mcx turbo Vad kostar detta tror ni ?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
jag är grymt sugen på att köpa en mtx med mcx 270hk turbo kitt men är lite nojig för att motorn ska rasa :( så jag funderar på om det inte är lika bra att montera nå starkare vevstakar ,kolvar och pressa i stålfoder i cyllarna när motorn ändå är i delar för turbo montage ? vad tror ni ? och vad går dessa prylar på ? klarar man sig under 220k för en nyckel färdig maskin ?

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Sv: Vad kostar detta tror ni ?

Nu har jag inte detaljkoll på just den maskinen, men det låter som bortkastade pengar för den trimmning ett sånt kit innebär.
Tänk på att blocket blir svagare och värmeavledningen blir sämre med stålfoder, sen är det alltid en risk att nått går snett med en sån kraftig uppdateintg.
Är du orolig så köp en extra motor, låter billigare... eller en reservskoter för pengarna.

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund

hm ok !
trodde att stålfoder skulle göra motorn driftsäkrare med överladdning ?
är uppgraderade vevstakar och kolvar oxå onödigt ?
jag hade nog inte tänkt plocka ut 270hk utan runt 220hk !

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16

Vad jag förstår så är det stakarna som är den svaga länken på några exemplar....(Fel redan från fabrik)....Visar sig ganska omgående....Håller den dom första 10 milen håller den hur länge som helst.....Och det som är farligast är övervarv.....Typ att remmen smäller av och varvskyddet inte hinner med, det är då ventilerna inte hinner med att stänga innan kolv toppen hinner upp i övre dödläget.....Total haveri.....Dyrt-lika med ny motor....Men man kan ju ställa in Mcx-displayen så att varv stoppet kommer något tidigare.(Två system som håller koll på övervarv...)Tror att stålcylindrar krävs först vid över 400-500 Hp.......Men starkare stakar tycker jag låter som en bra ide....Har själv haft turen att mitt exemplar har bra stakar från fabrik....Kört 300 turbo mil utan problem.....

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund

Hm ok !

så man kanske ska köra typ 50mil innan man monterar turbo så att man vet om org vevstakarna håller ? lr går de med fabfel inte sönder om man kör utan turbo ?

XTX Turbo

Välkänd medlem
22 okt 2009
274
2
16

Hm ok !

så man kanske ska köra typ 50mil innan man monterar turbo så att man vet om org vevstakarna håller ? lr går de med fabfel inte sönder om man kör utan turbo ?
Stakarna har inga problem med original pulver...(Ca 135).....Det är på maskiner över 240 Hp som jag har hört(typ 7 maskiner i Norge och Sverige) som har fått stakproblem.....

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund

Hm så de är först då man monterat turbo som man märker om man fått dåliga stakar då ? typiskt :O)

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur

Hade inte du just beställt en HCR?? Då behöver du ju inte vara och bry dig om yammor med turbo... inte för att vara näsvis, men BESTÄM DIG NÅN JÄVLA GÅNG!!! :/

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Förra säsongen visste du inte hur du skulle ställa in dämparna på nytron,är du verkligen säker på att turbo är din grej?

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
hehe! nä

Jag har typ aldrig mekat med en skoter så det är nog en dum idè ! Men det är ju väldigt lockande med mycket effekt.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du vill ha turbo och har råd, så köper du turbo.
Ingens råd på detta forum borde få påverka ditt beslut i köpet. det är trots allt 150.000 kr du ber om råd om (turbosats + ev ny motor vid ras).

Men MCX anses ju vara VÄRLDENS bästa turbonissar avseende Yamaha, så prata med dom istället. Tycker jag.

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Har då en släkting som kör med turbo dock inte med mcx. han har kört med 300hk nu i två säsonger utan att uppdatera nånting i motor väg och den går som ett spett!

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Mitt 240hk mcx kitt landade på 46.000kr och då har jag allt jag behöver.
Notera dock att jag monterar själv och skall du lämna in så kostar det 8.000kr till utöver de 46.000kronorna.
Do the math :D

miketheman

Välkänd medlem
22 aug 2006
422
0
16
obbola

han verkar ha stora problem med vad han ska ha.. å nå turbo har inte twister råd med.. du pratade ju nyss om att ett excell system var för dyrt :) du funderade då på biltema burk hehe..
säger som skotertoken.. bestäm dig istället för att fråga en massa fråger som du aldrig kommer att fullfölja..

Å 180 turbokittet är bara att köpa det håller garanterat med det.. En jobbar kompis har det på sin 09:as xtx och han har kört över 600 mil med den turbon.. Och inget har hänt.. han bytte remmen vid 400 mil och det var bara för säkerhets skull..