Lössnö/powder

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tack Metso.

Gärna fler erfarenheter.

Jag har hört runt lite idag med vänner som kör moutainmaskiner om deras inställningar, när det gäller Boondocking åkning, och följande hade de flesta lika åsikter om..

1 Släpp av balatan, för att minska skidtryck, och lättare kunna göra små res över diken och stubbar
2 Inga krängningshämmare, förbjudet.
3 Smalt mellan skidorna
4 Skidorna långt bak, nära mattan, för att uppleva skotern kortare, samt mindre skidtryck.
5 Framdämparna hårt spända, så när du trycker till för burkning, fjädrar inte bara dämparn ihop, utan skidan trycks ner genom snön.
6 Relativt hård boggidämpare, varför visste inte dom, utan det bara kändes bättre så. (någon av er vet kanske vad svaret är?)

Nu är detta varken rätt eller fel, utan bara en liten sammanställning från några av mina vänner inom lössnö/boondocking åkningen.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tack Metso.

Gärna fler erfarenheter.

Jag har hört runt lite idag med vänner som kör moutainmaskiner om deras inställningar, när det gäller Boondocking åkning, och följande hade de flesta lika åsikter om..

1 Släpp av balatan, för att minska skidtryck, och lättare kunna göra små res över diken och stubbar
2 Inga krängningshämmare, förbjudet.
3 Smalt mellan skidorna
4 Skidorna långt bak, nära mattan, för att uppleva skotern kortare, samt mindre skidtryck.
5 Framdämparna hårt spända, så när du trycker till för burkning, fjädrar inte bara dämparn ihop, utan skidan trycks ner genom snön.
6 Relativt hård boggidämpare, varför visste inte dom, utan det bara kändes bättre så. (någon av er vet kanske vad svaret är?)

Nu är detta varken rätt eller fel, utan bara en liten sammanställning från några av mina vänner inom lössnö/boondocking åkningen.
Som sagt.. Inställningar = smaksak :)
 

Flyingbrp

Välkänd medlem
24 mar 2010
174
0
6
[video=youtube;OQfpxeOV9C4]http://www.youtube.com/watch?v=OQfpxeOV9C4&feature=rec-LGOUT-exp_fresh+div-1r-8-HM[/video]

Tycker detta klipp är sjukt cleant!
(säkert varit uppe på snowmobile tidigare pga namnet!)
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Här är mina erfarenheter, men det har var VÄLDIGT olika på hur varje maskin blir vid ändringarna.

1 Balatan får inte vara för slapp, utan i "våg" med framvagnen. Om ni förstår vad jag menar..
2 krängningshämmare har jag aldrig fattat vad dom gör på en skoter, jag kan då inte köra med den monterad.
3 Smalt mellan skidorna är inte alltid bättre.. Min nytro blev mycket mer lättbruten och stabilare i nerläggen med bred framvagn, och jag upplevde även assaulten vs pro rmk på samma sätt. Men där kan Pro:ns krängare spelat in.
4 Nytron ville ha dom bakåt i pudret och framåt på leden, annars kvittar det oftast för mig.
5 Framdämparna justerar jag med mjuk kompression och seg retur, medelmjuk fjäder. Dom får inte bli för mjuka när man åker nerför!
6 Boggien har jag hyffsat hård, men då väger jag ju mina modiga kilon med. Den får inte bli stum utan ska använda hela fjädringsvägen vid hård ledkörning.

Det är ungefär så jag sätter min maskin, oavsett körning. När jag åker led klickar jag på framdämparna några klick.
Boggien får vara samma setting hela tiden oavsett körning.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Tack Skotertoken, dina ord väger tungt.

Min förhoppning är just att de egenskaper som passar Boondocking/Lössnö/Fri skogsåkning kommer fram.

Egenskaper som är bäst för led får bli i en annan tråd :D

Ingen av oss köper ju en Mountain maskin för att åka led, he he... ;)

Ähh, ni fattar säkert...

Här är vi som kan dö för en dag i djupsnön.

