Tips för byggsats, likriktare till xenonkonvertering

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Okej okej.
Nää inte jag heller. Här i sverige tycker jag det är många som skriver om problemen. Men på dootalk är det väldigt många som kör med xenon utan problem så man vet inte vad som är vad och om man vågar chansa att montera.

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
vad har xp / r-ex för lampsocklar? h4? skulle vara intressant om det funkar på dom

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Så nu är beställning på 10 kretskort skickad.

Som det ser ut nu så är 6 av de 10 satserna "förbokade".

Priset verkar hamna strax under 100 lappen.

Kretskort: 360:-
H4 kontakter: 260:-
Kondensatorer: 40:-
Likriktare ( GBU406): 120:-
Totalt: 780:-/10 = 78:-

Det som saknas är krympslang men den är inte speciellt dyr. Om ni vill ha den färdiglödd så kan jag löda ihop den för en tjuga, men jag sätter inte på krymslangen eftersom ni kanske behöver sätta in ett motstånd om skotern tror att lyset är trasigt.

Men jag lägger in en tråd under säljes sedan när jag fått allt klart så det blir rätt.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kretskorten kom idag, tyvärr fick jag bara ut 9 och inte 10 som jag räknat med.

Jag tänker dock löda ihop och testa alla satser innan jag skickar dem, jag kommer kontakta alla som "bokat" en med ett pris och de likriktare som blir över lägger jag ut under säljes.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kondensatorn var på tok för stor med 470uf, den laddas upp av spikarna och ser sedan till så att spänningen ligger konstant för hög för att halvljusomkopplaren i xenonlampan ska dra.

Dock funkar det bara bra utan konding, så vi tar helt enkelt och skrotar den stora.. Det går sätta dit en konding om någon nu eventuellt skulle behöva en liten konding.

lennart wiklund

Välkänd medlem
21 feb 2007
117
0
16
hade tänkt montera xenon på min 11årsm Renegade 600e-tec men vart avrådd av meken på ski-doo.Tydligen blåser man givaren på motorn till hastighetsmätaren.Någon som vet vad detta beror på??måste gå att lösa.....

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
För vissa fungerar det, för andra inte, så det måste bero på koppling, val av jord och så. Men även val av kit, det är väldigt varierande kvalitet på alla xenonkit på marknaden