Behövs det bytas kolvar efter 650 mil på en ves 800 -03?

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Kolvarna har numera gjort 650 mil om ja inte misstar mig.
Skotern gick sönder lite här å var början på mars så lagade ju den då såklart.
jag bytte inga kolvar då (600 mil) eftersom han som skruvade ihop maskineriet sa att det såg bra ut (polaris-mek) å efter det så hann ja bara köra drygt 50 mil till innan jag ställde undan maskinen.

Kan påpeka att sista 50 milen var till fisketurer/ledkörning i princip eftersom snön började försvinna så hårdkörning och lek i lössnö vare ju inte direkt.

Min fråga till den som nu kan tänkas svara är - Tror ni kolvarna håller ca 80-100 mil till? Eventuellt byte sker under nästkommande sommar å känns "onödigt" å byta grejer om det inte behövs.

mvh micke:hello:

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
då jag tänkte starta en liknande tråd så lånar jag lite av den här om det går bra !

Min edge har strax över 700 mil på mätaren och vad jag vet så har aldrig kolvarna bytts,

Det är en VES 600 -01, vad säger ni/rekommendationerna ?

/Fredrik

(sry olofmikael för ev. trådkapning)

B0HM4N

Välkänd medlem
24 mar 2010
178
0
16
Storuman
då jag tänkte starta en liknande tråd så lånar jag lite av den här om det går bra !

Min edge har strax över 700 mil på mätaren och vad jag vet så har aldrig kolvarna bytts,

Det är en VES 600 -01, vad säger ni/rekommendationerna ?

/Fredrik

(sry olofmikael för ev. trådkapning)
Gör ett komptest om det ser bra ut och skotern går bra och inte är så svårstartad så behöver du inte byta kolvar.

MvH Jonas

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Scaleos: Han rev isär hela motorn å tittade och då såg det ju bra ut men tänkte nu på senare tid.. kan ju göra ett komptest iaf. :)