Tips vid genomgång av en V Max 500??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har ju köpt en V Max 500DX från -96. Innan jag kör upp den till husvagnen där den kommer att stå under vintern ( ca 35 mil hemifrån) Så kommer jag att gå igenom den och serva den.
Är det något som är bra att kolla upp? Det som är gjort på den innan är nya kolvar + cylindrar, ny variator, servad boggie. Det jag åtminstone skall göra är byta tändstift, drivrem, bränsle- och oljefilter, styrstål.

Någon som vet om det är OK att byta til mindre munstycken på dessa moter??

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det lät väl som allt man borde behöva göra? :)

Kolla även så alla bultar/muttrar sitter fast. Dra åt vid behov.

På totallyamaha.com finns det bestyckningstabeller. Torde även finnas i instruktionsboken, om du har den kvar. Där kan du läsa vilken bestyckning som gäller, det styrs av höjd över havet + temperatur.
Hög höjd = mindre soppa (pga tunnare luft) = mindre munstycken. Men chansa inte, läs på. Det är bättre att köra lite för fett än för snålt.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Jo, kolla hela framvagnen så den inte är glapp. Kolla även så inte dämparna är slut. Det fanns någon som hade en phazer här på forumet som köpte dämpare på biltema som passade till den, borde även passa din v-max.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Tackar för tipsen.

Idag har jag varit och handlat lite "servicedelar" Så snart börjar genomgången. KOmmer att bli en del ombyggnader också så kanske det blir en projekttråd