allså denna IQ R:modell ?

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
är denna IQ 600 R :modell att ha för en svensson ?
är det fruktansvärt mycket service och pillande mer än en vanlig RR ?
jag är på jakt efter en Iq nämligen och den finns ju några R modeller på blocket.
vågar man köpa en sådan eller är det en skit preppad race maskin som behöver massa kärlek för att fungera korrekt ?
eller är det en svensson skoter med lite extra klös som bara kan tankas och köras och vara glad ?

snälla någon som haft en R modell hjälp mig var det mycket skruva eller skulle det funka som en svensson släde ?

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
är väll inte mer service direkt på en sån om man gämför med en annan maskin. den är varken känslig på bestyckning eller att du behöver byta kolvar varje dag.
Skulle vela säga såhär: Byt kolvar 1 gång före varje vinter ( beroende på hur mycke du kör men 400mil klarar dom) och se över bestyckningen så den är bra sen är de bara åka och va nöjd.

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
R=Race hårda dämpare,hårdare dyna,annan bestyckning på allt,annan motor än RR m,m liten bränsletank en race maskin för banan alltså om man inte e så kräsen så visst går det att ha dom på led också.sitter annan matta på dom också
RR=Race replica allt ovan är ändrat så en svensson ska kunna använda den på led=större tank,mjukare dämpare m,m

båda skotrarna är gjorda för att köras hårt med och helst stå på

C

CROA

Av att dömma från dina tidigare trådar så tror jag att en RR passar dig bättre än en R då du inte tycks ha nog hög kunskap om maskinen för att utnyttja den på bästa sätt och istället bara kommer svära över hur allt går sönder och tjorvar...

Har själv ägt en 09 RR och dem går riktigt bra, du blir inte less i första taget.

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
det är inte så att kunskapen om att skruva inte finns där eftersom att jag jobbar som mekaniker.
men vill inte ha en skoter som man måste skruva i ofta för att ha den igång.
så en R modell är nog inte något för en svensson.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Du klarar dig gott och väl på en RR. R är byggd för bana och ska vara på bana, den kan bli lite jobbig att köra, även på våra leder. Tror RR:en passar kanoners på våra leder.

C

CROA

det är inte så att kunskapen om att skruva inte finns där eftersom att jag jobbar som mekaniker.
men vill inte ha en skoter som man måste skruva i ofta för att ha den igång.
så en R modell är nog inte något för en svensson.
Alla som kan lossa en bult kan väl kalla sig mekaniker, det är inte det jag menar..
Det jag syftar på är att baserat på din kunskap om IQ 600R 08-11 inte verkar var nog stor för att du ska kunna utnyttja maskinen till 100%. Tex lyckas ställa in fram och bakvagns inställning, bestycka motorn just så att du får ut de sista hästarna med mera..

En RR är absolut inte en tam maskin i sig, vist har jag fått den att X antal gånger vandra över ängarna på vändhjulen på vårkanten med orginalmatta (38mm ripsaw).
Dämparna i fabriksinställningarna duger gott till led körning och slår inte igenom i första taget.
Och den tål att rulla runt ändlöst många varv, vet inte hur många varv min RR fick rulla runt innan vintern var över och det enda den led utav var en trasig dekal.

Lägg ut lite mer och köp dig en RR du, du blir inte besviken.