Arctic-Cat TZ1

100140

Välkänd medlem
25 maj 2009
257
8
18
Luleå
Hej!

Någon som har några erfarenheter från AC TZ1 touring utan turbo?
För/nackdelar, Hållbarhet, lössnö/led egenskaper, ev. varmgång, remförbrukning, kallstart m.m.

Svårt att hitta info från personer som verkligen har eller har haft dessa maskiner.
Verkar som att detta är en rätt ovanlig modell, få sålda kanske??
 

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Hej!

Någon som har några erfarenheter från AC TZ1 touring utan turbo?
För/nackdelar, Hållbarhet, lössnö/led egenskaper, ev. varmgång, remförbrukning, kallstart m.m.

Svårt att hitta info från personer som verkligen har eller har haft dessa maskiner.
Verkar som att detta är en rätt ovanlig modell, få sålda kanske??
Mitt tipps är att kolla in Amerikanska forum om du inte får tillräcklig response här. Vad jag lyckats finna så är det idel rosor gällande driftssäkerhet, komfort (klassledande) och körbarhet. Någon har klagat på taskigt batteri vid kallstarter något jag personligen inte haft några problem med. Jämför man turbo mot icketurbon så tror jag att "icketurbon" är en bättre pulkdragare (mindre risk för varmgång, snällare motorkaraktär) och en driftsäkrare (speciellt rem-nötning) maskin, mycket tack vare lägre effektuttag. Z1 Bearcat brukar vinna dragtester så motormässigt är den nog en perfekt dragare. Bytte på min turbos gula primärfjäder mot blå för att få lägre tillslagsvarv (4000 -> 2600) så nu går t o m min utmärkt att dra sladd med.

Har inte hört talas om några Service Recalls på TZ1 medan TZ1 Turbo har haft ett antal åtgärder som tanknötning, sekundärvariator uppgradering, CCU mm.

Jag är riktigt nöjd med min maskins lössnöegenskaper med tanke på skoterns vikt. TZ1 borde klara sig ännu bättre eftersom den har något lägre vikt.