Skidoo 600 sdi -06 startar inte.

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
tänkte ja skulle dra igång skotern idag bara för skojjs skull...

drog igång den och låt den stå ett tag.. men efter ca 1min så dog den..:S

batteri finns
soppa i tanken finns
gnista finns
startar en snabbis på gas
nya stift

enda som jag tycker låter lite konstigt är soppapumpen.. den går som den ska men de låter som den går lite trögt på nåt vis..?

vad kan det vara som spökar?

Mvh
Patrik

xp600

Välkänd medlem
28 feb 2010
434
1
16
Öjebyn
Som du säger själv skulle jag tro att det är , Alltså soppapumpen som är fel på elr något som hamnat i den som inte ska vara där.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Fyll upp tanken, byt säkringen för bränslepumpen och starta.

Har du tur är det bara det.

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
säger som ovanstående, skulle starta min för första gången med för någon vecka sen, stod å drog i säkert 1 timme utan framgång, tills jag kom fram till att de var lite för lite soppa i tanken... fyll i ca 20 liter och sen kolla även säkringarna. :)

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
jag har halv tank och säkringarna är kollade... jag har ju startat den några ggr i somras och kört den varm innan jag har slagit av den...

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
Jag tycker det låter som ett stift byte behövs... men du skriver ju att du bytt det så.. hmm tanka upp med frächt bränsle och pröva igen

R

RevMan

Slanga ur soppan och fyll upp 20 liter fräsh bensin. Lossa bränsleslangen från fuelrailen om det går komma åt. Stoppa slangen i en glasburk och tryck på rerknappen för att aktivera ECm och bränslepump. Då ser du om det kommer bränsle.
Hur hög spänning håller batteriet när den står och hur lågt sjunker den när du väcker upp den?
Om soppan har stått i tanken sån i våras utan konservering så är den dålig nu och då kan man ha oturen att släcka stift trots att du fick igång den först.
Har du skruvat nått sen du startade den sist. Om soppapumpen låter konstigt så har det säkert hänt nått där.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
du kan prova ett sätt som är enkelt som första steg, dock som övriga skriver så kan fräsch soppa inte vara dumt, koppla lös kablarna från polerna och använd ett batteri som du vet är fräscht och fungerar, tex från bilen el. liknande. (använd startkablar) hör om pumpen låter annorlunda än med ditt batteri. Kan vara ett fel att du har för låg spänning.
Annars har du nog bara ett sätt kvar å de är att ta upp pumpen och kolla om filter bäckat igen. Jag vet att en del soppapumpar som står i bränsle en längre tid kan börja kärva, och de kan hjälpa att "leka" lite med den, köra den fram och tillbaka med strömmen. alltså kasta om plus och minus några gånger. Har själv fått liv i en del pumpar som stått länge på detta vis.

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Slanga ur soppan och fyll upp 20 liter fräsh bensin. Lossa bränsleslangen från fuelrailen om det går komma åt. Stoppa slangen i en glasburk och tryck på rerknappen för att aktivera ECm och bränslepump. Då ser du om det kommer bränsle.
Hur hög spänning håller batteriet när den står och hur lågt sjunker den när du väcker upp den?
Om soppan har stått i tanken sån i våras utan konservering så är den dålig nu och då kan man ha oturen att släcka stift trots att du fick igång den först.
Har du skruvat nått sen du startade den sist. Om soppapumpen låter konstigt så har det säkert hänt nått där.
jag ska testa att ta loss soppaslangen vid fuelrail och se om de kommer nåt där...
har inte skruvat nåt alls med skoter i sommar...
den funkade utmärkt när jag ställde in den i mitt varmgarage och har startat utmärkt några ggr under sommarn...

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Jag fattade det som att du hade startade den med nya stifft under sommaren och nu helt plötsligt startade den inte! Ursäkta läste lite slarvigt!

Min rev sdi -05 satt jag i spritt nya stift förra säsongen och körde hela säsongen utan att den tog sifft. När jag nu startade den under sommaren för 3 gången så släckte den ena stiftet. Sdi är känslig för dessa småstarter då den har förmåga att äta stift då. Samma sak kan hända om man börjar gasa när dom är kall.

I så fall vet jag inte vad som kan va felet. Än fast stiften är spritt nya så sätt i dom gamla och testa man vet ju aldrig?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Är lite fundersam, är stiftet helt dött eller fungerar det igen när det har gått en tid och allt har svalnat igen?

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
nej stiften är helt nya, aldrig använda...

jag tömde skotern på soppa och hällde i lite ny fräsch sen plockade loss soppa pumpen och tog bort lite slangar här och var.. blåste rent och satte ihop allt igen.. sen rätt vare va så starta skotern :) och nu körde jag den riktigt varm innan jag stängde av den...

men, efter att jag stängt av skotern och börjat pilla på annat i garaget så började det tjuta om skotern...:S höll på å bli galen innan jag förstod att det va skotern som lät...
lättade på tanklocket och ljudet slutade... satte tillbaka tanklocket och fortsatte med annat och efter ett tag så kom ljudet tillbaka och jag va tvungen att repetera detta ett par ggr

här är en film på ljudet.. så här har det aldrig varit förut..(tror jag)

http://www.youtube.com/watch?v=2jf8pN-FcGI

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
Kolla tankens avluftning, den kan vara tät viket gör att den bara går till det blivit vakuum i tanken!?
de är nog snarare att den blir trycksatt för locket typ flyger av när man öppnar fort..

vart hittar man tankens avluftning?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
men, efter att jag stängt av skotern och börjat pilla på annat i garaget så började det tjuta om skotern...:S höll på å bli galen innan jag förstod att det va skotern som lät...
lättade på tanklocket och ljudet slutade... satte tillbaka tanklocket och fortsatte med annat och efter ett tag så kom ljudet tillbaka och jag va tvungen att repetera detta ett par ggr
Typiskt REV-fenomen... Inget att bry sig om...

goliath

Välkänd medlem
10 dec 2009
362
0
16
Uppsala
ah okok.. de kändes skönt att höra! dåså då är skotern fit for fight :)
tack för all hjälp!