Grop i kolvens topp - vart ligger felet?

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Hej!
Har haft lite sommar mek med familjens Polaris indy sport GT, upptäckte då av en slump att det är en relativt stor grop i toppen på kolven (variator sidan). Att jag måste byta kolv har jag förstått men det hjälper ju inte så mycket då jag säkert kommer få byta nästa kolv med samma problem.
Satte mig ner och funderade på varför det blir så men kom aldrig på något? Har mina misstankar mot tändingen då tändhatten på den sidan inte sitter lika bra som på andra sidan.
Har ni några tips? Har någon varit med om något liknande? vad har då felet legat?

Tacksam för hjälp :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
med största sanolikhet så har den gått snålt och spikat (antar att den är std) , tändhatten kan du utesluta men tänkbara fel är skit i förgasaren (viss har den dubbla ?) tjuvluft vid packboxen på veven , sprucket insugsgummi .. en bild vore fint , ja kan ju ha fel
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
lägger upp en bild asp.
Nu kanske jag har fått det hela om bakfoten men om man sprutar startgas där man tror att den drar tjuvluft så varvar motorn upp, stämmer det?
stämmer att det är dubbla förgasare, kollade som hastigast och det såg rent och fint ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
862
113
Kramfors
Den går ner i varv om du har läkage och sprutar startgas.

och som redan nämts så har du förmodligen en aning igenlagda munstycken på den cyllen/fuggen eller i värsta fall packboxen på den sidan veven, eller insugsgummit.

Blås stargas runt gummit och bryt o bänd i gasaren samtidigt. Du kommer även åty att spruta på packboxen bakom varren. Förgasarna går man igenom mintiöst noga ,glöm ej rengöra bakom nålventilen då därbakom kan finnas skräp som ibland täpper igen totalt.
 

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Den går ner i varv om du har läkage och sprutar startgas.

och som redan nämts så har du förmodligen en aning igenlagda munstycken på den cyllen/fuggen eller i värsta fall packboxen på den sidan veven, eller insugsgummit.

Blås stargas runt gummit och bryt o bänd i gasaren samtidigt. Du kommer även åty att spruta på packboxen bakom varren. Förgasarna går man igenom mintiöst noga ,glöm ej rengöra bakom nålventilen då därbakom kan finnas skräp som ibland täpper igen totalt.
Startgas = ökat vartal = läckage!
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Motorn kan både gå NER OCH UPP med hjälp av startgas.. så att säga att den går antingen upp eller ner är fel...

Om motorn ändrar karaktär när du sprayar så är det något fel.. dvs den varvar upp eller ner