Frågor ang. Kalixmaskiner

Booonie

Välkänd medlem
17 nov 2007
190
0
16
Luleå
säljarna och reservdelar i luleå är riktigt trevliga och hjälpsamma.
dock kan jag inte säga samma sak om verkstan. dom verkar mest bli irriterad om man kommer in med skotern till dom.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har inte hört så mycke om dom i kalix. Men gillar inte dom i luleå, tycker dom är dryga och ohjälpsamma = försöker göra så lite som möjligt.
Bla lämnade jag in boggiedämparna till min förra rmk -03 för renovering. Tog typ en månad att få tillbaka dom, och jag kan nästan lova att dom bara putsa dämparna på utsidan. Men dom snacka på om att "vi bytte nästa allt i dämparn" (packningar/ringar och sånt(?))

Det som ska tilläggas är att alla har väl olika åsikter.
Det där känner man igen, kompisen säger att enda stället man kan handla på är i Arvidsjaur... i Piteå får man svar att dom inte har för maskinen är så gammal och i Luleå får man vänta en evighet på prylarna...

factory_racing

Välkänd medlem
6 nov 2007
398
0
16
kalix-nyborg
Kalix maskiner är störst i sverige när det gäller snöskotrar. Det som är bra är att dom har mycket nya maskiner i lager varje år dom får tag i mycket nya dom säljer mest nya maskiner i sverige också.dom skickar mycket skotrar neråt sverige NYA. Annars hur dom är att göra affärer med kan variera ibland men jag har inte haft nå större problem med dom. hade en lynx 800 09a ifjol som jag fick ta ut en massa grejer på garanti och det var då inga problem snabba leverans tider på grejerna å. När folk klagar på att dom haft inne skotern på rep i verkstad och att det tagit lång tid så kan det bero på att dom har riktigt mycket att göra vilket dom oftast har i verkstan eller att det segar med att få hem beställda res delar från div märken. Så man ska int alltid beskylla just själva företaget när det gäller rep tider för oftast är det just att få hem själva delarna från märkena som tar en jäkla lång tid. och det vet jag av egen erfarenhet

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
När folk klagar på att dom haft inne skotern på rep i verkstad och att det tagit lång tid så kan det bero på att dom har riktigt mycket att göra vilket dom oftast har i verkstan eller att det segar med att få hem beställda res delar från div märken. Så man ska int alltid beskylla just själva företaget när det gäller rep tider för oftast är det just att få hem själva delarna från märkena som tar en jäkla lång tid. och det vet jag av egen erfarenhet
I mitt fall visade det sig vara en avskavd kabel samt en bränd säkring som var problemet så inte direkt nån väntetid på grejer skulle jag tro. Men borde man inte ta in maskinen för felsökning direkt ifall man nu skulle behöva beställa nåt? Annars hde de väl i mitt fall blivit 2½ vecka innan felsökning sedan ytterligare nån vecka ev. på att få hem delar? Inte så kul när högsäsongen börjar närma sig i början av mars.

En till intressant grej som uppdagades efter att jag bytt in maskinen på ett annat ställe och den fått en ny köpare var att vid en koll i nåt register på just den maskinen så var det beställt en ny styrbox till skotern på garanti men någon sådan var då inte bytt vad jag vet och vad verkstaden som nya ägaren hade lämnat in den på för samma fel kunde konstantera. Kanske någon annan som behövde en sån?

Jajja kan ju bara vara så att man helt enkelt har otur också ibland. Skulle inte köpa nån lynx/polaris hos handlaren i Boden heller så, fast de beror väl mest på deras säljare som gör stor skillnad på olika kunder dock är det en annan historia.

Jakkeboi

Välkänd medlem
17 nov 2008
222
0
16
Luleå
fick dämparna på garantirep hos kalixmaskiner. upplevde ingen skillnad på dämparna så jag for med dom till sixten i boden, han sa att det bara var hälften så mycke olja i dom som det ska vara (?!).
dessutom hade han halva priset, fick båda boggiedämparna renoverade och omschimsade för 1500 kr. vilket jag tycker lät bra :)
lämnade in dämparna i luleå men eftersom att dom inte kan renovera där så skickas dom till kalix, alltså är det kalixmaskiner i kalix som inte är "kompetenta"?