Svenska återförsäljare! förjäkliga priser, så låt oss skippa dessa överpriser!

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Hej,
Har en tanke angående att köpa delar ifrån ac återförsäljare i sverige är ett rån!
Dom tar sådana överpriser på det mesta med ståltheten kvar.

Själv har jag köpt mycket själv från staterna vi Babbits.com och ebay där du oftast kommer undan med 1/3 till 1/2 priset.

bengans mm anger i deras anonser de har på blocket att saker och ting är pris sänkta upp , jag jag vet inte vad men de anser sig billiga jämfört med andra svenska återförsäljare, inte fan vet jag!

Det är dyrt att äga och sköta om en skoter och visst kan det vara det men inte tycker jag att någon annan ska överdriva det hela och ta sånna jäkla priser!

Nu har jag visat lite missnöje och hoppas ni förstår mig?

Nackdelen att beställa ifrån babbits.com är att de fraktar med ups vilka är rätt dyra men besäller man en del grejer så kommer ni lätt under de svenska ¨"rån" priserna.

Vad vi kan göra är att öppna en tråd där vi som behöver hem grejer "nya grejer" beställer tillsammans!

Om ni gillar denna ide så skulle det vara fint med en flik om detta i forumet, säsongen är snart här och mycket står på inköps listan för oss flesta.

god säsong gott folk.


Niklas
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
enda fördelen med att gå ihop många och beställa mycket är att man garanterat får betala full moms och tull på prylarna... ser man till att de skickar med USPS så är det inte mycket dyrare än att skicka saker i sverige.
Tänk desutom om man är många som beställer behövs säkert grejorna skickas kors och tvärrs i sverigen också.
Tex min senaste beställning så betalar jag 315kr i frakt för en team tied variator + lite kolvar mm från usa, det är fan billigare än att åka in till stan med bil och hämta grejorna i butik.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Håller med om prissättningen. Egentligen oavsett var påslaget ligger (tillverkare, generalagent eller ÅF) så är det rent svinaktigt vilka priser de tar. Vi pratar liksom om tresiffrigt för en enkel bricka av rätt mått numera!

Bengans har dessutom den "lilla" nackdelen att han stundtals inte svarar alls, eller tar flera veckor på sig att svara. Och när grejerna kommer är ännu mer osäkert.
Men ibland funkar det även där.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Fast den stora boven i detta drama stavas nog GENERALAGENT........
Pratade med en åf senast igår om detta och han tar hem vissa prylar från usa och får det billigare och ibland snabbare därifrån än om han tar det genom sin "leverantör" trots nettopriser..
Vissa saker går ju bara att beställa på "förorder" oxå alltså på vårkanten sen är det "omöjligt" för generalagenten att få hem grejerna..
Så att "skälla" på svenska återförsäljare känns inte riktigt rätt då dom är hänvisade till sin genralagent som "sätter" priserna..

Jag handlar gärna av "min" ÅF men det finns ju gränser på hur stor prisskillnad det får vara...så tur att internet&näthandeln finns.. =0)
 
Last edited:

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Min mening med detta är att skapa lite debatt och kanske komma på en bra lösning, själv har jag turen att ha min bror boende i chicago och beställer via honom. Dessvärre är det tyvärr så att när man handlar delar mm från amerikanarna så har de ofta bundit avtal med en specifik speditör och ofta är denna ups vilken är mycket dyr att skicka med som privat person.
Håller med om att billigas och bäst är usps.
komma undan momsen och tull har funkat smärtfritt för mig genom att den som skickar skriver ner värdet. Även om du köper, momsar och tullar så får du hem grejerna billigare än att åka till din gamla kära åf nere i stan.
 

