Jag kör också denna glysserin mätaren på Turbo-xr 650 och den körde jag nog mästadels på vintern. Jag tyckte den mätaren dög ganska bra ,, men visst jäste den en aning ibland men det gör inget.
Ang hur motorn kan bete sig just innan ras......
Du ska kunna /hinna höra spikning liknande knaster om den får för högt motstånd i pipan eller går snålt. En sak man kan ha in åtanke,,,med eller utan turbo vid inbestyckning eller mixtring med smalare stingers är...
Om maskinen känns vara ok bestyckad och drar iväg som ett skott och avgastempmätaren visar perfekt värme på kortare sträckor upp till 400m,,,så är det inte säkert att den klarar 500-600m!!
Om motorn mojnar tappar effekt helt plötsligt trotts full gas och till synes utan anledning så kan man ha råkat ut för skenade spikning pga att den bygger för högt avgasmottryck efter en viss sträcka. Inte ens egt mätare hinner med!!. Man får helt enkelt ställa in bestyckningen i steg 100,200,300, 400M och sedan dra några meter till i omgångar och kolla stiftfärgen på varenda repa man förlänger. Som vanligt slår man av gasen från fullt gärn och ger F i att släppa gaasen innan motorn stannat helt !! Då först har man rätt färg på stiftet. Egt mätaren kallibrerar man in samtidigt med sin skalle och kollar hur snabb mätare igentligen är (hur bra) Våran Digatron som har någ år på nacken ska ju vara bland dom snabbate i avläsning temp ,,,men den hinner inte med att visa hög temp så fort att man hinner slå av innan ett ras uppstår pga skenande värmepike. Och en sådan billig KOSO kan nog vara något segare än digatron.
Jag tror du kan ladda sjukt hårt om du vill..(kör 98 okt eller shell v-power bara) Nu när du har riktigt bra lågt kompförhållande så är det bara att vräka på minst 1 till 1,3 bar med dom fina mått du har på toppen + att du har litet borr vilket också bidrar till spikmotstånd. Men då har du ju nästan dubbla effekten ur motorn typ över 200hk!!!!! Så starta på lite mindre ladd typ 0,5 bar är nog lättast att justra in bestyckningen på och då ska du ha ca 50% mer än org pullver.