Rev 03 600 H.O

empa

Välkänd medlem
9 apr 2010
126
0
6
Järpen/Söderhamn
Hej har börjat tänka lite på kommande säsong på vad jag ska köra har hittat en rev 600 HO 03 som jag vart väldigt intresserad av.

Men jag har kollat här på forumet och läst om en massa vevlager och en massa andra problem så kan ingen bara skriva vad som är sant och problemlösare till dom problem som kan uppstå bla smörjningen till vevlagrena!!


Tack på förhand!
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Insugsgummina och reedsen är standard att dom blir slut på dom, sprickor o glappa.
Se till att köpa en utan bäverbakdelen..
Vad jag vet så har dom inte några speciella problem med vevlagrena.. inte som 800an iaf
 
R

RevMan

problemen med vevlagren är till största delen att lagertillverkaren inte limmat tätningarna enligt specen. detta visar sig när motorn blir riktigt varm, alltså för varm.
800an blir mycket varmare i bottendelen, pga högre effekt och hårdare gång så lever lagren i 800an ett hårdare liv än på 600an.

hur långt har den gått?
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
alla rotax 3 serie motorer har problem med veven. packningarna trycks ut och fettet slungas ut vilken resulterar i haveri på lagren.
det är precis som revman säger , att i efterhand så limmar man fast tätningarna istället för att bara trycka dit dom.
men detta är ingen garanti. rotax är ända motortillverkaren på marknaden som använder fett till sina vevlager istället för olja.
denna konstruktion är sinnesrubbad och innebär att du för att vara på säkra sidan skall kolla fettet på veven var 300-400 mil för att slippa haveri.
även på 600 ska du vara medveten om att det är stor risk för att du har fett i hela magnapullen efter närmare 1000mil som dom flesta skotrar i den årsmodellen har börjat gå.

det du kan kolla om du ända vill köpa en maskin med en sådan motor är om det finns några fett rester vid variatorn , på baksidan av den. i buken under eller under variator skyddet.
dock så finns det risk att du har fett som slungas ut på magnapull sidan och det är svårt att kontrollera.
 

empa

Välkänd medlem
9 apr 2010
126
0
6
Järpen/Söderhamn
problemen med vevlagren är till största delen att lagertillverkaren inte limmat tätningarna enligt specen. detta visar sig när motorn blir riktigt varm, alltså för varm.
800an blir mycket varmare i bottendelen, pga högre effekt och hårdare gång så lever lagren i 800an ett hårdare liv än på 600an.

hur långt har den gått?
den har gått ca 500 mil så dax för fett byte kanske?
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
jag har haft en 03:ans 600:a och hade inga problem med den förutom att jag kan rekommendera att byta främre boggiefjädern som är överdimensionerad vilket resulterade i att den gängade spännringen vart skit och ja den är överdimensionerad, den ser typ ut som en "bilfjäder". Jag körde min till 600mil å de va inga problem för han som haft den efter. Nu har den gått ca 950 felfria mil så det får man väl säga är bra betyg, bara att följa rekommenderad service...