom äldre, 06 och 07, så är det 600an, med eller utan CFI, man ska sikta på, dom finns -06 även som 900 och 700 men dom är sämre. (det är den gamla otäcka BB 700an och inte den nyare smallblock 700 som kom i korta Dragon och RMK 700 -07)
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Jo kan ju varit ägaren som varit och pillat i den. Men tror jag uteslutar Shift modellerna pga att 155" kan vara lite långt för min körning och 144" har jag ej pengarna till. Misstänker också att dämparna blir rätt slut efter 6-700 mil?

JAAG: som jag förstod det är 06/07 switchback 600 något att satsa på. Är det samma 600 som sitter i Shift modellerna? Har nämligen läst tester att 600an som sitter i Shift ska vara riktigt bra.

Hur är det i soppaförbrukning mellan CFI och förgasare? Är det nämnvärd skillnad? Är det som på de andra modellerna att CFI ger cirka 5hk mer än den med förgasare?
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
dämparna kan vara ganska slitna efter så pass lång körning, men de beror ju förstås på hur den är körd. är den lugnt körd så kan dämparna vara i kanonskick men de är ju lätt att kolla.

polaris 600 motorer är väldigt bra så det är inget att oroa sig för.

jag tycker du ska satsa på en switchback utan cfi motorn då soppaförbrukningen inte är allt för stor.
 
D

Draken

Jag har ägt polaris 600 med cfi 4 125hk och cfi 2 med 120hk och ingen av dessa har tagit just mer än 3l/mil som mest,och som minst har jag kört dom på runt 1.5l/mil.

Däremot har jag kompisar som kört sina 600 06-07 på 5-6l/mil,så jag tror det skiljer en hel del i förbrukning faktiskt.
 

ollää

Välkänd medlem
11 sept 2009
150
0
6
lycksele
har då en kompis som kör sin cfi på 4 l/m så.

men de ä klart, cfi:n ksk är bättre ändå, lite svårt å säga
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.480
388
83
Malå/Adak
Det är i det närmaste samma 600 i alla maskiner sen första Fusion 600 kom -05. Den finns utan insprutning och med minst två olika insprutningar, Polaris påstår att det skiljer några hk hit och dit mellan modellerna men jag tycker inte att det märks någon skillnad alls. Däremot så att om jag skulle köpa en "äldre" maskin så skulle jag nog sikta på en förgasarmotor. Det har varit tämligen lite strul med CFIn på 600an men vem vet vad som händer efter några år till...... Och förgasarmodellen tar inte mer soppa än insprutaren.

Det finns f.ö RMK 600 i flera olika mattlängder -06 och frammåt i IQ-chassiet, (kanske även -05 men jag minns inte). Dessa finns också både med och utan CFI beroende på årsmodell och modell.
 

skåjter

Medlem
28 feb 2010
24
0
1
Luleå
Hittat en RMK Shift -09. Den har rullat drygt 500mil. Ska vara i bra skick (inte sett den) tex mattan ska ha alla kammar kvar osv. Finns el-start på den, kanske är original (?) Får den för 60 000:-, vad tycker ni om den för det priset? Frågar för det finns ingen liknande skoter att jämför med på blocket. Tänkte så jag inte hittar en likadan skoter för 50k till vintern när det rasar inte skotrar på blocket.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
2008 fick alla 155" centerdriften, 700rmk -07 har inte det. 155" 08 och fram har den. 144" fick den inte, vet inte om den har den ännu??
Jag ber om ursäkt, jag hade fel. Monterade Betterboards på en Shift rmk -08 155" igår kväll och den hade INTE centerdriften. Men mattan är klar för den iaf.
 
D

Draken

Jo mattan är klar för ett center nonslip,men frågan är om det behövs på 600.

Jag har kört min strax under 150mil förra säsongen och den har aldrig rappat.
När jag köpte den tänkte jag först montera men efter att ha använt den utan problem så sket jag helt enkelt i det för det kändes som bortkastade pengar.
 

rocketfuelonly

Aktiv medlem
28 sept 2010
66
0
6
104 900:- grundpriset jag gav strax under 120 000:- (köpte till slp avgas,handtagsskydd, lågruta,rem,å stift) har kört runt 300 mil med min å har aldrig krånglat, det är en 155" rmk 600 shift, å de som skiljer korta mot långa iaf på -08 så e de en annat hastighetsmätarhus, "plåtarna" vid knänen är plast på korta å alu på långa, och andra "luftfilter" på huven vid styret på dom långa, jag säger att du ska köpa en lång för att jag blev sjukt fast med lång men jag håller med alla andra samtidigt som säger att du ska skaffa dej den lite kortare eftersom du bo vid kusten, sen så på videoklippet se det mycket roligare ut med den kortare å kunna åka på rullen lite nu å då och det går inte göra med den långa, iaf inte med original justeringarna... hoppas du hittar den skotern som passar dit kör sätt...shiften är otroligt lätt körd iaf...