Snopro 440, behöver man bestycka om den?

ProSno

Välkänd medlem
6 jun 2010
140
0
6
Sundsvall, Njurunda
Jag har en 2006, Snopro 440.
Den har varit körd i vemdalen(norrland,fjällen) och nu när jag ska köra hemma (Sundsvall). Måste jag bestycka om den då? höjdskillnader? tips?

Mvh Prosno !
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
om den är ombestyckad så, ja
min förra skoter hade gått i fjällen förut och var nerbestyckad på lågen, men inte högfart..
så kolla upp bestyckningen!
annars är powerjet populärt på 440is
 

ProSno

Välkänd medlem
6 jun 2010
140
0
6
Sundsvall, Njurunda
Är ingen mekare, så kan man få en liten förklaring vad som menas med bestyckning?
Byta munstycken? vart sitter de? nån lenk? tips? ME NOOB :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Är ingen mekare, så kan man få en liten förklaring vad som menas med bestyckning?
Byta munstycken? vart sitter de? nån lenk? tips? ME NOOB :)
bestyckning i förgasaren, munstyckena alltså..
om du känner nån som kan meka med skotrar så skulle jag överlåta de till dem ,:eek:
 

ProSno

Välkänd medlem
6 jun 2010
140
0
6
Sundsvall, Njurunda
inga problem, mek är roligt;) bara man vet lite;) frågan är ju hur jag ska få reda på vilka munstycken som passar bäst till min körning...körning i fjällen och vid havsnivå typ...hmm, kanske fråga bengansmotor? eller vad säger du?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
872
113
Kramfors
Om maskinen gått uppe i fjälls är det stor risk att munstycken är mindre och då skär motorn ner på havsnivå. Många som glömmer bestycka tillbaka från fjällturne och då är det kört.
Sätt i org munstycken org munstycken.

Bästa lösningen för folk som blandar höjder är Powerjetmynstycke eller thunderjet viket som då dom funkar lika. Dom är fullt justerbart utifrån och jobbar från halv gas och uppöver allt beroende på vuilken höjd man sätter in röret på. Man får även bättre svar på gasen med Powerjet änd från tomg vid snabba fullgaspåslag. Man kan också få lägre förbrukning om man lirar in balacen mellan högfartsmunstycke och PJ.

Bra utgångsbestyckning för Powerjetmontage är att gå ner ca 10% i högfart , då kan man skruva igen powerjetten en aning uppe i fjälls och feta på
nere hemma. Man brukar även kunna sänka trottelnålen något snäpp för dessa löägger även på lite soppa under halv gas.

Här är mina egenbyggda senaste Powerjetts som jag kör på alla motorer som har förgasare. Jag gillar inte dualjet då dom har fasta lägen och inte lika stort ställområde och kostar skjortan. Luftinblandningen som dom skryter om är inte bättre än vanligt Powerjet och Thunderjet som sopar enbart in soppa.

Jag har utveklat dessa jetts så dom har enormt stort ställområde ,,ersätter flera storlekar höfartare ner till 0 ,,och är inte så kännsliga på skruven. jag började bygga egena för att org Powerjet är lite för kännsliga på vridning (för brant nål) + att det började bli dyrt att köpa powerjet till alla makiner :wof:

Kan monteras hur som hellst snett från sidan till rakt uppifrån allt ber på platts på fuggen. Soppan tas från flotörhuset på valfritt sätt... Enklast är bottenpluggen och löda fast en nppel bara.
 

ProSno

Välkänd medlem
6 jun 2010
140
0
6
Sundsvall, Njurunda
Vart köper man ''Powerjetmynstycken'' till snopro? :) bengans? eller ska man kontakta ett företag som håller på med artic? =)

Tack för förklaringen sålänge :)