En bra nybörjar skoter?..

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Tjena skulle vela ha lite tips om en bra "nybörjarskoter" som är rolig att åka och "leka" med :D surfa hoppa mm you name it ;)
Hällst 440 :D :bigsmile:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Det är en motor som lever på höga varv vilket gör att du får byta kolvar med ganska kort intervall, samt att dämpare är ofta stenhårda vilket gör vanlig ledkörning mindre bekväm..Körställningen är gjord för att stå upp osv.

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
Tror faktiskt enduro 600 skulle vara toppen! med tanke på att de är bra dämpning skönt chassie och helt enkelt bra skoter för pengarna i den årsmodellen 01-03 ungefär(gissar att du ska köpa för runt 20k?). Jag själv tycker att min gamla rave (ungefär samma) har varit en av dom bättre nybörjar skotrarna jag har ägt eftersom den är lätt körd och den går att köra hårt med utan problem och sen om man vill så kan man puttra runt i lugnt tempo utan några som helst bekymmer

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Det är en motor som lever på höga varv vilket gör att du får byta kolvar med ganska kort intervall, samt att dämpare är ofta stenhårda vilket gör vanlig ledkörning mindre bekväm..Körställningen är gjord för att stå upp osv.

Håller inte med.. Visst, 440 skotrarna varvar mycket och du har tätare kolvbytes intervaller. Känner du någon som är bra att skruva så har du ett nya kolvar där snabbt.
Angående dämparna och körställnigen beror väll på vilken modell du köper. Min gamla Lynx racing 440 hade riktigt sköna och mjuka dämpare som följde lederna riktigt bra.
Körställningen var knappt 1" högre än ett vanligt styre, och var inte jobbig att köra när man satt.

Köp en 440, men kör rätt.
Då har du marknadens roligaste skoter :)

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Visst är det så att skiljer i körställning osv mellan dem olika 440 modellerna, men är man nybörjare så finns det bättre alternativ än en 440 som första skoter..Att byta kolvar 1gång per säsong är varken roligt eller billigt..
Som nybörjare kommer du nog inte göra slednecks hopp direkt och då är det en bättre ide att börja med en maskin som inte är lika aggressiv som en 440 är, men det är min åsikt.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Kan ju lägga till att jag bytte aldrig kolvar, utan endast nån kolvring under de 3 säsongerna jag hade min 440. Kanske för att jag knappt körde 100 mil per säsong. Men det blev ändå ca.250-300 mil totalt på samma kolvar, utan att jag tappade märkbar effekt. Visst, det hade väll varit BRA och smart att byta kolvarna i förbyggande syfte. Men killen som köpte min 440 kör fortfarande på samma kolvar utan problem :hello:

Men med det menar jag inte att alla 440is går lika bra, vissa får skruva alltför mycket. Men det är såklart relaterat till hur man kör.

Groban: Vad hade du för 440?

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
[/QUOTE]Groban: Vad hade du för 440?[/QUOTE]

Har en kompis som hade en Rev 440 och iaf i den var det ett ständigt skruvande..Då den gick så gick den som ett skott, tyvärr var det mer mekande än körande känns det som...Kör du bara 100mil per säsong så behöver du inte byta kolvar varje säsong men då dem gått ca 2-300mil då är det dags

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Har iafa bara dåliga erfarenheter av 440, både rev och snopro jävla skit grejer..... om man inte håller på med folkrace förstås. 80% skruva 20% åka...
De är min erfarenhet...
Okej. Men är det inte ganska olika då?
Och sen en fråga bara för kul.. Är det några stora problem med fläktkylda skotrar? Såg att du har/haft en ;) Tack för svar! :D

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Jag syftar dock på de äldre 440 med evo chassi, årsmodell 01-04. De är väldigt rejäla och roliga maskiner :)

Beror väll lite på årsmodellerna på rev 440 antar jag? De första som kom vare ett jäkla skruvande i jämfört med de nyare vad jag vet.

Min nuvarande RE440 går riktigt bra och har bara behövt byta munstycken. :cheesy: