Z1 turbo ext+ lössnö = ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja !

jag undrar hur zi turbo ext funkar i lössnö ? sjunker den som en sten lr tar den sig fram bra tackvare turbon ?

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
Hej!

ja de är ju inte effekten som avgör om du tar dig fram i lössnö, de är ju mattan, attackvinklar på mattan, vilken boggietyp du har mm mm mm.

å framförallt vikten på maskinen i fråga.

jag har ju en F7 ext å den har ju egentligen värdelös matta men den fungerar faktist riktigt bra, över förväntan faktiskt. =)

Mvh//robin

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Jag har en TZ1 Turbo med samma mattlängd som Z1 EXT men med 32mm kammar istället för EXT:ns 38. TZ1:an är tar sig fram riktigt bra i lössnö (speciellt utan baksäte och packväskor) men när det börjar bli "trixigt" och man inte lägre kan hålla fart så riskerar man fastna rejält. EXT:n är förstås något kompetentare med sina något högre kammar. När man väl sitter fast är det inget kul för då väger de bly!

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
hm.. man kanske kan sätta dit en matta med 51mm kammar +pp-skidor ? accelerar den fort lr är den seg på lågavarv ?

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Vill man åka lössnö så är ju vikten A&O. Effekt kommer ju i andra hand enligt mig!
Men TZ1 EXT är en vansinnigt vass skoter eg! Finns ingen hejd i accelerationen!
Men som sagt. Vill du ut å burka i lössnö så är ju M8, M8 HCR eller CF8 att rekommendera! ,

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Den är är även riktigt pigg på lågvarv men 51mm kammar rymms inte utan mod.
Bergnäsets ATV & Skoter har en kul sak till salu:http://www.blocket.se/lulea/Arctic_cat_Z1_Turbo_EXT_162__10_26888566.htm?ca=11&w=1

162" matta och 280HK (har tidigare hört att den hade 330HK). Om jag uppfattat det hela rätt skulle den vara mästare (SM?) i backe.
Den är ju SCHWAINIGT dyr eg! Finns ju inga berg i detta land där den effekten behövs juh! Men rätt sjysst med en "fabriks" trimmad turbomaskin!

TZ1Turbo

Välkänd medlem
23 sept 2009
128
0
6
Skellefteå
Vill man åka lössnö så är ju vikten A&O. Effekt kommer ju i andra hand enligt mig!
Men TZ1 EXT är en vansinnigt vass skoter eg! Finns ingen hejd i accelerationen!
Men som sagt. Vill du ut å burka i lössnö så är ju M8, M8 HCR eller CF8 att rekommendera! ,
Instämmer! M och CF modellerna är helt klart att rekommendera för djupsnö-lekar.