byta kolvar på f7 ext 04a

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hej!

jag hade tänkt byta kolvar å allt vad de innebär på min f7ext, Så frågan är vad rekomenderar ni, jag håller inte på att trimma någonting överkrydd utan de ska bara göras så maskinen får de den ska å inte allt för mkt, vilket är vanligt på standard maskiner.

har kikat lite gran på lockners bil å mc på deras snopro kolvar, verkar vara vettig kurs på dom.

wiseco är däremot MKT dyrare då man måste köpa 2 satser a 1700kr st.

Vad har ni kört på för något i era maskiner å hur har de hållit för er?

vad rekomenderar ni? jag vill ha prylar som fungerar....

Mvh//Robin

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Jag köpte Wiseco. Den skar. Om det var kolvarnas fel eller nåt annat vet jag fortfarande inte.
Enligt Arctichandlaren här (som ju borde vilja sälja originalgrejer) så är Snopros kolvar riktigt bra numera. Jag bytte till dem och det har fungerat. Å andra sidan funkar ju nästan allt så en persons erfarenhet är ganska lite värd.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Wiseco kolvar måste man köra in varmsamt då dom annars sväller fortare än resten av motorn och då skär.
Har alltid haft bra erfarenheter av Wisecos kolvar

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Rekommenderar original suzukikolvar
Hur långt har maskinen gått.
Maskinen har gått runt 600-650 mil å ståendes stund, så ja tänkte byta i förebyggande inför vintern. har flyttat ut på landet så de kommer bli en aning med körande detta år än förra.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
dom såg helt förjävliga ut ! men de gör alla f7 kolvar ut efter 10 mil , kolvarna på dessa motorer ser ofta illa ut , svartflamiga men inga repor som känns eller så , håller å ger full effekt länge ..

Last edited:

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Jag satte i vintras sno pro kolvar på min och den har då hållit. Jag själv tyckte inte det var värt med dyra original kolvar när man fick 2st sno pro för 1100kr.

Foto 0025.jpg

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Jag kan bara låvorda Snopro också. Det enda som inte är fullt lika bra på dom som andra kolvar är möjligtvis ringarna (åtminstone för några år sedan). Men hur mycket sämmre vet jag ej

När jag slipar och borrar i Snopro märks det att dom har hårdare matrial än org kolvar och det borde innebära bättre/längre slitagelivslängd tycker man.
Skulle tro som sagt att ringarna säger upp sig först. Trotts hårdare matrial har jag inte hört eller märkt att dom är mer sprickbenägen.

Wiseco är ju kanonbra kolvar ,,men då gäller det att sakta värma upp motorn så inte kolvarna sväller fortare än cylindern, Och man BÖR byta wiseco kolvar några tim före gjutena kolvar eller åtminstonde mäta upp dom på ca 500 mil för dom slits fortare.

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Jag rekomenderar Outdoorshopinc i usa
Har nyss beställt grejer där för 17-18k å dom har kanon sevice!
Svarar snabbt på mejl och kunde skriva ner ordervärdet rejält så moms/tull blir lägre!

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Kolvar har då jag fått bättre pris på här hemma än genom att beställa från staterna.
Suzuki kolvar med Suzukis artikelnummer är billigare än de Suzuki kolvar som vart över till staterna och fått AC artikelnummer

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Hos min lokala Arctichandlare
Vet han inte detta så får han ringa KGK å fråga efter referenslistan på kolvar eller vad man kan kalla det.

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Nån som har suzuki nr,et på kolvar till en F7 -04? Och vad kostar dom från ÅF om man uppger suzuki nr å inte AC nr?