Motorproblem?

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16
Lampan har inget med avstängningen av maskinen.....Lampan kan ju tändas långt innan 5 minuter har gått på tomgång, men motorn går ändå...Och vid körning så får jag (Turbo)och mina Nytro Vektor och Rage vänner ofta varnings lampan att lysa på skare eller hård packad led/sjö men ingen stannar av det.....Bara att leta upp snö att kyla med......

klstjo

Aktiv medlem
1 jan 2000
84
0
6
Kiruna
I din manual står det följande

ESU00361
Engine overheating prevention system
This model is equipped with an engine overheating prevention
system to prevent overheating when the engine
is idling.
When the engine has been idling for at least 3 minutes
and the coolant temperature has risen above 100 °C
(212 °F), the engine automatically shuts off to prevent
overheating.
NOTE:
The engine can be started after it shuts off.

Helt normalt att den stannar, med andra ord

/Stefan

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Att den stannar på tomgång vid överhettning är konstaterat sedan tidigare.
Det är under körning som är lite lurigt. Allt jag hittar på webben är att den INTE stannar pga överhettning OM man kör.
Utom då Stecka och Tullus maskiner. :)

Gabriella82

Välkänd medlem
3 nov 2006
418
0
16
Tack för alla kanonbra svar!
Nu är man mycket lugnare.

Och lycklig ägarare av väldens bästa skotermärke:lol:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Vilka maskiner gäller detta att den slår av på tomgång när den blir för varm annars är det en
förbannat bra funktion, det verkar som yamaha tänker på det mesta för förhindra
motorhaverier på ett lr annat sätt, på yamahas båtmotorer så sänks effekten till hälften
om man inte har upptäkt att den gått varm lr att det är nåt annat fel men hör man
inte varningssummern från remotcontrolen (gas/växel handtaget) så är man nog döv,
det går även inte att gasa i väg för den är varm och det är ju bra men är det samma
skotrar, jag har aldrig farit iväg med kall motor men ska testa detta i vinter och se
vad som händer.

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Angående handtagsvärmarna så går dom inte igång förrän efter ca. 2000-nånting varv, minns inte exakt, men dom ska iaf inte vara igång på tomgång.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Vilka maskiner gäller detta att den slår av på tomgång när den blir för varm annars är det en
förbannat bra funktion, det verkar som yamaha tänker på det mesta för förhindra
motorhaverier på ett lr annat sätt, på yamahas båtmotorer så sänks effekten till hälften
om man inte har upptäkt att den gått varm lr att det är nåt annat fel men hör man
inte varningssummern från remotcontrolen (gas/växel handtaget) så är man nog döv,
det går även inte att gasa i väg för den är varm och det är ju bra men är det samma
skotrar, jag har aldrig farit iväg med kall motor men ska testa detta i vinter och se
vad som händer.
På min skoter går det inte att varva upp förrens motorn är varm.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Angående handtagsvärmarna så går dom inte igång förrän efter ca. 2000-nånting varv, minns inte exakt, men dom ska iaf inte vara igång på tomgång.
Inte på min maskin. Vet att CDIn reducerar H-värmarnas effekt om man har mycket belastning på eller om man står på tomgång ex. med hellyset på pga att statorn inte genererar nog mycket watt.

Kanske att det inte reduceras lika mycket på min maskin då jag har Xenon som belastar systemet mindre.

På min skoter går det inte att varva upp förrens motorn är varm.
Så länge lampan blinkar så är motorn för kall och då träder varvtalsbegränsaren in. Vet inte exakt men vid 3000-3500 varv eller nåt sånt.