Stötdämpare Polaris

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Har insett att jag måste byta stötdämpare fram på min -08 switchback 700 men insåg lika snabbt att detta är en djungel. Man kan ju inte direkt åka på clas ohlson och och stå och vrida och vända på lite olika modeller, inte ens återförsäljare har ju något hemma.

Billigt kan man ju inte heller påstå att det är. Fick ett pris på två öhlinsdämpare fram och det blev netta 15 500:- Så då börjar man titta lite på begagnade och kommer ju snabbt på iden att kanske jag kan stoppa på en dämpare som inte är avsedd för skotern. Kanske kan en HPG-dämpare från en mxz xrs passa eller varför inte dämpare från en rr eller något annat?

Xrs dämparen skiljer ju inte ens en cm på maxlängden och eftersom piggybacken hänger i slang på dem så slår man ju inte sönder tuben vilket man kanske skulle kunna göra om man hänger dit en dämpare med fast piggyback. Kanske blir det helt tokigt också när man sätter på en dämpare som är avsedd för något annat. Det bästa vore ju om man kunde komma över begagnade öhlinsdämpare avsedd för maskinen men de växer ju inte på träd.

Finns det någon med lite erfarenhet av att kasta på något annat än det som är tänkt till skotern och vad som kan tänkas passa och dessutom fungera bra? Eller är man lurad som ens tänker tanken? Max och min mått på de som sitter på nu är 456mm samt 296mm enligt tabell på duells.

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Varför måste du byta dämparna? Är dom trasiga eller vill du bara ha nått bättre?
Varför inte renovera och shimsa?

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Ja denna skoter levererades med cykelpumpar original, har renoverat dem och de höll väl på sin höjd i 30 mil sen kan man ju inte justera någonting på dem heller tyvärr. Så man skulle väl både kunna säga att de är paj och att jag vill ha något bättre. :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Jag körde med dämpare från -09 Lynx RS på Assaulten i vintras och dom går dit, och framvagnen är samma på Assault och S/B. Lynx RS dämparna är dock en aning kortare än SkiDoos RS och XRS-dämpare

Om du höjer Switchen fram jämfört med "padd-stuket" den har från fabrik så kommer nästa bekymmer, boggin kommer att ligga mot kopplingen direkt från start vilket ger en jävligt skum fjädring. Det går säkert fixa genom att borra lite nya hål för saxen men jag orkade aldrig göra detta på den jag hade då Assaulten beställdes tidigt.

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Jag körde med dämpare från -09 Lynx RS på Assaulten i vintras och dom går dit, och framvagnen är samma på Assault och S/B. Lynx RS dämparna är dock en aning kortare än SkiDoos RS och XRS-dämpare

Om du höjer Switchen fram jämfört med "padd-stuket" den har från fabrik så kommer nästa bekymmer, boggin kommer att ligga mot kopplingen direkt från start vilket ger en jävligt skum fjädring. Det går säkert fixa genom att borra lite nya hål för saxen men jag orkade aldrig göra detta på den jag hade då Assaulten beställdes tidigt.
Tror du att en liten stackars cm ställer till med så mycket? Boggien på -08 och -09 är ju inborrad på olika sätt men de har ju samma dämpare fram. Sen borde ju den centimetern som skiljer gå att justera på fjädrarna. Tänkte att jag skulle borra om infästningen till -09 och prova hur det blir oavsett vad jag får tag i för framdämpare. Frågan då blir väl om främre boggiedämparen pallar trycket. På kompisens -09 behövdes den schimsas på.

Goeran

Välkänd medlem
11 okt 2008
166
0
16
Men lätta lite på lädret nu Macke o köp fyra nya öhlinare.... Braaap :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Jag har aldrig provat en -09a, men dom kan inte ha flyttat boggin särskillt långt för då kommer skenorna ut genom mattan fram..... Min Switch var jättelåg från fabrik, fick skicka i Air-eländena maxtryck i båda kammrarna för att få nån slags fason på dom.... och då blev boggin helknäpp. (hade Öhlinare och .405 fjädrar i boggin)

Prova kan man ju hursomhelst alltid.

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Provade en -09 med vettiga dämpare fram i vintras och den kändes riktigt fin. Boggien var nedflyttad nästan 3 cm från -08 till -09 om jag förstått allt rätt men främre boggiedämparen behövdes som sagt hårdas på lite för att det inte skulle slå igenom.

Air dämparna ger jag upp med, vet inte om det är jag som haft otur med dem eller om de är generellt dåliga bara. Hur som helst värt att göra någonting åt då jag trivs bra med skotern i övrigt. Köper man en annan skoter så måste man ju börja om och fixa alla medbyggda fel på den med. Verkar ju inte finnas nån skoter som är bra redan från fabriken haha :)

Den stora frågan blir ju att hitta någonting som passar utan att piggybacken tar i bukplasten eller nåt, vill ju undvika att köpa nytt om det går..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Air dämparna har jag aldrig hört något gott om verkar helt enkelt inte hålla...

