SNO PRO 800 SX -08

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
är det så stor skillnad i körställning ???
Enligt mig är det så men allt handlar ju om tycke och smak.

Skillnaden är nog inte tillräkligt stor för att du ska dra igång ett bygge nu och missa halva säsongen men till nästa säsong är du nog tvungen :biggrin1:.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Enligt mig är det så men allt handlar ju om tycke och smak.

Skillnaden är nog inte tillräkligt stor för att du ska dra igång ett bygge nu och missa halva säsongen men till nästa säsong är du nog tvungen :biggrin1:.
haha nä nu orkar jag inte hålla på något, men som du säger till nästa säsong är jag nog tvungen hahaha. må bäst//lycka till nu.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Det börjar närma sig provstart...

Tändspolarna har fått ett fäste
IMAG0091.jpg
IMAG0092.jpg
IMAG0093.jpg

Pipan är helsvetsad
IMAG0094.jpg

Elen börjar ta form. I princip alla kablar har förlängts eller förkortats
IMAG0098.jpg

IMAG0099.jpg
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Idag har det hänt lite igen. Jag hade en Vapor mätare över från quaden så den fick sitta på skotern istället.
Jag har även provstartat den och i början gick den bara på en burk men efter lite knackande på spridarna så började den gå på båda. Tydligen ett vanligt fel att spridarna kärvar.

Imorgon blir det provkörning!!

DSC02453.jpg

DSC02452.jpg
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Idag har det blivit lite åkning och den funkar skapligt.

Jag har lite variatorfunderingar som någon kanske kan hjälpa mig med...
Primärvariatorn är bestyckad med orginal F8 -07 fjäder och vikter. Sekundären är en Team och är bestyckad med orginal helix och fjäder Sno pro -08. Drevning = Sno pro -08
Rekomenderat maxvarv är 7800-8100 och enligt min varvräknare så kom jag upp i 7100.

Kan det vara rimligt att den bara varvar 7100 med ovanstående drevning och variatorsetup?
Jag hade nog förväntat mig att den skulle övervarava lite, ska prova med en annan varvräknare för att vara säker på varvet.

En annan fråga är om motorstyrningen kan strypa varvtalet?
Min motor är helt ny jag vet inte om dessa motorer har ett inkörningsprogram eller om den kan hamna i nått limp-mode eller dyligt.

Nån som har nån åsikt om detta?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Kanske en dum fråga, men varför är det 2 stift per burk ? =p aldrig sett det förut..
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Idag har jag varit och bromsat!
Tyvärr fick jag bara bekräftat att det är nåt strul med motorstyrningen. APV-motor funkar som den ska men det är nåt annat som jag missat som gör att den hamnar i någon form av fail safe mode och bara varvar 7200.

Jag kör utan mätare och funderar på om det kan ha någon inverkan.

Någon som vet vad som händer om man rycker ur mätaren på en F8, CF8, M8 07-09? Hamnar dom i fail safe mode?
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Det går ganska bra.
Alla mina problem satt i den ombyggda pipan. Jag har gjort iordning två nya pipor och då ger den 138hk med ena och 141hk med den andra.
Den första pipan gav 121hk så det går att trolla bort en hel del hk om man har otur.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Det går ganska bra.
Alla mina problem satt i den ombyggda pipan. Jag har gjort iordning två nya pipor och då ger den 138hk med ena och 141hk med den andra.
Den första pipan gav 121hk så det går att trolla bort en hel del hk om man har otur.
Vad var problemet? Håller själv på med en sx 600/700 och den varvar inte mer en just över 7000 rpm...
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Vad var problemet? Håller själv på med en sx 600/700 och den varvar inte mer en just över 7000 rpm...
Jag kan inte riktigt säga vad som var problemet med första pipan mer än att jag kapade och vred tills det passade. Nästa pipa var jag mer noggrann med. Bl.a. klöv jag den när jag var klar och slipade invändigt.

Vilken pipa kör du med? Vilken motor?
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
9
18
Gävle
Hur stor stinger har du?
41mm kör jag med just nu.
Den misslyckade pipan hade också 41mm.
Pipan som jag har som gav 138hk hade från början 44mm stinger men gav då 138hk när den var kall och när pipan blev varm 134hk. När jag gick ned i stinger till 41mm så ger den 138hk hela tiden.
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
45
Norrlänska skogen
Jag kan inte riktigt säga vad som var problemet med första pipan mer än att jag kapade och vred tills det passade. Nästa pipa var jag mer noggrann med. Bl.a. klöv jag den när jag var klar och slipade invändigt.

Vilken pipa kör du med? Vilken motor?
Ja kör me en M7 -05 motor och ett helsystem från SLP, dock är det inte jag som gjort pipmodden