pwr2satsfy

Välkänd medlem
3 nov 2007
258
0
16
Halland
Jag har en lite till aspekt utav detta, det är att om fler och fler börjar handla via nätet av utländska åf, så kommer svenska åf sänka priserna när de märker att kunderna sviker.
God kväll
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Problemet sitter nog hos generalagenterna. En ÅF har ett påslag på ca 20-40% på reservdelar (och det tycker jag är helt rimligt).
Men problemet är att även om man får köpa saken för ÅF:s inköpspris så är det fortfarande betydligt dyrare än att köpa den direkt från en ÅF i USA. Antingen är alla åf i usa helt slut i huvudet och säljer allt med förlust eller så är det generalagenten som är dålig på att förhandla och köper grejerna för vad en privatperson köper grejerna för i usa eller så köper dom det något billigare och gör ett rejält påslag här i Sverige.
Men något fel måste det vara i kedjan någonstans.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Håller med er i allt. Tycker detta är generellt i sverige, alla märken och även eftermarknads prylar. Något är ju fel när man beställer från USA och får betala 2/3 av det svenska priset och då är frakt, tull och moms inräknat. Självklart är ju alla innerst inne lite snål (läs: ekonomisk) men samtidigt är det ju trist om det börjar gå sämre för våra ÅF bara för att vi köper från usa, som ni påpekat så är det ju inte deras fel att priserna är höga. Dom sitter i en svår sits.

Länge leve näthandeln..
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Detta är intressant. Jag har på annat forum diskuterat om att skoterpriserna i Sverige (delar, maskin) är för höga. Då har man pratat om att man får prioritera. Jag anser att man skall handla av sin ÅF om man får den hjälpen man efterfrågar. Men den stora boven är den som importerar till Sverige. Där kommer påslagen. Inför förra säsong skulle man höja priserna pga dollarn (KGK). Idag är väl dollarn nere mot 6 sek. Inte har vi sett några justeringar av priset ner i år??? Min A/C åf sa att marginalerna krymper hela tiden och snart är det ingen ide att hålla på. Vem tusan tar då pengarna?? Flera ÅF verkar även sluta så frågan kvarstår.

Tror att det blir så i framtiden att handlarna måste ha mer koppling till fabriken direkt. Så att man delar på vinster och förluster. Idag får handlaren stå med sina risker själv utan att generalagent eller fabrik bryr sig. Skiljer det mer än 50% mellan USA/sverige så kommer folk att titta på kostnaderna. Så är det bara. Oavsett vi köper några hundra skotrar i sverige. Glöm inte bort att handlaren i USA även lägger på runt 40-50 på sina priser ifrån fabrik ???
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Nu är det ju dock såhär att ÅF kan inte sänka priserna bara för att kunderna köper själv från ebay/staterna - det som händer är att ÅF trillar bort, en efter en, resultatet blir såklart ännu svårare att handla lokalt och i förlängningen minskar konkurrensen ÅF sinsemellan.

Att generalagenterna har ett finger med i spelet bedömer jag inte som ett dugg otroligt - men är det hela sanningen, täljer dom guld? Varken Fabrik, GA eller ÅF tror jag lever loppan.

Valutarisker kostar pengar, och GA/ÅF har ju aldrig några möjligheter att "råka" slippa tull+moms. Etc etc.

Ingen lösning åt er, men belyser bara problematiken lite "från andra sidan". Själv är jag varken GA eller ÅF om ni nu trodde det :)
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.118
944
113
Stora Blåsjön
Problemet är att ÅF inte kan göra så mycket åt saken heller, för börjar denne att importera originaldelarna själv så blir GA sne och så mister ÅF sitt märke. Så det enda ÅF kan göra är att minska sitt påslag någon % men det blir i slutändan inte många kronor och drabbar egentligen bara ÅF ännu värre. Då prisskillnaden i USA fortfarande är för stor.
Och köper alla privatpersoner direkt från usa så får inte ÅF sin % och då drabbar det ÅF också.

