Kan någon förklara för mig hur boogien fungerar

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Som ämnet säger så skulle jag vilja ha en lektion i hur boggien fungerar.
Vad gör balataremmen? hur förändras funktionen vid olika inställningar? vilken stötdämpare gör vad osv..

allt av intresse då jag vill börja mixtra lite med olika inställningar med min.

mvh //pelle

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Som nisse säger arbetar nästan alla boggien olika, men vanligast är väll sax bak, och svingarm fram.

Den främre dämparen (som det hörs på namnet) fjädrar boggien i framkant, och den bakre i bakkant. Balataremmarnas funktion är att hindra dämparna från att "åka isär" (gå sönder). Sen sitter det en massa kopplingsstag och annat skit imellan dämparna föratt dämparna skall arbeta tillsammans. ("kopplat boggie").

Inte så bra beskrivet men, någon annan kanske kan fylla i/rätta mig.

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Nja balataremmen är väl till för att kunna sjystera attack vinkeln. Dämparn går väl inte sönder om man inte har balatarem, då skulle ju bakdämparn och skid dämparna vara trasiga rätt ofta :)

Men hur får man en Switchback 800-09 att gå mer på rullen funderar jag på.... Har tänkt på bakre saxen att man ska borra om stopparna så den får större svängrum. vad tror ni om det?

R

RevMan

Hetaste tipset är att du läser igenom instruktionsboken, brukar stå bra beskrivet.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
kanske kan få passa på att låna den här tråden då ja själv har lite funderingar kring min egen maskin...
Har förlängt skotern från 325 till 365 under sommarn och jag har inte gjort det med förläningskenor utan med en helt annan boggie, från en F7 EXT.
Främre halvan av boggiesarna är helt EXAKTA, det är bakre halvan som skiljer, och då skiljer det i vart bakre svingen är fäst i skenorna.
så det jag gjort är att ja byggt dropbrackets och monterat svingen längre bak i chassit.
vad blir de för skillnad om jag istället flyttar fram svingen på skenorna och använder orignal infästning i chassit?

här syns skillnaden.