Diamond drive

f7chrille

Välkänd medlem
29 okt 2010
152
0
6
Funäsdalen
Tänkte byta olja i diamond drivern. Det är en f7 -06. Är det bara ta bort bakre variatorn och sen ta loss hela huset till diamond drivern. eller kan man byta oljan medan det sitter fast? Hur mycket olja ska det vara?

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
90 ml ska det vara. Finns dräneringsplugg inne i tunneln, nedanför drivaxeln, 11 mm nyckel. Påfyllning sker på sekundärsidan , sitter plugg där även 11 mm. Men rekommenderar att ta loss huset, öppna det och plocka ur soldrevet, och mellandrevet och sen putsa allt me t.ex bromsrengöring så får man allt ordentligt rent och sen ta en ordentlig titt på lagren, fann 2 dåliga i min.

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Mellandrevet var bara att lyfta ur, soldrevet sitter med en låsring som man lätt tar bort med bara fingrarna. Lagren skall rulla lätt utan konstiga ljud och skall kännas tight så att säga, inget rackel och rassel med andra ord. Locket är tätat med packningssilikon, så skaffa sånt om du inte har och kolla axeltätningarna så de inte har läckt något. Skall tätningarna bytas behvös press.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
beroende på hur långt maskinen gått behöver man inte plocka isär dd. finns dd flusch som man ska använda vid varje oljebyte. töm ur gamla oljan, fyll den med fluschen kör runt den i 20-30 sek, sen tömmer du den och fyller på med ny olja, Har den dock gått långt kan den rekommenderas att göra som ngn ovan skrivit.

martinmp777

Välkänd medlem
7 apr 2010
156
0
6
Örnsköldsvik
Hoppas det är okej att jag lånar din tråd lite!

Jag ska byta matta på min f7:a och undrar då om man måste ta lös och tömma dd:n på olja då? oljebyte gjordes nämligen för mindre än 1 år sedan så känns lite onödigt att byta igen

Jag har inte kollat/skruvat så mycket i skotern än så jag vet inte riktigt hur det ser ut/sitter ihop

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn

Jag ska byta matta på min f7:a och undrar då om man måste ta lös och tömma dd:n på olja då? oljebyte gjordes nämligen för mindre än 1 år sedan så känns lite onödigt att byta igen

Jag har inte kollat/skruvat så mycket i skotern än så jag vet inte riktigt hur det ser ut/sitter ihop
Jag antar att du ändå måste lös med DD för att kunna byta matta, så det är väl likväl att du byter olja samtidigt om du ändå ska lös med den(men du behöver inte byta olja i den, du kan endast ta lös den).
Dom flesta säger att man ska byta olja varje säsong i DD så var det ett år sedan kan du likväl göra det nu för att vara på den säkra sidan.

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele

http://www.brownsleisureworld.com/frame.cgi?url=http%3A//www.brownsleisureworld.com/showpart/showpart_frame.php%3Fpart%3D%2520%2520%2520%25203007-261

du ska bara behöva lös med bromseriet och sen ta lös den långa bulten som du ser på sprängskissen, dd ska kunna sitta kvar =)

DRIVE TRAIN AND BRAKE ASSEMBLIES

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Lovar att det kommer bli mycket lättare att byta matta om du tar lös DDn. DDn tar max 5min att ta lös och du får ut drivaxel och matta mycket lättare sen blir monteringen oerhört mycket lättare.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
13s nyckel tror jag du ska klara dig med.

Edit: Ångrar mig, tror det ska vara 14 på diamond drive sekundären.

Lossa bulten i centrum, sen är axeln spinesad, bara dra ut sekundären.

SamAlone

Aktiv medlem
16 jan 2012
86
1
6
Lyfter tråden lite, dessa DD haveri som folk pratar om, är dom vanligare på DD med back eller utan?
Skulle tro att det är backen som är strulet..rent logiskt ju mer skräp som ska in desto större risk att något går fel ;)