Skulle själv helst vilja köpa allt i Sverige. Men så länge det oftast är snabbare och billigare att beställa från usa så kommer jag göra detta.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Skulle själv helst vilja köpa allt i Sverige. Men så länge det oftast är snabbare och billigare att beställa från usa så kommer jag göra detta.
Du har faktiskt rätt. Så tänker de flesta. Fastän ÅF gråter.

Tycker att hela systemet skall göras om. Det borde inte vara omöjligt. EX. Man beställer direkt ifrån fabriken via webben. Ordern läggs in i affärssystemet och tillverkas om delen inte finns på lager. Fabriken samordnar ordrarna som ligger ute och skickar det samordnat direkt till närmaste ÅF i Sverige. Priset i USA blir då samma som priset i sverige plus frakten. En svensk ÅF får samma status som den amerikanska och generalagenten försvinner. Då har vi minst halverat priset om inte mer. Naturligtvis får man betala via Kort i förskott men det kan man leva med. Fabriken får betalt INNAN man tillverkat. Borde vara en affärside.

Skulle egentligen kunna gälla allt så att man får samma erbjudanden som amerikanarna. En bekant jag träffade för ett antal år sedan berättade att det ofta kan vara lättare att frakta till Europa än att frakta till en avlägsen håla i USA.

Då slipper man alla löjliga förordrar på reservdelar på våren. Den fabrik som anpassar sig efter kunderna kommer att överleva. De andra kommer att försvinna. En polare till mig skulle få vänta 13 månader på ett bukskydd till en AC. Blir man trött eller?

Samma sak gäller om du beställer en kolv till en AC direkt ifrån en suzukiåterfärsäljare i Asien. Jag vet vad en kolv kostar i Sverige jämfört med asien. Vi pratar om 1/4 dels pris. Tänk själva. Japan->USA->GA->ÅF->kund. Där har vi 4 st mellanled som alla lägger på marginaler. Köpte kolvar till min SX på det sättet. kostade inte många hundringar. Huj-Huj. Detta kan inte fortsätta. Och vi som babblar om klimatet.

Sista stycket är anledningen till att Arctic inte kommer att köpa motorer av Suzuki i framtiden. Det kostar för mycket i slutändan. Då kommer följdfrågan. Vill Suzuki äga någonting i Arctic i framtiden? Nej skulle inte tro det. Känns som om Arctic har nått sin peak 2010 med sin 800HO. Eller vad tror ni?
 
Last edited:

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Nu är det ju dock såhär att ÅF kan inte sänka priserna bara för att kunderna köper själv från ebay/staterna - det som händer är att ÅF trillar bort, en efter en, resultatet blir såklart ännu svårare att handla lokalt och i förlängningen minskar konkurrensen ÅF sinsemellan.
Ja, det är det vi ser i Sverige för Bl.a. Arctic. Kallas för dödsspiralen och går inte att stoppa om man kommer under 5 % marknadsandel på så dålig total marknad. Märket kan självdö. Trist men sant. Dock kan man överleva om man sköter allt själv. Titta på B...ans som tjänar pengar på det han gör men, inte tillhör KGK. Skit samma att han inte svarar på telefon alla gånger. Han slipper tidsätare och kan koncerntrera sig på försäljning till de som vill betala hans priser. Och det finns flera som är villiga att vänta om man betalar halva priset för ett par kolvar till en Arctic.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
Jag har tänkt köpa ett gäng med delar från Arctic och jag satte samman en lista med ett antal delar som jag skickade till 2st åf i USA och 4 åf i Sverige.
Jag svimmade när jag såg resultatet.
Köper jag prylarna från åf i USA betalar jag 4300kr INKLUSIVE frakt, tull och moms.
Köper jag prylarna från svensk åf kostar det 10300kr.

