finns nån "förgasarrens" som funkar?

kallebakom

Medlem
3 okt 2010
14
0
1
sala
om man har beläggning i fuggan,finns nån tillsats som verkligen funkar? nån som testat?det finns ju hur många tillsatser som helst (nästan iallafall) stp bla har ju injector clean osv,,men finns nån som löser upp den mörka beläggningen som blir i äldre förgasare? tacksam för svar!!

lynxrider

Välkänd medlem
20 okt 2010
530
1
16
Nälden
Den svarta stp flaskan brukar hjälpa när de går illa efter sommaren, och ny bensin givetvis. Billigare lösningar är 10% diesel eller lacknafta i soppan, men det har jag ej testat själv.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jag kör paybacks (triboron) Drivmedelsförstärkare. Den driver ut fukt och håller alla biologiska föroreningar borta. Och man får ju fördelen av borpullvret som behandlar motorn = minder frikton + att den slår igen småripor i cylindrarna så man får tillslut bättre täthet/komp . Den ger också lite boosteffekt om man blandar starkt. 1L räcker till 1000L soppa och kostar runt 215kr på mista blandningen som duger för att hålla rent ivf. Går inte överdosera så man kan vräka i om man har råd.
Man behöver inte dränera förgasarna över sommaren eller göra konservering av motorn med PB i tanken. Paybacks drivmedelsförstärkare är extremt bra på att hålla rost borta.

Fanns inte en rostfläck i motorn eller någon beläggning i förgasaren efter min sommarförvaring utomhus ,,och då hade jag bara skoterkapell på! Jag rev motorn nu och kan garantera att paybacks påstående om bra rostskydd är helt sannt.

I fjol sommar stog maskinen på loge och hade endast Arcticat helsyntet i sig och startades med jämna mellanrum. Jag fick en chock när jag tog isär motorn och såg rosten på vevaxeln!

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Jag kör paybacks (triboron) Drivmedelsförstärkare. Den driver ut fukt och håller alla biologiska föroreningar borta. Och man får ju fördelen av borpullvret som behandlar motorn = minder frikton + att den slår igen småripor i cylindrarna så man får tillslut bättre täthet/komp . Den ger också lite boosteffekt om man blandar starkt. 1L räcker till 1000L soppa och kostar runt 215kr på mista blandningen som duger för att hålla rent ivf. Går inte överdosera så man kan vräka i om man har råd.

Hej BoostIII:
Jag är mycket interesserat i Triborons produkter. Kan man tänkes, att bor kan minska i en 4T-motor oljekanalernas diameter pa grund av bor-avlagringer?
Hubbe

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Nej ingen fara.. Boret måste arbetas fast av kolven eller kammar eller rullande lager. Och det blir bara ett tunnt skickt ,överblivet bor funkar sedan som rullkulor mot den redan behandlade ytan. Jag har kört både drivmedelsförstärkaren och oljeförstärkaren i minst 1 år nu i V70 bil och är inponerad av hur fint motorn låter och går. Jag kan garantera minst 5% lägre soppaförbrukning och tystare ventillyftare. Vi kör det också i diseltraktorer och bilar och det verkar som det ger ännu bättre resultat i dom på soppaförbrukningen och även toppfart på traktorer,,,varvet ökar en aning ,,även tomg på traktorer och förgasarmotorer,,men det kan ta några tim. En 200 hk case traktor ökade närmare 4kmt i toppfart på landsväg efter ca 10-20 tim körning på payback både i tank och olja ,,det var inponerande tyckte vi.

Jag har också tvingat 6-7st kompisar att hälla i oljebehandlaren i sina hojar trotts att payback inte har hunnit testa i våtkopplingar. Inga problem rapporterade i slirande kopplingar. Därimot mer lättväxlade lådor.

Testa ta kompprov innan man häller i payback och ta sedan ett kompprov efter några tankars körning. Jag kan garantera att kompet är en aning högre och jamnare.

Ju slutare cylindrar dessto större skilnad blir det i återvunnet komptryck/täthet och ju fler tim man kör dessto frächare bklir cylindern.. Så efetr 10 års körande är cylinder ny:biggrin1:

Det har varit lite struligt att hitta rätt mellan namnen och hemsidorna ,,men nu äntligen har dom slutligen bestämt namn och deras sida håller på byggas upp. Man kan köpa vanlig tvåtaktasojla av dom också och fler tvåtaks produkter kommer. Även totalt sortiment av fetter och 4taktsoljer

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Hej Boost III

tack så mycket för dina utförliga förklaringar ang.Triboron. Uttalanden från en erfaren man är alltid viktigt för mig.
Förhoppningsvis får jag snart mitt Triboron paket från Sverige.

Mvh.
Hubbe