endast 98 okt ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

en kompis till mig sa att artics 800cc ho motorer endast gick bra på 98okt bensin ? stämmer detta ? det är ju svårt att hitta en mack som sälkjer 98okt !
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
hehe !

Han sa att det gick att köra på 95okt oxå men att man då inte skulkle få mer än typ 130-140hk och att motorn stänger av sig efter en stund och måste startas om ?
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Nog går den säkert på 95, men kommer inte lämna full effekt. Om det nu är nya motorn vi pratar om. Men att den stänger av sig.. Nja, skulle inte tro det.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.547
422
83
Malå/Adak
För alla AC 800HO åkares skull så är det bara hoppas att det är svammel då 98 oktan tyvärr försvinner i hela Sverige inom kort.....
 

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
98 oktan försvinner i hela Sverige inom kort.....
Vars har du läst det? Det lät ju väldigt konstigt, finns ju massor med nyare bilmodeller som rekommenderas att endast köras på 98 okt.
Farsans bil spikade faktiskt upprepade gånger när han körde på 95 (enligt han)!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.547
422
83
Malå/Adak
Jag kommer f*n inte ihåg vart, men det kom upp i samband med att det kom "krav" på att mackarna skulle ha E85. Egentligen tror jag att utfasningen skulle ha börjat redan och att Västerbotten skulle förlora först..... men dom kanske har skjutit på det eller i bästa fall lagt ner det. Finns ett antal forumtrådar på nätet som snackar om detta men ingen jag hittat anger källa.

Edit: Har skickat ett mail till OK Västerbotten och frågat, kommer att posta svaret när det kommer.
 
Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Jag kommer f*n inte ihåg vart, men det kom upp i samband med att det kom "krav" på att mackarna skulle ha E85. Egentligen tror jag att utfasningen skulle ha börjat redan och att Västerbotten skulle förlora först..... men dom kanske har skjutit på det eller i bästa fall lagt ner det. Finns ett antal forumtrådar på nätet som snackar om detta men ingen jag hittat anger källa.

Edit: Har skickat ett mail till OK Västerbotten och frågat, kommer att posta svaret när det kommer.
Varför OKQ8 har kvar 98okt är för att dem har fått dispens för dem stationer som säljer mer än 1000kubik drivmedel, vilket gör att investeringarna på alternativt bränsle har skjutits på..Sen att etanol är det alternativ många valt är för mej obegripligt, då bensin priset ligger lågt så är det ingen som tankar etanol..Väldigt svårt att få tillbaks den investeringen på en kvarts miljon.
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
98oktan ska inte tas bort
massor av bilar ska köras på 98oktan
Arctics 800ho ska köras på 98 oktan, går att köra på 95 fast den lär inte ge full effekt eftersom knacksensorn kommer att ställa ner tändningen
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
98oktan ska inte tas bort
massor av bilar ska köras på 98oktan
Arctics 800ho ska köras på 98 oktan, går att köra på 95 fast den lär inte ge full effekt eftersom knacksensorn kommer att ställa ner tändningen
Problem lär det bli! Dem som installerar tex etanol på mackarna, dem byter inte ut pumpen i sig utan tar bort det som säljer minst, vilket är 98 okt och använder det handtaget till etanol, sen sätter man dit en "ovanjord" cistern till etanolen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.849
872
113
Kramfors
Om nu 98 skulle försvinna får man köra 50/50 etanol eller 20% etanol duger och bestycka om ,,,, spikning kan inte förekomma då så då kan man ta bort knacksensorer och tokställa på tändningen :becky:

Går åka endast e-85 också men då kommer man 30% kortare per tank och skärrisken ökar en aning på tvåtaktare. Hur mycket risken ökar vet jag ej . Detta borde vi forska i för man kan utvinna uppimot 8% mer pullver ur etanol. Gäller att köra typ Klozts olja som blandar sig bra i etanol!!!!!!!!! och bestycka upp ca 25-35%

Många dragåkare åker ju etanol , Så den frågan borde man ställa i dragracing forum
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
98 oktan kommer inte att försvinna. Det som händer på en 800HO motor är att lampa för OKT blinkar eftersom knacksensorn indikerar spikning och tändningen retarderas till dess att knacksensorn inte indikerar spikning. Därmed undviks motorskador. Men att 98 oktan skulle försvinna är bara en skröna som med mycket annat.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.547
422
83
Malå/Adak
Nu har jag fått svar från OK

Hej

98 okt kommer kanske att försvinna på sikt, det finns idag ingen tidplan för när. Som det ser ut i dag så kommer 98 okt att finnas kvar kanske inte på alla stationer men på de flesta. Du blev säkert inte klokare på svaret men det beror på att inget diskussion pågår om att ta bort den.

Sture Karlsson
Så det verkar som jag turligt nog hade helt fel denna gång, men det ska väl hända alla någon gång =)
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Jag har bokat en m8 hcr nu ! och på tanklocket står det att man ska köra på mins 91okt så 95okt bör ju funka bra :)
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Jag har bokat en m8 hcr nu ! och på tanklocket står det att man ska köra på mins 91okt så 95okt bör ju funka bra :)
Menar dom då RON eller MON-oktan? Och vad mätar mackarna i? RON eller MON?

Jag vet inte, kom bara att tänka på att någon skillnad finns häremellan och att jag tror det "som vanligt" är jänkarna som ställer till det.

Vidare så har jag för mig att jänkarna är vana vid ansenligt lägre kvalitet på deras drivmedel - om det nu är så, så vore det ytterst konstigt om inte ALLA serieproducerade, USA-producerade, maskiner gick att köra på hederlig grön slang här i Sverige ?

Någon kanske belysa detta? :)