Yamaha 340 mod.

1Q440

Välkänd medlem
24 sept 2009
126
0
6
Lycksele
Mitt lilla projekt som man just startat, som sagt de är en Yamaha 340- 82 från grunden men nu ska den förbättras. Original motorn rök ganska så snabbt bort från chassit. Nu ska de sättas in en annan motor, en värre sådan. Har tänkt mig en vätske kyld motor.

det jag redan har gjort på skotern,

-Förstärkt chassi och lite små saker som ska förstärkas.
-annan boggi med fox dämpare.. mycket bättre fjädrings förmåga.
-Jag fick nöja mig med en ny 25 mm matta, men de kanske blir än med högre kammar senare när man fått igång skotern.
- annat drivhjul.

Vet någon hur mycket växelhuset klarar av?, annars kanske man skulle satsa att försöka få dit ett annat tänkt på när man byter motor?. kom gärna med tips hur man ska gå till väga! och gärna nått annat tips att få skotern bättre

Attachments

1Q440

Välkänd medlem
24 sept 2009
126
0
6
Lycksele
Nu när man väntar/ letar efter en motor, så passar jag på att lacka om huven på skotern. Skoterhuven kommer att bli Grön/vit. Grön färgen kommer att bli lite ljusare grön, mot neon hållet. vit uppe på huven och grön på sidorna. grön färgen ska lackas inom de närmsta dygnet. vita färgen är lackad klart.

Attachments

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ja skulle gäärna se en motor typ 440 nyare modell v-kyld eller större, men 440 är billigare och går som troll speciellt i ett sånt chassi, det lär väl inte väga så mycket?

mvh

1Q440

Välkänd medlem
24 sept 2009
126
0
6
Lycksele
Jo en sådan motor skulle inte vara fel att hitta. Men nu kanske jag har hittat en motor som man är intresserad av. de är en rotax 643. Vad tror ni om att stoppa in den motorn i skotern?

Nu är skoter huven lackad klar iaf.

Attachments

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Men nu kanske jag har hittat en motor som man är intresserad av. de är en rotax 643. Vad tror ni om att stoppa in den motorn i skotern?
Fan vad den kommer att gå om du får till det med en 643:a! Kör på det, projektet kommer att följas :D

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Om du ska dit med annan matta så är det bara att införskaffa drivhjulen från -79an. Det är ju 2.52" på dom. Det gjorde jag. Hursomhelst så lär den gå som ett skållat om du sätter dit nåt större än 340.

1Q440

Välkänd medlem
24 sept 2009
126
0
6
Lycksele
Om du ska dit med annan matta så är det bara att införskaffa drivhjulen från -79an. Det är ju 2.52" på dom. Det gjorde jag. Hursomhelst så lär den gå som ett skållat om du sätter dit nåt större än 340.
Tack för tippset!. De kommer bli ett roligt projekt att hålla på med till vintern!.

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
Kul projekt! Lägg upp mycket bilder! Kommer sätta in 23mm matta i min ET till hösten också, sen kanske jag byter motor om jag kommer över någon lämplig nästa sommar. Men jag tänker göra allt så det ska se original ut, blir pinsammare för dom som får pisk då ;)

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Googla på "häxpipan dysse". En et340 med trimmat wildcat 700 som härjade för 10-år sedan.
Fanns en websida, men den är borta nu.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Googla på "häxpipan dysse". En et340 med trimmat wildcat 700 som härjade för 10-år sedan.
Fanns en websida, men den är borta nu.
Om jag inte minns fel var det en EX440, inte för att det var så noga...
Men Dysse finns ju här på forumet (Odysse), så han har kanske nåt bra tips att komma med.

Fränt bygge, för övrigt!