Vars har du läst det? Det lät ju väldigt konstigt, finns ju massor med nyare bilmodeller som rekommenderas att endast köras på 98 okt.98 oktan försvinner i hela Sverige inom kort.....
Varför OKQ8 har kvar 98okt är för att dem har fått dispens för dem stationer som säljer mer än 1000kubik drivmedel, vilket gör att investeringarna på alternativt bränsle har skjutits på..Sen att etanol är det alternativ många valt är för mej obegripligt, då bensin priset ligger lågt så är det ingen som tankar etanol..Väldigt svårt att få tillbaks den investeringen på en kvarts miljon.Jag kommer f*n inte ihåg vart, men det kom upp i samband med att det kom "krav" på att mackarna skulle ha E85. Egentligen tror jag att utfasningen skulle ha börjat redan och att Västerbotten skulle förlora först..... men dom kanske har skjutit på det eller i bästa fall lagt ner det. Finns ett antal forumtrådar på nätet som snackar om detta men ingen jag hittat anger källa.
Edit: Har skickat ett mail till OK Västerbotten och frågat, kommer att posta svaret när det kommer.
Problem lär det bli! Dem som installerar tex etanol på mackarna, dem byter inte ut pumpen i sig utan tar bort det som säljer minst, vilket är 98 okt och använder det handtaget till etanol, sen sätter man dit en "ovanjord" cistern till etanolen.98oktan ska inte tas bort
massor av bilar ska köras på 98oktan
Arctics 800ho ska köras på 98 oktan, går att köra på 95 fast den lär inte ge full effekt eftersom knacksensorn kommer att ställa ner tändningen
Så det verkar som jag turligt nog hade helt fel denna gång, men det ska väl hända alla någon gång =)Hej
98 okt kommer kanske att försvinna på sikt, det finns idag ingen tidplan för när. Som det ser ut i dag så kommer 98 okt att finnas kvar kanske inte på alla stationer men på de flesta. Du blev säkert inte klokare på svaret men det beror på att inget diskussion pågår om att ta bort den.
Sture Karlsson
Menar dom då RON eller MON-oktan? Och vad mätar mackarna i? RON eller MON?Jag har bokat en m8 hcr nu ! och på tanklocket står det att man ska köra på mins 91okt så 95okt bör ju funka bra