Hjälp! El-problem i köket... 240v utag ger 12v!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Halloj,

Monterat upp köksfläkten. Och för att få det hela lite mer stilrent så tänkte jag koppla in strömmen direkt i uttaget.
Alltså inte använda en stickkontakt..

Tänkte ta strömmen från belysningen/elutaget som sitter ovan diskhon.
Skruvade ner allt och insåg att det inte fanns någon plats att skarva vidare därifrån.
Monterade tillbaka det.

Slog på strömmen igen och kontrollmätte så inte armaturen var strömförande etc (säkerhets tänk osv)..

Men till min stora förvåning, el-utaget gav nu stabilt 12volt!!!!!

WTF, funkade skit fint innan. Skruvade ner igen och kollade igenom allting, inget var fel kopplat. Allt satt som de gjorde när jag skruvade ner det första gången.

Letade mig vidare bakåt i kretsen, hittade ett annat elutag / skarvdosa.
Mätte där, OCKSÅ 12volt, växelström!

Bytte propp... Samma problem kvarstod.

Vad fan kan jag strulat till nu då? :wondering:
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Mät i något annat uttag så det inte bara är multimetern som pajat eller börjar få slut på batteri.
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Sätt ena mät stickan på den runda pricken i mitten av proppen och den andra stickan mot jord skenan. Kolla hur mycket du har där
 
Last edited:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Tackar.. Ska testa det, återkommer...

Ska även medela, att ugnen i spisen inte fungerar. Men igår vara några elektriker här och bytte kablaget från spis --> proppskåp.. Plattorna funkar hur fint som helst.
Kan hända att utagen ovan diskhon (dom jag har beskrivit problem om). Slutade funka redan då.
Har ej kollat dom sedan dem var här och fixade med spisen.

//Rasmus
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ah, du har säkert tappat en fas.

Därför funkar inte ugnen och du får lite spänning bakvägen via spisen ut till fläkten.

Kolla på din elmätare (om du har en digital) den ska markera L1, L2, L3 och om du saknar en fas så markerar den bara två av dem.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Kan tyvärr inte, bor i hyreslägenhet! Sitter i ett skåp, vars jag inte har nyckel till!
Men ifall man tappat en fas, hänt förut i när jag bodde i hus, då funkade inte plattorna häller. Men nu gör dom det?
Kan det bero på olika spisar eller?

Nåja, någon annan som kan ha någon idé varför jag tappat all spänning (210volt) i några uttag?

Ska kontakta hyresvärden imorgon, men tänkte ifall de är någon skitsak så fixar jag det gärna själv.
Blir sådant jävla tjafs med dem, inte det lättaste företaget att ha och göra med tyvärr!
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Ugnen/spisen ska ligga på en egen 3 fas grupp å inget annat borde va inkopplat på dom så de borde ju inte ha något med dom 12 volt du har i diskbänks uttaget.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Tappar man en fas kan man få väldigt spännande fel :)

Hur spisen uppför sig beror på vad det är för spis, vissa har plattorna på 230v och 3-fas till ugnen och om då "rätt" fas far så märker du bara av att ugnen slutar funka. Du har troligast 3 säkringar till din spis i proppskåpet, skruva ur dem och mät spänningen på alla tre.
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Antingen en fas bort, eller nollan av. Men är nollan av kan det bli en hel cirkus med spänningen, och känslig elektronik kan gå sönder. Men är just en fas bort brukar det kunna bli någon halvtokig spänning, men oftast väldigt låg, typ 12V eller under, så kolla säkringarna i centralen din, finner du ingen söndrig där, be din hyresvärd kolla i huvudcentralen om någon säkring har smällt där, typ stigare till din central
 

jasajude

Välkänd medlem
19 okt 2008
228
1
16
pite
bara skummat igenom tråden lite så någon kanske redan kommit med svaret. men om inte kan du göra så här. skruva ut den första raden säkringar och mät i botten på "säkrings hållaren" mot jord på alla tre aäkringar och är det så att du har 12 volt även där så har du en fas borta och måste ta kontakt med hyresvärden..

hoppas de hjälpte.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
kollade upp spissäkringen. Hel o fin. Mätte, MEN!! fick ut cirka 170volt. Måste alltså vara en fas om gått åt skogen.

Vilket borde vara boven i det hela och förklara varför det endast är 12volt.

Lyckades ju köra borren i elkablaget till spisen förra veckan men fick det åtjärdat av några elektriker igår,
kan nog var det som spökar. Har iofs inte använt några av utagen sedan jag körde borren i kabeln häller.

Så kan ju vara ett kvarstående problem från det. Alltså något som inte uppkom nu när jag var där och pillade.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kolla att du har matning kvar till kyl/frys. Annars blir det tråkigt...
Dessutom bör du inte använda saker som matas med 2/3-fas förrän huvudsäkringen är bytt, tex torktumlare/tvättmaskin/spisen/svets/etc.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Update, var troligtvis en huvudsäkring som farit när de drog nya kablarna till spisen..
Nåja nu funkar allt..

PS. Fastighetsskötare måste fan gå en kurs i socialkompitens och beteende.. Jävla efterbliven surjävel..