Yamaha Nytro Xtx

andheex11

Välkänd medlem
15 okt 2010
344
1
16
rättvik
Tja
Nu har jag äntligen lyckats köpt en Nytro Xtx -09:a
Har kört viper -02:a tidigare så jag tror det ska bli en väldigt stor skillnad...
Nu är jag dock lite nervös över att det inte är tillräckligt med pulver i 4taktare
Nån som vet lite bra tips som e billiga ? eller vad kostar turbo ?

ganska nybörjare så har massviss med frågor
1. Varför väljer folk Rtx istället för Xtx har hört att man aldrig känner av mattlängden och att Xtx är snabbare än rtx ?
2. Många väljer att skaffa turbo på nytro. Hur är nytro utan turbo inga problem i lös snö eller är det turbo som gäller
3 Vad kostar turbo
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Nytro xtx går fint i lössnö utan turbo, har nog snarare mer med dina färdigheter som förare att göra hur du kommer lyckas än med effekt... Är du nybörjare så börja åka utan turbo ett tag!
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om du hittar en turbo för 20 så köp en till mig med! 180 kittet kostar väl 30k och 270 39900:-?? Om dom nu inte startat en rea på mcx. :)
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Håller med Vaen här effekt finns så det hänger nog mer på dina färdigheterna att framföra xtx:en och det tar en stund att komma underfund med hur. För min del tog det ganska långtid att riktigt komma överens med fyrtaktare men efter två säsonger o ca 300mil är det en njutning varje gång men är ute och kör förutom när man kört fast för då är den tung.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Mcx 180hk turbo kit:30000 + en del grejjer till för att få det att funka.
Mcx 240hk turbo kit:39900 + -| |-
Mcx 270hk turbo kit:39900 + extra bränsle pump och regulator och mappning + samma som ovan.
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Tja
Nu har jag äntligen lyckats köpt en Nytro Xtx -09:a
Har kört viper -02:a tidigare så jag tror det ska bli en väldigt stor skillnad...
Nu är jag dock lite nervös över att det inte är tillräckligt med pulver i 4taktare
Nån som vet lite bra tips som e billiga ? eller vad kostar turbo ?

ganska nybörjare så har massviss med frågor
1. Varför väljer folk Rtx istället för Xtx har hört att man aldrig känner av mattlängden och att Xtx är snabbare än rtx ?
2. Många väljer att skaffa turbo på nytro. Hur är nytro utan turbo inga problem i lös snö eller är det turbo som gäller
3 Vad kostar turbo
Vi fortsätter väl på denna tråd..?

Om du vill har bättre prestanda mellan 0-100 så skaffar du variatorkit och annan drevning. Det kommer du långt på!
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag har liten erfarenhet av variatorer. Men det finns bra hjälp i leksand att få... där får dom garanterat fart på din nytro ;)
 

MarkusX

Välkänd medlem
21 jan 2006
618
0
16
Hedemora
Tja
1. Varför väljer folk Rtx istället för Xtx har hört att man aldrig känner av mattlängden och att Xtx är snabbare än rtx ?
Lite vassare dämpare på RTX, har äntligen fått till schimsningen på mina Float och dom är helgrymma :). Nerdrevning och högre kammar på mattan är att rekommendera om du åker mycket bredvid leden. Då klarar man sig ett par vintrar utan turbo.
Hur som hellst är Nytro en rolig maskin med mycket möjligheter att bygga om till sina egna önskemål, men oxå helt Ok som orginal
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Tja!

Sen har du ju botten vridet från fyrtaktaren oxå ! Så det går inte riktigt att gemföra med 130hk 2-takt ! Det tycker inte jag iaf !
Jag har en kompis som har en iqrr och den motorn är väl på typ 125hk ? men den känns väldigt klen om man gemför med min nytro rtx ! (ska byta till mtx se i år )


130 hk orginal är ju inte så lite..
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Har köpt mig en 2011, så det ska bli intressant, vet att folk har gnällt på chimsningen av dämparna på xtx, så man får provköra och se. Har tydligen varit för mjuk på lågfarten (stora gupp med tung landning) och för hård på högfarten (typ tvättbrädor), lite tippkänsliga i krokarna, så det blir väl omchimsning om det inte funkar.
44 matta ingick från leverans, 2 kuggar ner och ett kitt från ulmer racing har jag köpt.
Sedan så har du mer vrid (ca 123nm, 90-91 ftp ) än en 600cc, kanske mer än en 800cc men inte mer än en 1000 tvåtaktare. Dock så har du vridet tidigare, men 125 hk är ändå 125 hk, spelar ingen roll om du har 2 eller 4 takt. Och eftersom variatorerna på att ligga på maxeffekt när du håller stumt, ska inte detta vara nån teoretisk skillnad, dock har nytro motorn extremt gassvar och kanske bygger effekt tidigare, och därför upplevs rapp

Tjänstevikten uppges till 274 kg, vilket är 10 kg mer än min lynx sdi 08:a som jag hade tidigare, tror inte det blir nått bekymmer