Prox2 / Proxr 800 ves

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
Tjenare! jo tänkte köpa mig en polaris proxr eller prox2 800 men skulle vilja veta lite mer om dom.

Vanliga problem efter ca 400mil?

vad som ska åtgärdas?

har hört att vevaxeln spökar lite på ves 800an stämmer det och hur vanligt är det?
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Köp en pro xr 800,dels för lite bättre körställning och snyggare också.
Motorkuddarna är standard, går av. så kolla det
i mitt fall hade dom varit av så länge så pipans konor hade nötts sönder, han som hade den före måste ha fått bytt ett antal remmar.

Vevaxel har jag också hört, men verkar inte vara nått som händer varje dag direkt.

Om jag vorre du skulle jag sattsa på en rev istället, mycket mer skoter för päningen :)
Men dämparna på prox 2orna är underbara, slår ALDRIG igenom hur hårt du än står på
 

LimeD

Aktiv medlem
21 jun 2009
90
0
6
sävar
problemet jag vet är att dom har alu gilliotiner i ves'en som kan gå av och ramla ner i cylindern. Innan du köper bör du kolla upp så det är bytt till rostfria
 

Blobben

Aktiv medlem
1 jan 2000
67
0
6
Gävle
Min har det varit motorkuddar som var trasig och så har jag bytt giliotiner. annars så har jag kört 300mil utan problem, kalas skoter! ända är väl att den har lite dåliga skidor orginal.. har en tendens att skära lite i snön.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
Som sagt så ska det vara rostfria giljotiner i dom.
Sen när motorn har gått 400mil så skulle jag ta och fått motorblocket uppmätt så borret där veven ligger är helt rakt lika bra att kolla veven också då (har det gått över 1000mil utan att detta är gjort så behöver man nog inte oroa sig). Och sedan monterat ett bredare lager till pto-sidan slp har ett sådant. Annars kan man köra med det nya breda som sitter på nya 800cfi om man vet vad man sysslar med (då det krävs lite mod).
Vet om 3st förra vintern som fick problem med veven på dessa motorer. Men fixar man detta så är det en kanonmotor.
 

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
Som sagt så ska det vara rostfria giljotiner i dom.
Sen när motorn har gått 400mil så skulle jag ta och fått motorblocket uppmätt så borret där veven ligger är helt rakt lika bra att kolla veven också då (har det gått över 1000mil utan att detta är gjort så behöver man nog inte oroa sig). Och sedan monterat ett bredare lager till pto-sidan slp har ett sådant. Annars kan man köra med det nya breda som sitter på nya 800cfi om man vet vad man sysslar med (då det krävs lite mod).
Vet om 3st förra vintern som fick problem med veven på dessa motorer. Men fixar man detta så är det en kanonmotor.
okej då är de alltså motorkuddarna och giljotinerna som är de vanligaste. men jag tänkte att de kan inte vara så att lagerna inte pallar då man t.ex. trimmar? för tycker det låter konstigt om motorn är helt orginal och de ska börja gå sönder lager på vevaxeln... tycker de borde hålla för standard effekten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.083
113
Stora Blåsjön
2 av dom 3 som jag känner till vet jag är helt original. Mest troligt den 3e också...
Det har inget med lagrena att göra egentligen utan passformen och rakheten mot/i blocket. En snubbe i USA ("Indydan") påstår att 9 av 10 block är inte helt raka och behöver linjeborras, nu kan detta vara säljsnack så man får ta det med en liten nypa salt. Men iallafall så lär det nog vara rätt nära sanningen...
Sen är riktig varmkörning viktigt på dessa motorer om man vill vara snäll mot veven.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
En snubbe i USA ("Indydan") påstår att 9 av 10 block är inte helt raka och behöver linjeborras, nu kan detta vara säljsnack så man får ta det med en liten nypa salt. Men iallafall så lär det nog vara rätt nära sanningen...
Sen är riktig varmkörning viktigt på dessa motorer om man vill vara snäll mot veven.
Tänker inte du på 900 blocket nu? För om dom blocken har han skrivit exakt det. Och varmkörning är otroligt viktigt på alla storkubikare oavsett märke.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
800an har smalare vevstaks infästning på veven än den klenare 700ves, det är väl också där och "end pin" ute vid variatorkonan de går av. jag har läst detta, ingn praktisk erfarenhet. har själv haft en xr800, har nu en x 440 -03 med 700ves, det känns lite skottsäkrare nu.. synd att xr är så mycket snyggare färgsättning.
men då jag haft båda så kan jag nämna att prox 440 2003 och xr800 2004 är i princip identiska skotrar. (ej motorerna, schimsning och styre, 800 har hooks)
mvh