Snopro 440/700 one of a kind

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
riktigt läcker måste jag säga, glöm inte att skruva fast dämparbehållarna i framvagn bara ;D

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Nu när ni fått ett smakprov på hur skotern ser ut tänkte vi höra om någon kan hjälpa oss med några el-problem vi har eftersom vi inte är några elektriker. :argh:

1. Koppla in lyset?
Kontakten som ska gå till huven på en f7a har ca 7 kablar om jag räknat rätt. 1 gul, 2 bruna, 2 vita, 1 blå, och 1 orangevit. Kontakten på från huven på 440 har två kontakter, 1 gul och 1 brun. Någon som har nån idé på vilka kablar som är till lyset på en f7a?

2. Koppla in en nödstopp?
Sitter inte orginal på en F7a men det borde väl gå koppla in?

3. Koppla in handtagsvärmare
Vi köpte ett par universalhandtagsvärmare. 2 Kablar, men där original handtagsvärmarna ska kopplas in är det 3 kablar, 2 gula och 1 grön om jag inte minns fel. Hur kopplar vi detta för att få hög och låg?

Hjälp uppskattas enormt mycket! Eller ett elschema eller så

Det här + några nitar + en svetsloppa på ena kylaren + en renovering av framdämparna är det enda som saknas sen är den klar! :smile1:

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
ingen stänklapp?
Jo såklart ska vi ha stänklapp, även ha baklyse. Men eftersom ena kylaren läker där bak känns det bara onödigt att sätta dit den då vi hoppas att dom ska kunna svetsa kylaren på plats så vi slipper ta lös den

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
sådär! Då var skotern äntligen igång! :rock:
Pumpen hade team_skidoo äntligen fått igång men när vi hade monterat dit den igår och skulle provdra igång skotern så kom det inge soppa alls. Lös me skiten igen och testa, efter ett tag gick den igång igen men denna gång tog vi det säkra före det osäkra och körde ut den innan vi stoppa ne den i tanken. Då kom nå brunklägg-liknande vätska ut ur pumpen. Där hade vi nog felet, pumpen hade nog kleggat igen. Men efter det gick den som vanligt. Så nu går skotern :D Vi kopplade även ihop handtagsvärmarna och tummvärmaren igår. Nu drar (TYVÄRR) skolan igång igen på onsdag då ska vi ta skotern till skolan och be svetsläraren rätta sina misstag.... Så efter det och en schimsning av sekundärvariatorn är det provtur på G! Håll utkik! :cool:

PS: Om någon hade kunnat lägga en kommentar om hur vi ska koppla framlyset hade det varit guld

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Mycket fin maskin det där bra jobbat grabbar :D
Får man fråga vars ni köpte slidesen? sökt med ljus å lyckta efter ett par gröna till min :S

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Mycket fin maskin det där bra jobbat grabbar :D
Får man fråga vars ni köpte slidesen? sökt med ljus å lyckta efter ett par gröna till min :S
Tackar, tackar! Jadu, vi sökte typ över hela världen i stort sett och tillslut fann vi i storuman hos yngvessons.

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Angåene lyset fick du inte med någon kabelhärva till huven från f7an?

På min (f8) så fanns det en "tillbehörs" utgång som passade perfekt att koppla in originalkontakten från 440 huven.

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
nä vi fick inte med kabelhärvan till huven :( Men kontakten som kommer från kabelstammen (F7) som ska gå till huven är ju bara en enda stor kontakt. Men det borde väl gå få fram på något sätt vilka två kablar man ska ha?

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Angåene lyset fick du inte med någon kabelhärva till huven från f7an?

På min (f8) så fanns det en "tillbehörs" utgång som passade perfekt att koppla in originalkontakten från 440 huven.
Vi har funderat lite på vad du skrev och det kanske gör det på F7an också? Vilka färger hade du på kalbarna till den där extra kontakten? Vars kan den tänkas sitta?

alexanaje

Välkänd medlem
1 feb 2010
272
0
16
örnsköldsvik
En polare hade problem med sin efi också då han hade insprutare på sin ac, problemet var att man inte skulle blanda olja i tanken utan ha oljebehållare för att minska risken att den kleggar igen. Vet ej hur det är på din men är ju något att ha i bakhuvudet iaf!

enberg_187

Välkänd medlem
18 sept 2008
346
0
16
Min har gått 3 vintrar med olja i tanken och det har funkat utmärkt.

Blå/vit är till lyste iaf. kommer inte ihåg resten.

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
En polare hade problem med sin efi också då han hade insprutare på sin ac, problemet var att man inte skulle blanda olja i tanken utan ha oljebehållare för att minska risken att den kleggar igen. Vet ej hur det är på din men är ju något att ha i bakhuvudet iaf!
Självklart kör vi med separat oljetank. Har bara inte hunnit montera dit den än men den är rengjord och klar för motering :)

Min har gått 3 vintrar med olja i tanken och det har funkat utmärkt.

Blå/vit är till lyste iaf. kommer inte ihåg resten.
Okej tack för svar, vi får kika om vi hittar de

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Igår blev det en del montering. Kylaren är äntligen på plats svetsad och klar, oljetanken inkopplad och klar, mätare med varv, temp och timräknare inkopplad, det enda som fattades var fram och baklyse men det tänkte vi ta när vi fått igång den. Bytte även ställe att skruva på igår, när temperaturen kröp ner mot -30 grader blev det inte så roligt längre med kallgarage och en byggfläkt som värmekälla...

..så snopron fick sig en fin plats framför M6an!

En stund innan provkörningen

Arcticen brevid några andra rat :)

Testkörningen gick bra igår! I alla fall de första 40 metrarna.. Sedan stendöd. Tog tillbaks den in i garaget och kikade. Kylarvatten i grenröret.. Lös med toppen, ena oringen hade hamnat snett så kylarvatten läkt in i motorn... Kul kul kul! så igår gick det mer bakåt än framåt faktiskt. sånt som händer, en ny oring till toppen sen ska det nog gå bättre förhoppningsvis.

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Nu sitter vi och bara och väntar på sms från bussgods och posten att vi har paket att hämta ut! :becky:

# ett stycke Speedwerx singelpipa
# ett stycke NY 44as matta från Camoplast
# ett par vita arctic handtagskåpor
# en styrpad och lite mer smågodis

sen en ny topplockspackning så vi kan få det tätt den här gången..
OBS, finns en NY 35mm orginalmatta till F5,F6,F7, dubbad om någon är intresserad.

SÖKES D&D y-rör eller liknande, lyktsköldar, vita C&A XT eller XTX.