Ronevera släpvagnskåpa?

R

RevMan

Har skaffat ett 4P inline xl släp.
tyvärr ser kåpan ut som kriget.
oxid överallt. sen har jag fått några dåliga tips om diverse puts så den är ganska flammig på vissa ställen.
Den är även repig på en sektion efter en scothbrite svamp.
Nån som har några tips?
Går det att få till den eller är det lack eller filmning som är enda allternativet.
Vad kan det kosta att filma en kåpa och hur funkar det på aluminium?
Håller det flera år eller tar solen död på filmen?

Reactions: nisse70
R

RevMan

testade polermaskin och autosmart polish men det kommer gå åt så sjukt många polertrissor.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Åk till nån svetsaffär och köp betpasta och pensla på kåpan sen spolar du bara av den med vatten så borde den vara som ny igen.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Och när du har betat av den bör du vaxa den med nåt bra bilvax, annars oxiderar det snabbt igen, då ytan är "helt öppen".

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Har skaffat ett 4P inline xl släp.
tyvärr ser kåpan ut som kriget.
oxid överallt. sen har jag fått några dåliga tips om diverse puts så den är ganska flammig på vissa ställen.
Den är även repig på en sektion efter en scothbrite svamp.
Nån som har några tips?
Går det att få till den eller är det lack eller filmning som är enda allternativet.
Vad kan det kosta att filma en kåpa och hur funkar det på aluminium?
Håller det flera år eller tar solen död på filmen?
Hur gick det med kåpan, fick du till det? Sitter själv lite i samma sits...

D

Draken

Går inte polera till en sönderoxiderad kåpa! Inte inom normalt funtad tid i alla fall!

Mitt förslag är att foliera den istället!

R

RevMan

Hur mycket pengar kan det röra sig om att foliera en kåpa.
Hur länge håller det och villka färger lämpar sig bäst?

Såg att jag skrev fel i första inlägget.
Twin Xl ska det vara och kåpan ser fortfarande hemsk ut pga tidsbrist.

Last edited:
R

RevMan

Har testat att våtslipa lite med scotch brite men det blev inte bra.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Kollade med 4P (TIAB) idag men de hade haft ett medel tidigare men tagit bort det, antagligen gick något snett. Säljaren där visste inte men rekomderade att kolla med någon recond firma för bil - mest för att slippa köpa alla produkter själv och testa. TIAB var ju givetvis intresserad av resultat och ville höra vad som funkar för att kunna hjälpa andra framöver. Kanske borde TIAB jobbat på det här istället tycker man.

Till aluminium båtar finns ett medel framtaget av Lefant som skall bita på oxiderad aluminium, http://www.lefant.se/batvard/deox.html
Tänka testa detta på en fläck, även TCnano har produkter för aluminium. Fast när man ser kåpan så känns det inte som att dessa skall hjälpa, 40 korns sandpapper eller bandslip låter effektivare.

Kåpan är ju behandlad så risken är väl att man får ännu större problem men jag tänker testa på ett litet område.

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Svinto? Fungerar på Bandtunneln iallafall...
Problemet med svinto är att man slipar ner aluminiumet vilket kan leda till större problem eftersom kåpan utsätts för salt på vägarna, detta är inte ett lika stort problem på skotern, men man kan ju få andra problem med bandtunneln istället....

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Känns som det enda vettiga som återstår om det inte finns något bra för att fixa till oxiderade aluminium kåpor, är att lämna in för lackning och få en helt valfri färg. Kan ju vara värt antal tusen