Maxtunade Mikunisar zr900

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Jag måste visa den senaste maxvässningen av ett par ZR900 mikunisar som org mäter 40mm.

Jag fick uppdraget av en forumsfarbror att ""Do your thing "" Det gillas av Boosten :biggrin1:

Det innebär såklart genomskinliga förgasare och Powerplate och Powerjet.

Dom portades till närmare 44mm ute vid mynningar men jag brukar kopiera Lectrons koniska borrning mot mitten venturi för dom är ju bevisligen effektivste gasaren på maknaden. Dom mäter ca 42mm i venturin. Lecktron klassar sina gasare efter mynningsmått så då kan jag kalla dessa för 43,5or eller snudd på 44mm blev dom nog :hmmmm:

Tack vare Powerplaten så kommer ingen botteneffekt gå förlorad,, dom blir snarare rappare ända från botten med PP trotts så stora gasare. Powerjetten ger också bättre svar och sluteffekt om man balancerar in högfarten (minskar) mot PJ . Bra balance är när man kan köra närmare 1 varv öppen PJ för då har man 2 fina sprutbilder som är effektivt.

Ägaren får gärna hoppa in och ge körraport i vinter. Jag hoppas att dom ska ge mellan 5-6hk extra på toppvarv. Svårt att säga men han har v-force så det kan skrammla till bra med pullver i slutet med lite flax

2qx7pd4.jpgfvflvn.jpg
24wgcy9.jpg2u76sxu.jpg

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Trotts att jag är billig på varje enskild del av prylarna drar priset iväg för en helmodd.
Portning 1 gasare brukar jag ta 500kr för ber på hur många andra övriga moddar man ska ha (kan bli billigare i samband med många moddar

Just dessa gasare kräver sjukt mycket jobb i själva portningen. Man får inte lös nålmunstycket på ett vettigt sätt så man får först bygga en skyddshyllsa för nålmunstycket och handporta försigtigt = tar hundra år:argh:
Trottlarna är dessutom för korta för att klara 42-43mm venturi så dom måste höjas i bakkant tak för att täta helt, (ovanlig med så korta trottlar,,jag tror dessa gasare är dom enda som har så korta trottlar.
Man måste också slipa ur uppe under trottellhuset få lös och ut trottlarna utan att riva hela isär förgasarna:wof:.

Därför måste jag bli dyrare på just denna sorts gasare för dom var ovanligt jobbiga att porta. Måste höja till 700kr gasaren på just dessa bängliga förgasare.

Powerplate montage är därimot billiga i gämförelse med köpes. Dom fräses in i spår i väggen så djup aluminiumet tillåter och skivan är bara 0,5mm tjock så det stjäl ingen aria som köpes gör. 350kr st monterat (går inte köpa lösa)

Och powerjet kostar 350kr st och montering 200kr st.

Jämför man priset för en fullmodd mot exempelvis Reeds v-force så är det billigt och ger bet mer mos för pengen. Vissa maskiner gillar större gasare mer än andra och kan draiväg ordentligt med storgasare. Som regel sitter det för små förgasare på alla skotrar standard för att få ut bra sluteffekt