Har man inte burit skotern lika långt som man kört en dag, känner jag mig misslyckad :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
1 Lagom spänd balata, (på min boggie kan jag enkelt välja om den ska vara helt kopplad eller lagomt kopplad) helt kopplat kör jag bara för att ta mig upp där ingen annan tar sig upp :) Annars kör jag rätt okopplat, blir trevligare i snön då.
2 krängningshämmare ska ikke finnas på en lössnömaskin!
3 CC 102cm mellan skidorna
4 Skidorna i "mitten" på slp skidorna har inte märk någon större skillnad.
5 Följsamma framdämpare, ska dock inte gå att trycka igenom vid torr-ruckning. Fox float är perfekt progressiva. Känns väldigt mjuk och härlig men krävs rätt hårda smällar för att slå igenom.
6 Lagomt hård ska kunna slå igenom. Ska matcha framvagnen bra.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Beretta. Missuppfatta mig rätt, jag vet inte med er. Men jag gasar fullt var än jag kör, puder eller led spelar ingen roll. :) Men om jag får välja, (vilket jag oftast får) så bli det snårskogsklättring uppför nått berg! :) Och jag har faktiskt lyckats hitta inställningar som fungerar fint för bägge, men det kräver vettiga dämpare. ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Beretta. Missuppfatta mig rätt, jag vet inte med er. Men jag gasar fullt var än jag kör, puder eller led spelar ingen roll. :) Men om jag får välja, (vilket jag oftast får) så bli det snårskogsklättring uppför nått berg! :) Och jag har faktiskt lyckats hitta inställningar som fungerar fint för bägge, men det kräver vettiga dämpare. ;)
Helt rätt, på leden vill man vara på så kort tid som möjligt, då kan man inte ha dämpare som gör att man tillbringar längre tid på leden (långsammare).
Jämför man min dämparsetup mot en tex original summit så är min betydligt hårdare. Men fortfarande väldigt följsam (jag har kanske lite mer fjädringsväg också).
Trots enklaste modellen av float fram så tycker jag dom funkar otroligt bra, har för mig att dom kommer från en f8 (säkert lyckad shimsning på dom). På quaden har jag fox evol x och dom är också väldigt följsamma men dämpar otroligt bra vid hårda landningar och stora gupp, dom är dock nästan oändligt inställningsbara men jag har hittat en enligt mig perfekt setup på dom också :)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Japp, jag håller med er. Alla inställningar är inviduella. Maskiner har ju olika fina dämpare också, och mskiner är olika balanserade.
Vill väl mest höra om det finns någon röd tråd i ämnet som kommer fram. :)
Och jag börjar ana att mina inställningar varit fel för min åkning.
Är inne på min första mountainmaskin, men sannerligen inte min sista.
Eftersom jag har haft mest Touring eller Retro skotrar innan har jag inte tänkt så mycket på olika inställningar.
Har gjort en hel del förbättringar på min Summit (600:a -10) under sommaren, just för att puderåkningen ska bli ännu bättre.
Sen tänker jag ändra EN inställning i taget och prova, just för att få uppleva skillnaden på just den ändringen.
Ändrar man för mycket på en gång, vet man nog inte vad som gjort vad för körningen.

MVH B
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Hur många inställningar man gör, byter ut delar eller höjjer effekten så kan man ändå alltid fassna.... Men oftast brukar jag skylla på SBS.. (skit bakom styret) ;)

Fast i detta fall var det faktiskt lite för trångt för yamman.. säger vi.. ;)
[video=youtube;ZmrfFjXEFco]http://www.youtube.com/watch?v=ZmrfFjXEFco[/video]
 

Mxz-93

Välkänd medlem
15 dec 2009
136
0
6
Boden
[video=youtube;gZh_DmvT0Jw]http://www.youtube.com/watch?v=gZh_DmvT0Jw&NR=1[/video]

Måste säga att det här var ett ganska smidigt sätt att ta lös skotern :)
 
Senast redigerad av en moderator:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
[video=youtube;cCh59r-1RyQ]http://www.youtube.com/watch?v=cCh59r-1RyQ[/video]
fast denna är nog bättre.. hehe
 
Senast redigerad av en moderator:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Såhär ska min nästa bakgård se ut när jag köper hus..

Kolla skön miljö.

[video=youtube;ixgXlGEt0Fs]http://www.youtube.com/watch?v=ixgXlGEt0Fs&feature=related[/video]
 
Senast redigerad av en moderator:

Flyingbrp

Välkänd medlem
24 mar 2010
174
0
6
Måste nog hålla med proSled!

Asnice film beretta, de nåmste ju vara sådär det ser ut i himlen?! mer sånt!
 
Last edited: