Tråden om stötdämparteknik.

R

RevMan

Med tanke på den stora kompetensen inom motorteknik som finns på detta forum så tycker jag att det borde finnas många som har bra koll på stötdämpare.
Detta får bli tråden som samlar denna information.
Här platsar inte frågor rörande icke renoveringsbara oljedämpare.
Utan bara frågor rörande renoveringsbara stötdämpare i denna tråd, shimsning/ modifieringar och teorier är saker som jag hoppas att ni delar med er av.

Gör ert yttersta för att hålla tråden ren om den ska överleva och fylla nån funktion
Om boggien på ET340 har säckat ihop så starta en ny tråd om detta, fråga inte här.
 
R

RevMan

Några saker jag har funderat på.
Hur gör man lättast för att få ur luften ur oljan när man sätter ihop dämparna? Jag brukar knacka lite försiktigt på öglan på kolvstången med plastklubba och försöka göra små rörelser in/ut men jag blir inte helt övertygad om att luften försvinner.

På Lynx EVO3 chassiet hade vissa framdämpare expansionskärl med clickerjustering
Har sett ett par företag i nordamerika som lägger till FOX expansionskärl för att få clickerfunktionen.
Kan det vara nån idé att montera dessa expansionskärl på tex en ski-doo dämpare utan clicker, eller vinner man ingenting på det?

Vad är det som bestämmer skilljekolvsdjupet? Finns det någon formel för detta eller testar man tills det blir bra?
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Att få ur luften helt i dämparna är viktigt om man vill ha bra resultat. Man ser stor skillnad på oljan när det fuskats med det då man tar isär en dämpare.
Att få ur luften är också det svåraste, finns flera olika sätt....... , men ska du knacka med klubba så ta i ganska mycket. Du måste få shimsen att öppna på kompressionssidan
för att få ut luften som ligger kvar i kolven. Det tar tid.
Vissa modeller av dämpare är omöjliga att sätta ihop utan att få ur luften om man inte bygger om dom lite...
Tex bakre boggidämparen på skidoo som man måste borra ett litet avluftningshål i på det gängade locket för att släppa ut luften som finns där i hålutrymmet.

Det ska finnas rekomenderade skiljekolvsdjup i racehandboken men man kan även pröva sig fram. Tänk på att inte sätta för litet djup ( fylla för mycket olja) så att skiljekolven bottnar mekaniskt innan kolvstången bottnat.
 
R

RevMan

Märker ju när man knackar att shimsen släpper ut luft som finns i kolven men ju hårdare shimsning desto svårare blir det, känns ändå som att det ofta blir luft kvar. lite lättare är det på ski-doo dämparna med returclicker. Dom blir ju nästan självluftande.

Min fundering på skilljekolvdjupet hör ihop med Piggy bag behållaren från LYNX EVO 3 monterat på nyare dämpare. Man kanske helt enkelt bara ska köra med samma mått som dämparna där man tar behållaren ifrån.
Hur märker man skillnad på skilljekolvdjupet? Blir det skillnad på dämparens hårdhet?
 

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Ska du använda behållarna från annan modell får du räkna ut skiljekolvsdjupet.
Räkna ut volymen på kolvstången, alltså hur mycket olja kolvstången tränger undan från att vara helt ute tills den är helt inne.
Räkna sen ut hur långt skiljekolven kommer flytta sig mellan min och maxläget på kolvstången.

Skillnad på skiljekolvsdjup:

Vi säger att kolvstången är helt ute, skiljekolven ligger 60mm från att ta i locket (locket med påfyllningsgummit ) och du fyller på med 20 kg nitrogen.
Skiljekolvens slaglängd är 30 mm.
När dämparen blir helt ihoptryckt ligger skiljekolven 30mm från locket. Alltså har gasen komprimerats med 2:1

Utgår du från ett kolvdjup på 40mm så hamnar den 10mm från locket med dämparen ihoptryckt. Alltså 4:1 och ett mycket högre sluttryck.

Högre sluttryck ger en hårdare dämpare på slutet men större risk för att få in nitrogen i oljan pga av att oringen inte klarar trycket.
Mindre sluttryck ger en mer linjär hårdhet på dämparen.
 
R

RevMan

Det är alltså kolvstångens volym som bestämmer skilljekolvens slaglängd.
Tack så mycket, detta ska testas i vinter.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.249
1.086
113
Stora Blåsjön
Kanoninfo hur skiljekolven vill jobba.

Finns det någon information om hur man ska tänka när man bygger upp shimsstacken?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yes,

Lyckades slå av "nippeln" för gas påfyllning när jag skulle demontera boggie dämparen.
Så tänkte jag, perfekt, kan jag skruva isär den och kanske lära mig lite mer om dämpare..

Vilka verktyg behövs för demontering samt montering av stötdämpare?
Detta är en gasdämpare m. fjäder utan extern behållare.

Något annat bra att ha?
Kan man montera isär o sedan ihop den sen bara åka och fylla den med gas?
Eller är det något man måste göra innan man monterar ihop den helt?
 
R

RevMan

Enkelt utryckt: Demontera, rengöra, fylla olja, lufta. fyll med gas
Vilka vertyg som behövs beror ju lite på vad det är för dämpare. Vissa är gängade och vissa sitter ihop med en låsring.
Ski-doo rekomenderar att man monterar en kona på kolvstången när man trär på kolvstångstätningen om man tar lös den. Dock behöver man inte ta lös den från kolvstången. De gånger jag har plockat lös tätningen så lindar jag eltejp på kolvstången och lägger på fett så skadas inte kolvstångstätningen nä man trär tillbaka den på stången.
 
R

RevMan

Tror att du kan bygga en fjäderkompressor själv utan bekymmer.
På dämpare med mjuka fjädrar så brukar det gå att plocka lös den om man är en som spänner ihop fjädern och en annan som pillar lös fjäderhållaren, AKTA FINGRARNA!!!!!!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
När jag renoverar piggybackdämpare brukar jag helt enkelt ha skiljekolven i botten på piggybacken.
Fyll fullt med olja och lufta.
Sedan när du du trycker/skruvar ner kolvstångstätningen så kommer skiljekolven att tryckas undan lagom mycket...

Hur mycket gastryck brukar ni ha?
Antar att man ska ha högre tryck i dämpare med skiljekolv i dämparröret eftersom den får arbeta mot ett högre oljetryck. På en piggyback har man väl strypning i övergången mellan dämparör och gasbehållare och skiljekolven behöver inte motstå samma tryck som blir under kompression?
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
När jag renoverar piggybackdämpare brukar jag helt enkelt ha skiljekolven i botten på piggybacken.
Fyll fullt med olja och lufta.
Sedan när du du trycker/skruvar ner kolvstångstätningen så kommer skiljekolven att tryckas undan lagom mycket...

Hur mycket gastryck brukar ni ha?
Antar att man ska ha högre tryck i dämpare med skiljekolv i dämparröret eftersom den får arbeta mot ett högre oljetryck. På en piggyback har man väl strypning i övergången mellan dämparör och gasbehållare och skiljekolven behöver inte motstå samma tryck som blir under kompression?
Det är inte säkert att det är en strypning emellan, men bla. på gamla lynx dämpare med en clicker på den lösa behållaren funkar clickern som en strypning på oljan som passerar mot skiljekolven eller ifp:n, Alltså olika klick = olika strypningar som oljan passerar.
Ski doo och lynx har 20b
Jag brukar ha ett par mm olja mellan botten och ifp:n i piggybackarna bara för att om ifp n bottnar så tycker jag att det borde bli en massa onödigt slitage på dem när de slår i botten.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Ok.

Tips på att få loss fjädern utan special verktyg?
Har de mesta i garaget, men ingen fjäderkompressor..
Brukar det inte nästan alltid gå att släppa på fjädern med justeringen så att den blir lös,, har varit med om en gång det inte räckte till och då tog jag 2 valmet remmar och drog ihop den det sista så den släppte.
 
R

RevMan

Om ifpn( Internal Floating Piston=skiljekolv) ligger på rätt djup så kan den väl inte bottna. Även om gastrycket försvinner så rör den sig inte mer än kolvstången trycker undan den??
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Kanoninfo hur skiljekolven vill jobba.

Finns det någon information om hur man ska tänka när man bygger upp shimsstacken?
Jag har märkt att på lite nyare dämpare ligger det nästan alltid en bunt med stora shims närmast kolven med bara ett litet shims inklämt låt säga som 3 :e shims från kolven. alltså 2 stora ett litet sen stora igen och sist pyramid avslut. Iaf. har jag märkt att det blir riktigt enkelt att göra små justeringar. Om du flyttar om så att du har 3 stora och sen lilla som 4:e shims blir den lite trögare osv. Dvs . skitlätt att shimsa om bara att flytta det lilla, och när du ändrar dessa shims så ska det påverka lika mycket på "alla" farter. Nu vet jag inte hur detta funkar om man ligger långt från sanningen i utgångsläget men men.
 

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
RevMan::
Nej men den kan ju alltid röra sig under ihopsättningen av dämparen om man är oförsiktig. Det jag skulle vilja veta är när de anger ifp höjden.. när dämparn är ihop el. innan ihopsättningen, för oftast när du gängar ner huvudet så åker ifp.n ner lika mycket som du har gängor. Eftersom när jag luftat dämparen så fyller jag nästan alltid upp röret så mycket så att det börjar sippra ut lite olja precis innan huvudet tar gäng.
 
R

RevMan

Jo det gör den ju iof. Knepigt. Hur ska man gå tillväga för att få ur luften i oljan utan att skiljekolven rör sig.... Man måste ju ge kolvstången en smäll för att shimsen ska släpa luften och då trycks skiljekolven ner en bit. Det märks direkt när man har glömt att sätta tillbaka gasventilen för då sjunker skiljekolven som en sten när man trycker in kolven.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo det gör den ju iof. Knepigt. Hur ska man gå tillväga för att få ur luften i oljan utan att skiljekolven rör sig.... Man måste ju ge kolvstången en smäll för att shimsen ska släpa luften och då trycks skiljekolven ner en bit. Det märks direkt när man har glömt att sätta tillbaka gasventilen för då sjunker skiljekolven som en sten när man trycker in kolven.
Enkelt... När du har ifp:n på rätt ställe, fyll olja där gasen normalt är och dra dit nippeln, får du till det så det inte är nå luft alls med är ifp:n stum och du kan göra vad du vill...
 
R

RevMan

funderade faktisk i dom banorna igårkväll efter att jag hade skrivit ovanstående