IQ rr Luftburk och bestyckning (BILDER)

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nu e de så att ja var ut i garaget och skulle sätta fast stift och remhållare, men mitt framför ögonen satt den fruktade luftburken och väntade på mig att prövas tas bort utan en svordomsramsa som gör att man nog inte kan vara kristen längre!! haha

jaja jag tog ju bort sekundären och stroppen till burken sen började ramsan sen våldsamma ryck efter ett tag så var den borta.. vände på den och vips så såg jag detta:




så nu ska ja in och bråka om en ny för de ju garanti kvar.. men jag undrar om den nya burken e olik den gamla eller ska man modda den? :hmmmm:

sen var ju förgasarna så hemskt skitiga så dem åker på jobbe för en rengörning och kolla vad för munstycken som sitter i men de jag vill veta vad en iq rr med SLP pipa ska ha för munstycken ungefär iaf så jag kan utgå från nåt lämpligt.

tacksam för svar!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
nja men de jäkligt trångt och bökigt men jag ska försöka sätta på luftburken på förgasarna och sen sätta dit allt i ett enkelt svep på förgasargummina.. då kan jag inte se nå problem (nästan haha) må ju prova iaf.

många polers åt mig som har/haft iqar har fått nya luftburkar!
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Inte roligt med luftburken, nu måste jag själv ut och kolla hur min ser ut.
Men knappast troligt man får en ny än om den ser ut som din då jag har en 08a.
Mycket jobb att få loss?


Ang bestyckning med slp pipa verkar dom köra 410 iaf dessa http://forum.snowmobile.se/showthread.php?36476-Slp-singel-pipa-burk-IQ-600-RR-09
man behöver inte ta lös luftburken för att kolla om det är nött hål i den.
det räcker med att ta lös "snorkeln" och sätta ner handen och känna runt i burken från insidan om det är hål.
man kommer ju åt att känna precis där sekundäraxeln går hur bra som helst.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
hur har ni fått dit nya burken senare och få den att vara ca 5 mm ifrån sekundäraxeln?? jag har ändrat lutningen på den plåten som håller burken i bakkant men tycker de e så jä...la nära!
om jag ska bryta i den mer så kommer de bli sån brytning i förgasargummina tror jag så vet inte riktigt hur ja ska göra?!
nytt insug? öppna filter? hur tycker ni ja ska göra!?
 

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
Tjena har nyligen köpt en rr jag med, min luftburk va de också stort hål hela vägen vid drivaxeln, jag fick en ny och ett tips på att knäcka alu fästet bakom burken lite framåt , då skulle de ta i mindre eller gå fritt :blink1:
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Jag vet inte hur det är med en rr, men jag kör med dem gamla kortare och vinklade insugsgummina från en pro x 600! Kanske kan vara nått?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jasså men hur e de med iq r då? samma burk på rr och r? kan inte tänka mig att crossförarna står och jävlas med dessa burkar!

har böjt mitt fäste framåt sen slipat upp hålen i burken som ska på gummina.. men tycker de e för tajt ändå!!!
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Ja det är i princip samma luftburk, men iq r luftburken har ej några nipplar för vaccumslangarna! En iqr har dessutom inte samma insugsgummin (tror dom är kortare), motorplattor som en iq rr har!
Om motorn är en aningen annorlunda ställd mot en rr vet jag inte men motorplattorna är inte dessamma iaf!
Om du har rätt så långa gummin prova byt till kortare kanske!!?
Annars ska du shimsa upp bakre fästena nån mm, då kanske du slipper luftburks bekymmret!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
hmmm.. vinklade insugsgummin säger du från en pro-x 600? vilken årsmod e de då? samma diameter tar ja för givet för du sa att de passar.. pris på såna?

om man ska schimsa upp dem bakre motorfästen ca 5mm måste man som ja kan förstå luftburk,förgasare men sen då måste man bort med pumpen eller sak man ur med motorn? e de svårt att ta ur motorn på dessa måste man ta av primären? e de givna lägen på motorn eller e de som revarna?
vill bara veta om man måste linjera variatorerna sen??
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Det är lika från 01 till 04 art nr på dessa är polaris original nr:1253414 ca pris 300 nånting styck!
De borde vara samma diameter, min motor är en äldre 600 från 04. men det borde väl vara lika diameter för det!

För mig att shimsa upp är det bara och lossa på luftburk, förgasare, variatorrem, avgassystem och sen lossa på muttrarna till bakre fästena ev ta bort ena tändstiften när man lyfter motorn framåt och sen pilla dit distanserna!
Jag vet inte hur pumpen sitter på din?
Att ta ur motorn är inte svårt alls om du kan skruva, du behöver inte ta bort primären! Och ja de är färdiga lägen på allt men hålen är lite större än bultarna för att kunna justera väldigt lite! Det fixar du enkelt! Men inte tycker jag du ska behöva lyfta ur motorn om du inte tänkt att göra nånting annat!?

Om du ska shimsa öka inte cc avståndet på variatorerna för mycket dock!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
men hur många mm ska man kunna schimsa då? tänkte efter vintern att ta ur motor och tvätta och rengöra riktigt göra allt grett kanske byte kolvar..

har funderat lite mer nu på insug/luftburk..
kanske man ska schimsa upp motorn ca 3mm (kom med förslag) sen ha öppna filter med snösockar och ha kvar tratten som går in i luftburken och på tratten gör man som typ en snorkel som går ovanför dem öppna filtren. kanske blir bra?! och samtidigt linda pipa.

nu till en annan fråga varför e tomgången så hög? ca 4000 rpm och jag kan ej justera på skruven (det händer inget iaf) om jag dippar på choken går den ner till ca 2000 rpm men sen efter ca 30 sek så e den uppe på 4000rpm? vad göra?
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Du kan börja med och shimsa med 3mm, sen kan du väl kolla om de vart bättre med luftburken! Sen känner/märker du om de skulle vara nån skillnad på variatorernas gång. Brukar dock inte göra så mycket!

Ja det är väl en bra idé du har, men du vinner alltid på och ha luftburken kvar på din skoter! Om du får det och funka med luftburken så kör med den ist för öppna filter. Annars får du väl prova och se vad du själv tycker!

Kan den dra tjuvluft nånstans? Hur mår dina insugsgummin? Kolla så båda förgasarna går tillbaka riktigt när du släppt gasen!
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
äh skit misstag av mig!! hade ju kommit åt juster muttrarna på gaswiren haha
var ut och provade igår hur de blev med slitage mot burken..körde en sväng sen ut med burken och kolla inte en skråma på burken från sekundäraxeln! grett
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ne jag bara tog ur luftburken sen kapade av en kant på dem gummin som sitter mellan burken och förgasarna så jag fick luftburken närmare förgasarna. längre ifrån sekundäraxeln alltså. sen bockade jag den konsoll som burken "vilar" mot i bakkant rätt mycket faktiskt, jag trodde iaf inte jag skulle få dit burken.
men det blev bra.. var ut och körde en sväng och inte ett skrapmärke på nya burken.

nu har ja fixat burken, rem och stifthållare, ändrat chokens läge, förstärkt boggien, fettat in framvagn och boggie, gjort dunkhållare,
det jag ska göra är att rengöra ves ventilerna och byta packningar dit, byta kedjeolja och dreva ner, kanske linda pipa men de får man se, försöka få dit en verktygssats (påse) och en glasögonpåse för ett extra par.
 

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Det var väl en bra och enkel lösning du fick till härligt! Bra tips för dom som har haft samma problem som dig!

Då är det bara ut och åka för fullt nu då!! Hoppas maskinen kommer gå bra åt dig i framtiden!