Det är helt sanslöst att det är på det här viset!!!!!!!!!!!
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
å andra sidan vill alla ha en ÅF i närheten, kunna få service, kunna känna o klämma på nya skotrar etc.. Om alla, eller tillräckligt många, börjar handla på annat håll så läggs ÅF ner och gnället kommer då istället att bli att det inte finns några ÅF kvar. Detta är samma fenomen som hänt med mataffärer och annat.... läggs ner affärer i varenda by/mindre ort.Blir bara enstaka "supermarkets" kvar tyvärr och när det väl skett så gör de som de vill med prissättning och annat.Tillgänligheten blir naturligtvis kraftigt lidande tyvärr.
Nu är detta tyvärr nackdelen med globaliseringen och internet... det positiva är väl att det går att hitta saker billigare då som sagts i tidigare inlägg.
Alla vill ha allt mer eller mindre "gratis" men inser inte att de som skall tillhandahålla allt här hemma i sverige också måste kunna leva på det= betala hyror, löner, sociala avgifter, skatt, inköp/lagringskostnader etc. Det är int billigt att ha ett företag eller rörelse..Och att då tro att de skall kunna ha samma priser som när en privat person köper själv från utlandet är ju bara enfaldigt i mina ögon.

Det som i slutänden händer är att vi står utan ÅF i princip......men men...kanske inte spelar någon roll då man tjänat några tusenlappar.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
å andra sidan vill alla ha en ÅF i närheten, kunna få service, kunna känna o klämma på nya skotrar etc.. Om alla, eller tillräckligt många, börjar handla på annat håll så läggs ÅF ner och gnället kommer då istället att bli att det inte finns några ÅF kvar. Detta är samma fenomen som hänt med mataffärer och annat.... läggs ner affärer i varenda by/mindre ort.Blir bara enstaka "supermarkets" kvar tyvärr och när det väl skett så gör de som de vill med prissättning och annat.Tillgänligheten blir naturligtvis kraftigt lidande tyvärr.
Nu är detta tyvärr nackdelen med globaliseringen och internet... det positiva är väl att det går att hitta saker billigare då som sagts i tidigare inlägg.
Alla vill ha allt mer eller mindre "gratis" men inser inte att de som skall tillhandahålla allt här hemma i sverige också måste kunna leva på det= betala hyror, löner, sociala avgifter, skatt, inköp/lagringskostnader etc. Det är int billigt att ha ett företag eller rörelse..Och att då tro att de skall kunna ha samma priser som när en privat person köper själv från utlandet är ju bara enfaldigt i mina ögon.

Det som i slutänden händer är att vi står utan ÅF i princip......men men...kanske inte spelar någon roll då man tjänat några tusenlappar.

Du tycker alltså att det är skäligt att i mitt fall betala 6000kr extra för den fina servicen?

Precis som någon tidigare har sagt så har man en viss förståelse för att saker är lite dyrare här än i USA men det börjar ju bli löjligt när saker blir mer än dubbelt så dyra och dessutom får man vänta på att generalagenten ska importera prylarna och sedan ska det skickas till åf och sedan till mig.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Fick nyss hem nya wiseco till snopro priset inkl frakt och tull. Nu väntar jag en låda från http://www.theoutdoorshopinc.com/ jättebra site. Inga tveksamheter tom svenskt postnummer och län går att välja. De skickar endast med USPS som kostade 40$, jmf 200$ för UPS på babbits för sama varor.

Frakttiden från siten i USA till svensktull är snabbare än inom sverige och jag löser ut paketet på ICA när jag handlar snus.
Med USPS ser man via trackingnumret var paketet befinner sig.

Går jag till lokala Arctic-handlaren får jag fördriva min lunch med att se på när han letar bland samma sprängskisser som jag själv. Utan att få veta vad prylarna kostar innan jag beställer. Jag vet heller inte när grejorna kommer. De kan visa sig inte finnas på centrallagret och då är det USA som gäller där också. Då kan vintern vara över..

Dessutom måste jag dit igen när grejorna väl har kommit och betala 2-3 gånger priset jmf om jag gjort det själv.

Svårt val ? Nästa gång jag ska köpa skoter ska jag klicka hem den ;)
Vi bor i ett u-land.