Tillverka egna skidor?

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Tillverka egna skidor!
Typ SLP PP, varför inte ännu bredare? Typ "Powder LaPP"? ;)
Hur svårt kan det vara?

Gjuta eller fräsa?
Vilken sorts plast?

Inte för att sälja, för eget bruk.
Hur gör man?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
ÄR väll inte helt osanorligt att det på de olika skidtillverkanas hemsidor står vad för plast dom använder till sina skidor?

Fräsa vore väll enklaste lösningen för en privatperson. Tror gjutandet kan vara lite mer avanserat.

I övrigt var det väll någon på detta forum som gjorde sig ett par egna "CA Pros" för några år sedan?

Skuret med typ rondell eller någonting, värmt för att få till skidböjjen, och skidkölen var ihopskruvad med skidan med hjälp av styrstålen.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
tror knappast att någon tillverkare lämnar ut den exakta plastbenämningen så det skulle i så fall bli en materialanalys för ett par tusen.

Om man skulle göra skidor och pengar inte skulle vara ett problem så skulle jag nog välja att gjuta dom.
när du fräser fram ett par medar så skär du av i materialet så dom blir inte lika hållbara som en gjuten där strukturen är hel i och med att materialet är sprutat in i formen.
fast det skulle bli så oerhört dyrt att ingen privatperson skulle kunna genomföra.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om man är händig i verkstan, så kan man göra egna skidor av Aluminium. Har faktiskt sett en kille som gjort sådana, och dom funkade visst bra, men blir ju känsligare för stubb och sten, antar jag...

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Alu lät ju faktiskt roligt... måste se efter ifall farbror har kvar nå marinalu man kan leka lite med :)

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Det blir dyrare att bygga egna än att köpa begade plastisar... vilken metod du än väljer

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Ska man göra det så gäller det nog tyvärr att göra en form och formspruta den i nånon slags plast, HDPE?

Har man en bra form och någon som har en spruta så är det bara att producera, kostar inte så många per st när väl formkostnaden är betald.

Vad är det igentligen för plast i skidor?
Är det någon som har en spåna från en skida så kan jag analysera vad det är...?

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Om man vill göra det storskalligt finns det pengar att tjäna. Hörde med några företag förra året och det var tydligen gjutformen som kostade sen va själva tillverkningskostnaden på ca 70kr per skida. Skulle tippa på att plasten som används är PP plast (pp-epdm).

JoTT

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Jag har sett en och annan tävlingsskoter som hade egentillverkade skidor. Dessa hade vanliga plastbelag som bas.