Vilket material till bromsskiva?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Då jag bygger om mitt bromssystem till hydraulisk så kommer jag samtidigt passa på att göra en ny bromsskiva.

Frågan är skall jag använda rostfritt eller vanlig stål? Original är väl vanligt stål efter vad jag förstått??

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
googla lite, det här är fakta från studenter som byggt en racingbil.

• Material i skivor: gjutjärn (finkornigt), smidesstål eller stål med hårdhet minst 200 Brinell.

så bara att att ta ngt med över 200brinell som det verkar

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Du ska nog inte ta vilket material som helst. Ganska viktigt att det inte har för stor värmeutvidgning. Speciellt om du inte gör en flytande skiva. En del rostfria legeringar har betydligt högre värmeutvidgning än stål så du bör veta vad du tar för material innan du börjar.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Det är väl sällan man gör bromsskivor i rostfritt?? Enklast, (efter att köpa en lämplig begad skiva), är väl om nån verkstad i närheten, (som har laserskärmaskin), kan bränna ut en i 5mm Hardox 400 eller liknande.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ehmm.är din nuvarande slut eller passar de inte till ditt bygge?..
annars så tror ja ej att den kommer bli överdrivet varm (iofs så blir alla varma som satan om man bromsar mkt) eftersom att din körning kommer vara speciellt aggresiv?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
ehmm.är din nuvarande slut eller passar de inte till ditt bygge?..
annars så tror ja ej att den kommer bli överdrivet varm (iofs så blir alla varma som satan om man bromsar mkt) eftersom att din körning kommer vara speciellt aggresiv?
Den som sitter original passar inte riktigt med det nya bromsoket jag skall montera + att den är hyfsat sliten den som sitter där. Blir väl så att jag har kompisen att köra ut en i vanligt stål så testar jag med det först