Skulle rekommendera fox float, antingen den vanliga float eller dom värre tex evol x, har fox float fram på min iqr och dom funkar super, klart bättre än original walker evans (dock går dom att få riktigt fina om man orkar...) sen har jag även evol x på quaden och dom är riktigt mysiga.
Vanliga float brukar ligga mellan 3-5k och evol x ca 5-15k

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Som sagt, hittar du dämpare från en Lynx RS så är det bara att bulta på, (massera isär öronen nån tiondel nere på A-armarna kan behövas) Och det är varianten med fast piggyback jag har. Det blev en fruktansvärd skillnad på Assaulten och dess Walker Air tyckte jag ändå funkade bättre än Ryde Air dämparna som satt på S/B

Visar det sig att mina RS-dämpare är för långa för den beställda, och avsmalnade, Freeriden så kan dom bli till salu.

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Air dämparna har jag aldrig hört något gott om verkar helt enkelt inte hålla...

Skulle rekommendera fox float, antingen den vanliga float eller dom värre tex evol x, har fox float fram på min iqr och dom funkar super, klart bättre än original walker evans (dock går dom att få riktigt fina om man orkar...) sen har jag även evol x på quaden och dom är riktigt mysiga.
Vanliga float brukar ligga mellan 3-5k och evol x ca 5-15k
Tanken på fox float har slagit mig men deras dämpare med piggyback har i princip samma pris som öhlinare. Den enklare varianten kan man ju få till ett vettigt pris men då har man ju inte samma justeringsmöjligheter. Har hört gott om fox men är lite retro av mig och gillar att det sitter fjäder på en dämpare men jag kanske får tänka om :)

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Som sagt, hittar du dämpare från en Lynx RS så är det bara att bulta på, (massera isär öronen nån tiondel nere på A-armarna kan behövas) Och det är varianten med fast piggyback jag har. Det blev en fruktansvärd skillnad på Assaulten och dess Walker Air tyckte jag ändå funkade bättre än Ryde Air dämparna som satt på S/B

Visar det sig att mina RS-dämpare är för långa för den beställda, och avsmalnade, Freeriden så kan dom bli till salu.
Kanon, det är ju ett alternativ utöver polarisdämpare. Om dina dämpare skall byta ägare framöver så hör av dig:) Tillsvidare jagar jag alternativ och ser vad jag får tag i :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.169
1.004
113
Stora Blåsjön
Tanken på fox float har slagit mig men deras dämpare med piggyback har i princip samma pris som öhlinare. Den enklare varianten kan man ju få till ett vettigt pris men då har man ju inte samma justeringsmöjligheter. Har hört gott om fox men är lite retro av mig och gillar att det sitter fjäder på en dämpare men jag kanske får tänka om :)
Jag har också haft öhlins som förstaval förut... Men efter jag kört med evol x i sommar så måste jag erkänna att där finns det nästan oändliga möjligheter. Tex smidigheten och kuna byta "fjäder" och hur progresiv den ska vara på några sekunder gör att man kan testa sig fram och få till något dom funkar riktigt bra. Quaden jag kör väger ca50-60kg mindre än en normal race 450 quad.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Det satt riktigt fina Fox med kompjustering på vissa IQ 600 CFI -07, kanske finns billigt på nån skrot. Sen som redan nämnts så går WAlker Evans från IQR/RR få jävligt fina också.

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Jo öhlins är väl förstahandsvalet men kommer jag över en passande evol x modell till rätt slant så är jag inte oäven att prova:) Det där med fjäder hänger jag inte med på?

Jo det finns ju en del från andra polarismodeller som skulle fungera toppen men det gäller ju bara att hitta på dem, ingenting av intresse på skrotarna just nu. IQ r/rr stämmer vissa på längden beroende på årsmodell men jag har inte riktigt listat ut vilka än. Tror att -08 till -10 har samma mått men jag kan fabla. Man får väl ringa på det man hittar på och höra vad det är för mått på grejorna helt enkelt :)

macke74

Medlem
14 okt 2008
20
0
1
Då var dämpare beställda då, blev från en mxz xrs -07 så nu är det väl bara hoppas att de går dit och att de gör sitt jobb haha :)

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tips på 'grundinställning' för PRO RMK? Jag väger 75 kg och kör sällan hårt och långt på led utan prio är helt på friåkning.

Har provat både med och utan krängare.
Bakre dämpare är beskriven i manualen men centerdämparen inte alls? Fram?