tändning på Rotax 503...

absint

Aktiv medlem
10 jan 2006
50
0
1
Pite
Har fått "ärva" en gammal lynx finlandia av en kompis. Han börjar nämligen bli lite less på den. Den krånglar med tändningen som jag har förstått det. Det är bytt kondingar å brytare plus tändspolar, men den vill ändå inte funka iordning. Den tänder till ibland, å dessutom lite hur som helst...
Så därför kastar jag ut en fråga på forat.

Finns det nåt speciellt med dessa motorer man ska tänka på när man byter dessa komponenter?
Tar gärna emot tips på vad man ska/kan kolla...

Tacksam för svar...
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Om det inte är en med CDI, så är det väldigt troligt brytarna, är rätt vanligt att de ger upp.
Kolla om dom är slitna, och öppnar rätt (0,4)
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Om det inte är en med CDI, så är det väldigt troligt brytarna, är rätt vanligt att de ger upp.
Kolla om dom är slitna, och öppnar rätt (0,4)
läste du vad han skrev eller kastade du bara iväg ett svar? han hadde bytt brytare...

Kan var nåt som är glappt eller så är det avbrott i spolen (bakom svänghjulet)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Om du inte redan kollat, testa koppla lös elsystemet (motor/chassie) så du är helt 100 på att inget glappar som te.x dödare eller tändningslås
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
29
Haparanda Kommun
Om du inte redan kollat, testa koppla lös elsystemet (motor/chassie) så du är helt 100 på att inget glappar som te.x dödare eller tändningslås
Ja, kolla det. Dra lös kontakten och testa dra igång han... Hade samma problem i Trappern när jag hade brytare, men vi bytte ju för att den ville inte gå som den skulle med brytare.
Annars, kolla sladdarna, svängen kan ha skalat av plasten på kablarna och då tar ju sladden i godset och då vill den ju misstända, eller kan det väll vara ett kabelbrott.
Kondensatorerna dit slagna med för mycket kraft.
Det kan bero på mycket.

Men ta och kolla först och främst kontakten, koppla lös och testa.
Om den fotsätter att misstända, kolla plattan -brytarnas öppning, efter kabelbrott, avskalat plast på sladdarna, kondensatorerna.