"Renovering" av RX1M -03

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Hej!

Har blivit dags att byta lagerna på drivaxeln innan de skär.
Men då kan man ju passa på med lite annat fix när man ändå river ner hela kalaset. Det jag tänkt mig är:

Non-slip, om man hittar ett par beggade så kanske man kan hitta någon som kan pressa på dem. Till följd av detta måste mattan klippas upp. Är det något man grejar själv eller bör man leja bort det också?
Vad kan det kosta mellan tummen och pekfingret?
Finns det någon i närheten av Västernorrland som gör sådant?

Byta/renovera dämparna. Är originaldämparna renoveringsbara eller är det bara se sig om efter nya? Isf vilka finns det till ett humant pris? Skotern börjar trotsallt bli lite till åren så vill ju inte lägga hur mycket som helst.

/Patrik

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ring och prata med ntc i arvidsjaur. Så får du veta priser och allt du behöver veta. Men bor du inte i arjeplog som det står i din info?

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Du kan ju gå in på totall Yamaha och se hur man gör och beställa delarna från USA. Då blir du rikare och du lär dig hur man fixar själv.
Är ingen svår sak att byta.

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Hur långt har skotern gått?
Cirka 1500 tror jag det var nu.
Jepp, jag är den du tror det är.

Du kan ju gå in på totall Yamaha och se hur man gör och beställa delarna från USA. Då blir du rikare och du lär dig hur man fixar själv.
Är ingen svår sak att byta.
Lagerna och eventuella dämpare ska jag byta själv.
Men drivhjul har jag inte verktyg för att pressa på själv

Så frågorna är fortfarande:
1: Finns det någon som kan pressa på drivhjul till vettigt pris i närheten av Västernorrland
2: Kan man klippa upp en matta själv eller är det något man bör leja bort? (Läs: Är det värt besväret att göra själv)
3: Är det värt att renovera originaldämparna (går de renovera?) eller är det lika bra att köpa nya?
4: Vad kan ovanstående kosta mellan tummen och pekfingret?

850-t5

Välkänd medlem
24 nov 2009
519
1
18
Umeå
Cirka 1500 tror jag det var nu.
Jepp, jag är den du tror det är.

Lagerna och eventuella dämpare ska jag byta själv.
Men drivhjul har jag inte verktyg för att pressa på själv

Så frågorna är fortfarande:
1: Finns det någon som kan pressa på drivhjul till vettigt pris i närheten av Västernorrland
2: Kan man klippa upp en matta själv eller är det något man bör leja bort? (Läs: Är det värt besväret att göra själv)
3: Är det värt att renovera originaldämparna (går de renovera?) eller är det lika bra att köpa nya?
4: Vad kan ovanstående kosta mellan tummen och pekfingret?
1: Fritidsimport i Örnsköldsvik pressade min nonslip över ett par timmar om dom hade lite jobb att göra. för mig kosta det runt 600kr.
2: vad har du hittat för drivhjul som du är tvungen att klippa upp för mattan? mattan ifrån en RX1 -03 och en MM -01 kan det inte ha så stor skillnad. bara längden tror jag.

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
1: Fritidsimport i Örnsköldsvik pressade min nonslip över ett par timmar om dom hade lite jobb att göra. för mig kosta det runt 600kr.
2: vad har du hittat för drivhjul som du är tvungen att klippa upp för mattan? mattan ifrån en RX1 -03 och en MM -01 kan det inte ha så stor skillnad. bara längden tror jag.
Om jag byter blir det till no slip. Var tredje fönster är täckt på RX1 Mountain.